Investiția totală în fabrica de la Ghimbav se ridică la 51,7 milioane de euro
Construcția fabricii Airbus Helicopters de la Ghimbav se va finaliza în ultima parte a acestui an, iar lucrul efectiv în noua fabrică va demara abia anul viitor, urmând ca la finele lui 2017 să fie produs primul elicopter H215, ne-a declarat Serge Durand, directorul general al Airbus Helicopters Industries.
Potrivit lui Durand, compania intenționează ca în cazul în care proiectul H215 se dovedește unul de succes să aducă la Brașov și alte proiecte. „Deocamdată am încheiat un protocol cu companiile aeronautice din România – IAR Ghimbav, Aerostar, Aerotech și Turbomecanica – pentru a deveni furnizori de piese pentru elicopterul care va fi produs în România, acesta urmând a fi produs în totalitate cu piese produse în România”, a declarat acesta. Durand a mai arătat că la Ghimbav se va produce, în prima fază, variantă civilă a H215, urmând ca cea militară să fie transferată peste câțiva ani de la fabrica din Franța către cea din Brașov. În plus, în 2019, Durand speră ca peste 30 de ingineri din România să lucreze la designul elicopterelor care vor fi produse la Ghimbav, compania intenționând să dezvolte aici și un centru de cercetare-dezvoltare.
Valoarea investiției totale în noul proiect Airbus helicopters de la Ghimbav este de 55,7 milioane de euro, din care ajutorul statului român este de maxim 5,2 milioane de euro.
„Vom ajunge până la 350 de angajați la fabrica din Ghimbav în 2019, atunci când vom începe să producem câte 15 elicoptere H215 pe an”.
„Mizăm pe educație”
Managerul companiei franceze a arătat că recrutează foarte greu tehnicieni, deoarece în România nu se „mai produc” buni meseriași. „România era recunoscută pentru gradul ei înalt de pregătire al tehnicienilor din domeniul aviației, dar asta acum 20 de ani. Acum nu știm unde sunt”, a explicat Durand decizia companiei de a investi în crearea unui centru de pregătire în domeniul aeronautic în Brașov, la Colegiul Tehnic Transilvania. „În toamnă vom avea primii 28 de elevi în acest centru, iar cei care își fac probleme de viitor ar trebui să știe că odată ce intri în domeniul aeronautic acest lucru îș vei face toată viața”.
școala de la Brașov nu va funcționa ca o școală profesională. „Vom selecta elevi de clasa a XI-a, vor urma doi ani cursurile acestei școli, iar după aceea vor putea fi angajați. În cazul în care vor dori să devină tehnicieni superiori, vom putea să îi școlim încă doi ani în acest sens în sistem post-liceal”, a explicat sursa citată.
Compania va investi în dotările școlii, precum și în cursurile de pregătire ale profesorilor care vor preda la această școală. „Sunt și părți bune – nu avem probleme în a găsi ingineri, pe care ăi recrutăm din Brașov și București”.
Francezii se grăbesc să scoată prima generație de tehnicieni de la școala din Brașov deoarece în acest fel îi vor prinde încă în fabrică pe cei care acum se apropie de pensie – „niște oameni foarte bine pregătiți care au lucrat în toată lumea” – și vor putea să „mai fure din meserie” de la aceștia.
„Avem nevoie de aeroport și autostradă”
Serge Durand a mai arătat că își dorește ca la Brașov să fie construit un aeroport, lucru care le-ar fi foarte util investitorilor străini. „Avem nevoie de infrastruictură – atât de aeroport, cât și de autostradă. Pentru noi e mai ușor, pentru că putem zbura cu elicopterele, dar credem că pentru zonă este foarte util să aibă un aeroport și o autostradă care să facă legătura cu Bucureștiul și vom încerca să sprijinim autoritățile cu tot ce putem în acest sens”.