Pentru a putea accesa fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană până în 2020 în vederea derulării de investiții în rețeaua de drumuri, precum și în transportul public, Brașovul avea nevoie de un Plan de Mobilitate Urbană. Conturarea acestuia a început încă de anul trecut de un consorțiu internațional de specialiști sub coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și a reprezentanței din România a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Documentul a fost definitivat anul trecut, dar întreg planul va trebui schimbat, deoarece guvernanții au introdus alte reguli în ceea ce privește structurarea acestui plan. „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Polul de Creștere Brașov a fost elaborat în perioada 2014-2015, în cadrul unui proiect pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a obținut o finanțare de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare. Atunci, din cauza timpului limitat în care trebuia elaborat documentul, procesul de consultare publică a fost abordat la nivelul minimal, procedura fiind derulată la momentul respectiv de consultantul care a elaborat planul. Recent, a fost emis Ordinul nr. 233 al Ministerului Dezvoltării, care modifică structura acceptată a planului de mobilitate șI de prezentare a proiectelor. Potrivit vechii structuri, planul de mobilitate era structurat pe teme precum managementul traficului, siguranța participanților la trafic, transportul public. Acum a fost stabilit ca în plan să fie inclus un portofoliu de proiecte prornind de la nivel de cartier, pâna la oraș sau aglomerare urmbană”, a explicat Cătălin Frangulea, reprezentantul Asociației Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Brașov care se ocupă de coordonarea Planului de Mobilitate.
Urmează alte dezbateri în vederea actualizării PMUD
Pentru a se încadra în cerințele Ministerului Dezvoltării, Asociația va relua consultarea publică, pe 27 octombrie, începând cu ora 11.00, urmând să fie organizată o dezbatere publică în sala de consiliu a Primăriei Brașov.
De asemenea, eventualele recomandări ale brașovenilor în ceea ce privește acest plan de mobilitate pot fi transmise și pe mail, la adresa transport@metropolabrasov.ro, până în data de 12 noiembrie. „Toate propunerile sau sugestiile vor fi preluate, analizate cele care respectă legislația în vigoare, corespunde criteriilor Agenției de Dezvoltare Regională Centru și satisfac în mod real nevoile cetățenilor vor fi incluse în plan”, a precizat Cătălin Frangulea.
Ce proiecte au fost propuse prin Planul de Mobilitate
Costul investițiilor propuse inițial prin planul de mobilitate pentru fluidizarea traficului se ridică la suma de 156 de milioane de euro, derularea proiectelor propuse urmând să se finalizeze după 2031. Numai pentru perioada 2016 – 2020 erau propuse proiecte în valoare de 53 de milioane de euro, până în 2030 fiind estimată cheltuirea altor 73 de milioane de euro pentru implementarea unor proiecte ce vizează fluidizarea traficului rutier și mobilitatea în zona metropolitană a Brașovului.
Pe lista de proiecte propuse pentru a scăpa de aglomerația de pe străzile Brașovului se numără și construcția unor pasaje subterane pentru pietoni, interconectarea rețelei de piste pentru bicicliști din municipiul Brașov, reintroducerea sensului dublu pe străzile din centrul civic concomitent cu reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor, dar și modernizarea drumurilor județene sau realizarea, la Predeal, a unei rețele de piste pentru bicicliști cu o lungime de 25 de kilometri și reabilitarea centrului municipiului Săcele. Totodată, pentru a se reduce numărul de accidente în care sunt implicați pietonii, pe arterele cu mai multe benzi de circulație se impune amenajarea, pe axul drumului, a unor refugii pentru pietoni. Asociația MetropolitanĂ pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Brașov vrea ca să definitiveze noul plan până la finele anului, acesta urmând să fie aprobat de către Consiliul Local Brașov și de Adunarea Generală a Asociaților, compusă din Agenția Metropolitană Brașov șI localitățile Brașov, Săcele, Codlea, Predeal, Râșnov, Tărlungeni, Prejmer, Hărman, Sânpetru, Bod, Feldioara, Hălchiu, Cristian, Cristian și Vulcan.
