Brandul turc de modă Koton, prezent pe piaţa locală din anii de boom, vrea să ajungă la finalul lui 2018 la un total de 25 de magazine şi la afaceri de 50 milioane de euro, cifră ce l-ar poziţiona în topul celor mai mari jucători de pe piaţa locală de profil, evaluată la două miliarde de euro anual. În prezent, sub brandul Koton sunt deschise 13 unităţi, iar pentru acest an sunt planificate încă trei deschideri.
Compania este prezentă acum în cinci orașe, dar își propune ca până în 2018 să aibă magazine şi în alte patru oraşe, respectiv Cluj-Napoca, Braşov, Craiova şi Sibiu. „Vom încheia acest an cu 16 magazine, prin deschiderea a încă trei unităţi în Bucureşti. Astfel, vom inaugura luna aceasta un magazin în Militari Shopping Center, în septembrie vom deschide primul nostru magazin stradal pe strada Lipscani, iar în noiembrie vom merge în cel mai nou mall din Bucureşti, ParkLake“, spune Burak Akbulat, country manager la Koton România.
Brandul Koton a intrat pe piaţa din România în anul 2007 şi a deschis primul magazin în Bucureşti Mall, primul mall din România. Anul trecut compania a modernizat şi extins acest magazin care are în prezent o suprafaţă de 1.640 mp şi este cel mai mare magazin Koton de pe piaţa locală.
Koton activează pe segmentul mass-market, un segment larg unde se bate cu branduri precum Zara, H&M, Reserved, dar şi altele. „Producem anual aproximativ 30.000 de modele diferite, în peste 50 de colecţii şi oferim clienţilor noştri aproximativ 80 de modele noi în fiecare zi“, explică executivul turc. Producţia se realizează pe piaţa-mamă, cea din Turcia, compania nu are spre exemplu contracte cu fabricile din România. Pentru multe branduri, precum Zara sau H&M, fabricile din România sunt unii dintre cei mai mari furnizori europeni, piaţa locală fiind unul dintre croitorii Europei.
Astăzi, Koton are 455 de magazine, peste 280 în Turcia şi 159 în întreaga lume, iar ţinta grupului este ca până în 2023 să devină un brand de modă global, pe 5 continente. Până în acest moment turcii sunt prezenţi în 25 de ţări precum din Europa, Orientul Mijlociu şi zona Caucazului. „Koton a evoluat de la un mic magazin din Istanbul la a fi un brand internaţional. Povestea noastră începe în urmă cu mai bine de douăzeci şi cinci de ani, când doi tineri, fondatorii Koton, au luat decizia să-şi schimbe viaţa.”. Yilmaz Yilmaz, ofiţer de marină, împreună cu soţia sa, Gülden, profesoară, au decis să investească într-un domeniu complet necunoscut pentru ei la acel moment: industria textilă. În vara anului 1988 au deschis un magazin în Kuzguncuk, un cartier mic şi pitoresc din partea asiatică a oraşului Istanbul. Magazinul avea doar 25 mp şi era echipat cu rafturi luate de la un alt magazin din apropiere, care se afla în renovare. „Începând cu anul 1995 am început sa realizăm propriile nostre modele şi să producem în regim propriu. Tot în acelaşi an am început expansiunea în afara Turciei, deschizând primul showroom Koton în Germania”.
Începând cu anul 2000, principalul obiectiv al Koton a fost extinderea pe piaţa internaţională, iar în martie 2016 brandul a ajuns la Paris, în capitala modei. În România turcii au venit 2007 şi s-au extins în principal în malluri. Începând cu acest an însă, grupul merge cu primul magazin stradal în centrul istoric al Bucureştiului.