La mai bine de 9 luni de la intrarea în vigoare a HG nr. 924/2015 pentru aprobarea Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, RNP Romsilva continuă să ignore cu desăvârșire unele prevederi legale ale acestui act normativ, considerându-se deasupra tuturor.
Trebuie spus că HG nr. 924/11.11.2015 produce prin prevederile sale o schimbare radicală în ceea ce privește administrarea pădurilor proprietate publică a statului și a UAT-urilor. Prin acest act normativ a fost eliminată posibilitatea pe care a avut-o RNP Romsilva de a reține preferențial parchete de exploatare, pe care apoi le-a valorificat în regie proprie sau prin prestări de servicii, aceasta reprezentând principala sursă de corupție din sistemul de administrare a unei importante resurse a statului – fondul forestier. În acest context, RNP Romsilva, pentru a dobândi masă lemnoasă necesară desfăşurării activităţilor proprii, ar urma să participe la licitaţiile de masă lemnoasă în aceleaşi condiţii cu toţi agenţii economici.
Astfel neaplicarea prevederilor art. 74 şi art. 75 din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică reprezintă o încălcare gravă a legislaţiei concurenţei europene şi naţionale, constituind ajutor de stat.
Poate de aceea, de la apariția HG nr.924 în 11 noiembrie 2015, în mod repetat, RNP Romsilva a încercat prin diverse mijloace chiar anularea unei hotărâri de Guvern prin care sunt puse în aplicare reguli ale economiei de piață și ale principiului transparenței și liberei concurențe. În cazul în care RNP Romsilva ar reuși acest lucru, ar fi grav afectată activitatea a peste 11.500 de societăți comerciale cu capital privat din exploatări forestiere și din industria de prelucrare a lemnului și a peste 85.000 de angajați din exploatarea și industrializarea lemnului, care asigură alte 50.000 de locuri de muncă în industrii conexe.
În aceste condiții, Nicolae Țucunel, Președintele Asociației Forestierilor din România – ASFOR, a transmis o adresă Consiliului de Administrație a RNP Romsilva, prin care solicită punerea în aplicare a art. 74 și a art. 75 din HG nr. 924/2015. Acestea precizează:
Art. 74 din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică dispune – În cadrul valorificării masei lemnoase care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică, în condiţiile art. 60 alin. (5) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările ulterioare, pentru administratorii de fond forestier proprietate publică, cu rol atât în administrarea fondului forestier, cât şi de operator economic, având calitatea de întreprindere, potrivit definiţiei prevăzute la art. 1 lit. g), se impune separarea, din punct de vedere juridic şi contabil, a celor două activităţi, pentru asigurarea imparţialităţii în îndeplinirea sarcinilor care le revin. Administratorul de fond forestier proprietate publică implicat în elaborarea documentaţiei de atribuire a masei lemnoase şi în selecţia participanţilor la procedura de vânzare poate participa la această procedură în calitate de ofertant doar cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese.
Art. 75 din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică precizează – În aplicarea art. 74, actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea administratorilor fondului forestier proprietate publică vor fi armonizate cu prevederile prezentului regulament, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Astfel, RNP Romsilva, pentru a dobândi masa lemnoasă necesară desfășurării activităților proprii, ar urma să participe la licitațiile de masă lemnoasă în aceleași condiții cu toți agenții economici.
Asociația Forestierilor din România – ASFOR consideră că aceste prevederi trebuiau puse în practică în termen de 6 luni de la intrarea în vigoarea a HG nr. 924/2015, adică până la data de 11.05.2016. Continuarea după această dată a practicii de reținere discreționară și exploatare în regie proprie sau prestări servicii a parchetelor de masă lemnoasă este o activitate contrară prevederilor legale.
Neaplicarea prevederilor art. 74 și art. 75 din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică constituie o încălcare gravă a legislației concurenței europene și naționale, constituind ajutor de stat.
Asociația Forestierilor din România – ASFOR solicită RNP Romsilva să sisteze orice activitate de reținere discreționară și exploatare în regie proprie sau prestări servicii a parchetelor de masă lemnoasă neadjudecată prin licitație, fiind necesar ca după data de 11.05.2016 RNP Romsilva să participe la licitațiile de masă lemnoasă în aceleași condiții cu toți agenții economici.