2 comentarii
„reintroducerea sensului dublu pe străzile din centrul civic concomitent cu reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor” – parca era vorba despre planul de mobilitate nu de Imobilitate.
1. Pasaj suprateran pe patru benzi de circulatie peste giratia de la intrarea in comuna Harman,bretelele de access in Harman fiind facute in afara localitatii pentru o incadrare a pasajului in aliniamentul actual al drumului.
2. Continuarea cu patru benzi de circulatie la intrarea in comuna Cristian dinspre Brasov, eventual un pasaj suprateran in dreptul trecerii peste calea ferata spre INA Schaeffler, necesar deoarece au fost nenumarate accidente rutiere in aceasta zona „gatuita”.
3.Pasaj auto suprateran de doua benzi circulatie peste giratia din Tractoru, intersectia 13 Decembrie cu Indepenentei. Absolut necesara din acuza traficului infernal la orele de varf si a dezvoltarii imobiliare care va aduce valori de trafic si mai mari in viitorul foarte apropiat.
4. Pasaj auto subteran din Bdul. Victoriei spre Gara Brasov care sa se termine cu un terminal de autobuze subteran in dreptul amplasamentului actual al terminalului de autobuze. Poate fi completat cu o parcare auto subterana cu intrari din Victoriei si chiar din Bdul. Garii. Cozile din giratie la orele de varf vor fi partial rezolvate cu o astfel de investitie.
5.Pasaj auto subteran la intersectia strazilor Harmanului cu Bdul. Alexandru Vlahuta-Bdul Garii, ajuta si topologia terenului avand in vedere ca o iesire , cea spre Gara ar fi aproape la nivel din cauza „cocoasei” de pe Bulevardul Garii. Latimea in acea zona a celor doua artere Bdul Garii si Bdul Alexandru Vlahuta ar permite chiar si doua benzi pe sens, cu o a treia banda pe sens facandu-se in contunuare legatura cu Str. Harmanului in giratia existente.
5.Pasaj auto subteran la intersectia „McDonald” de pe Calea Bucuresti.
6.Legaturi cu toate comunele limitrofe Brasovului prin piste de biciclete, Harman, Cristian,Sanpetru ar trebui sa fie facute in regim de urgenta avand in vedere amploarea care a luat-o fenomenul bicicleta in ultimii ani. Acest tip de transport trebui incurajat si sustinut cu o infrastructura nu numai in municipiul Brasov dar si in zona Metropolitana altfel vom fi sufocati de valorile de trafic prognozate pentru anii viitori.
7.Pasaj subteran la intersectia de la OMV-Petrom in Bartolomeu pe calea Cristianului doar pe sensul spre Brintex astfel se va evita incrucisarea traficului spre Brintex cu cel dinspre Ghimbav rezultand o fluidizare mai buna si risc de accidente mai putine intr-o zona deja aglomerata.Autobuzele ar putea urma traseul prin giratia de benzinaria MOL si giratia de Altex pentru a se elimina total acea incrucisare.
8.Tunel auto pe D1 in dreptul pasului Persani, tunel care sa urmeze indeaproape traseul aliniamentul CFR, in acest fel se vor elimina acele curbe extrem de stranse care nu de multe ori s-au dovedit a fi cauza a numeroase accidente mortale.
9. Eliminarea giratiei de pe centura ocolitoare a Brasovului cu „ocolitoarea de shoping”, eventual pastrarea bretelelor de intrare si iesire din „ocolitoarea de shoping” fara posibilitatea de a face stanga din „ocolitoarea de shoping” in centura mare sau stanga din centura mare in „ocolitoarea de shoping” daca tot s-a luat decizia nefericita de a contrui drumul pe varianta aceea sinuoasa, varianta care s-a dovedit o capcana in trafic pentru cei care circula pe centura mare. O eventuala schimbare de sens a traficului intre cele doua centuri se putea face in giratia nou contruita in dreptul podetului peste raul Timis, nicidecum adaugata o noua gatuire la nici 500 de metri una de cealalta!