Extinderea orașului în afara limitelor sale actuale nu se putea face fără întoarcerea la viață a unei zone care arăta ca o rană sângerândă, cum era Uzina Tractorul după faliment.
Remodelarea fostei suprafețe a platformei industriale Tractorul a început în 2008, la câteva luni după ce fabrica de tractoare fusese vândută deja companiei Flavus Investiții, un vehicul al unui fond de investiții britanic. Vândută pe 82 de milioane de euro, în cadrul unei licitații, uzina lăsa loc de desfășurat pentru un întreg cartier. În județ sunt orașe cu suprafețe mai mici de 120 de hectare, pe cât se întindea zona cumpărată de reprezentanții fondului britanic. Dezvoltarea zonei, însă, se va întinde pe o suprafață de peste 450 de hectare, cuprinzând întregul cartier Tractorul, chiar și zona cunoscută ca fiind cartierul Rulmentul, ceea ce înseamnă aproape 40% din oraș. Mai mult, aceasta este singura zonă unde orașul se poate extinde în încercările, ce e drept cam timide, de a deveni o metropolă europeană. Dar până acolo mai e mult…
Planuri de 1,5 miliarde de euro
Infomațiile pe care le ofereau cumpărătorii uzinei deveniseră la un moment dat un miraj. Investiții de 1,5 miliarde de euro, un mall, blocuri de locuințe, nu neapărat foarte scumpe, dar nici low-cost, și spații de birouri, un capitol la care Brașovul suferă de ani buni. Totul te făcea să te gândești că, în sfârșit, o zonă care arăta ca după bombardament va fi readusă la viață și nu îți va mai fi frică să treci pe acolo.
A venit criza financiară, iar planurile dezvoltatorilor britanici au fost puse în stand-by. „Dacă nu ar fi venit criza, cu siguranță tot ce am gândit noi ar fi fost pus în practică”, ne-a declarat Silviu Savin, unul dintre cei doi administratori ai Flavus Investiții. Criza i-a pus pe gânduri pe investitori. „Doi ani, până în 2010, am analizat posibilitatea de a pune în practică ceea ce am gândit în strategia din 2007 – 2008 cu toate funcțiile, cu mix de retail, cu mix de rezidențial și mix de birouri”, mai explică Savin. „Ai nevoie și de suficiente fonduri, și de suficienți umeri, adică oameni pe care să te poți baza. Și ne-am dat seama că singuri, nu neapărat că nu am fi reușit, dar ar fi durat foarte mult până am fi realizat ce ne-am propus”, mai spune omul de afaceri. În 2009 – 2010, planul se restrânsese la un mall și la un centru de afaceri. Deja se semnase un acord cu Auchan pentru a deveni ancora viitorului mall care urma să fie construit pe platforma Tractorul. Odată cu semnarea, cei de la Auchan au devenit extrem de interesați de o deschidere la Brașov, iar faptul că lucrurile mai mult stăteau decât se mișcau, în plină criză financiară, i-a făcut oarecum să preia conducerea pe această zonă a dezvoltării platformei.
„Am găsit interesul de la Immochan, dar nu neapărat pentru vânzare, cât pentru un parteneriat în viitorul proiect”, povestește Savin. Totuși, nevoia de fonduri pentru dezvoltarea unui parc de business s-a concretizat mai apoi, în 2012, în vânzarea unei suprafețe de 100 din cele 124 de hectare ale uzinei, către Immochan, divizia imobiliară a celor de la Auchan, care între timp își deschisese filiala din România tocmai cu scopul de a găsi cele mai bune oportunități de pe piață pe dezvoltarea cu un discount bunicel. Mai exact, cele 100 de hectare au fost cumpărate de francezi cu puțin peste 20 de milioane de euro. Odată cu achiziția terenului, Immochan a preluat și proiectele realizate de britanici pentru dezvoltarea zonei, conform cărora circa 38 de hectare din actuala platformă urmau să aibă destinaţie comercială, pe 26 de hectare vor fi ridicate blocuri cu circa 3.000 de locuinţe, pe 11 hectare este prevăzut un business park, în timp ce pentru zona de producţie sau depozitare a fost „rezervat” tot un spaţiu de 11 hectare. „95% din ce se dezvoltă acum a fost gândit de noi”, a explicat Savin.
Citiți întreaga poveste în primul număr al revistei de business Forward Brașov