Peste 60.000 de români lucrează în outsourcing-ul local, o piaţă estimată la 1,2 miliarde de euro, valoarea fiind în creştere cu cel puţin 20% în fiecare an. Cu toate acestea, salariile rămân în continuare la un nivel scăzut, sub media europeană, potrivit informaţiilor de la firma cu activităţi în domeniul resurselor umane Smartree.
„Printre motivele pentru care ţara noastră atrage atât de multe Shared Service Centers se numără, în primul rând, forţa de muncă mai ieftină decât în restul ţărilor din Europa şi, bineînţeles, nivelul de pregătire a tinerilor din România, potenţialul lor, adaptabilitatea rapidă la cultura ţărilor pentru care se oferă astfel de servicii. De asemenea, un atuu care face diferenţa în decizia multinaţionalelor îl reprezintă şi cunoaşterea foarte bună a limbilor străine”, a spus Bogdan Badea, business development & strategic alliances director în cadrul Smartree.
În topul oraşelor care au cele mai multe departamente de Shared Service Centers, Bucureştiul este cel mai ofertant din punct de vedere a forţei de muncă. Capitala este urmată de oraşe precum Cluj Napoca, Timişoara, Braşov şi Iaşi.
„Dacă se va menţine ritmul actual de înfiinţare şi dezvoltare a noi puncte de lucru în România, se poate ajunge în etapa în care companiile se vor confrunta cu lipsa de personal calificat, lucru care deja estimăm că se simte în piaţă. Implicit, salariile pot creşte, în ideea atragerii forţei de muncă de la concurenţă, ceea ce ar putea produce scăderea profitabilităţii. De asemenea, acest lucru ar putea genera migrarea către alte zone, unde salariile sunt mai competitive”, a mai spus Bogdan Badea.
Pe segmentul specialiştilor, industria de outsourcing din România atrage contabili, analişti în logistică, ingineri software, specialişti în HR, IT sau marketing online.
„Pe fondul creşterii numărului de centre de outsourcing, angajatorii sunt nevoiţi să atragă tinerii cu oferte tot mai avantajoase, ceea ce duce la o fluctuaţie destul de mare de personal în piaţă şi implicit la dificultăţi în recrutare, dar şi fidelizarea angajaţilor”, a explicat Bogdan Badea.
Piaţa locală de outsourcing este reprezentată de birourile Shared Service Centers, care acoperă activităţile de externalizare a diverselor procese de afaceri, precum contabilitate, logistică şi achiziţii, HR, IT, marketing online şi call center.