Când un lanț de retail pătrunde pe o piață, sunt luate în considerare perspectivele de dezvoltare ale zonei, puterea de cumpărare, care e de preferat să fie în creștere, precum și dimensiunea zonei deservite.
Brașovul este acum al treilea centru comercial din țară, după București și Ilfov, cu 74 de magazine de tip cash&carry, hypermarket, supermarket sau discounter, deschise în 19 ani. Nu neapărat pentru salariile mari de aici, ci pentru că este o zonă turistică, iar hotelurile și pensiunile se aprovizionează și din aceste surse. Retailul modern în ansamblu a ajuns la o cotă de piaţă de 60% în România și în următorii ani se prognozează chiar o creștere spre 80%, având în vedere apetitul tot mai mare de consum al românilor. La Brașov, retailul modern are o pondere chiar mai accentuată, numărul magazinelor de cartier fiind tot mai scăzut de la an la an.
Retailul modern și-a făcut intrarea în Brașov, în 1997, când cei de la Metro au deschis primul lor magazin, la ieșirea din oraș spre Ghimbav. Era perioada în care România intra, practic, într-o perioadă de dezvoltare, de răspuns frumos la cererile partenerilor mondiali de a închide fabricile falimentare și de reorientare spre o piață modernă. Deodată, devenise o modă să deții un card Metro pentru a-ți face cumpărăturile dintr-un singur magazin care îți oferea o gamă diversificată de produse.
Selgros avea să ajungă în România în 2001 și să își stabilească sediul general aici. Primul magazin deschis în România a fost la Brașov. Zona a fost aleasă strategic, deoarece acoperea atât zona Brașovului, cât și Valea Prahovei, cu hoteluri și pensiuni în construcție, care toate ar fi urmat să devină clienții lor.
De altfel, magazinul din Brașov este cel mai important al rețelei, având cele mai mari vânzări și devenind practic model pentru toate celelalte magazine Selgros Cash&Carry din țară.
Britanicii de la Tesco au prospectat piața din Brașov
Tot atunci, britanicii de la Tesco își deschideau un birou de prospectare a pieței în Brașov în vederea identificării zonelor în care ar putea amplasa magazinele lor. Probabil că nu au fost mulțumiți de rezultatele studiului, pentru că nu au reușit să deschidă nici un magazin în România.
Intrarea pe piață a celor două rețele a dus la reducerea semnificativă a numărului de chioșcuri și tonete din municipiu. Brusc, dintr-o linie balcanică a comerțului luam calea occidentalizării. Magazinele de cartier nu își făceau încă probleme, deoarece mizau pe apropierea față de client. Nimeni nu o să meargă în Selgros să își ia doar o pâine, un suc sau o bere. Așa că s-au înscris și ele în rândul clienților Cash&Carry, de unde cumpărau produse pe care le vindeau, cu un mic profit, la parterul blocurilor.
După câțiva ani de acalmie, 2004 avea să aducă la Brașov primul magazin Carrefour, dar și deschiderea celui de-al doilea magazin Metro, la ieșirea spre București. A urmat deschiderea unui hypermarket Real în 2006 (divizie a celor de la Metro), iar în 2007 se deschidea și hypermarketul Kaufland. Interesant este că deși a pătruns printre ultimii, Kaufland a devenit principalul retailer din România, ajungând la afaceri de peste un miliard de euro anul trecut. De altfel, cei de la Kaufland sunt singurii dintre jucătorii cu suprafețe mari care au ales să deschidă un magazin și în Făgăraș, la 70 de kilometri de Brașov
Citește restul articolului pe FWDBV.ro și în revista FWDBV, prima revistă de business din Brașov!