Asociația Environ în parteneriat cu Unabhängiges Institut für Umweltfragen – UfU- (Institutul Independent pentru Probleme de Mediu din Germania) cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania la București, a derulat în perioada octombrie 2015 – aprilie 2016 etapa Pilot a celui mai mare proiect educațional la nivel european, „50 / 50 -Creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ”.
Evenimentul de încheiere a fazei Pilot a proiectului, s-a desfășurat marți, 19 aprilie 2016, la Școala Gimnazială Nr. 12 din Brașov și a reunit reprezentanți ai Ambasadei Republicii Germania la București, UfU, ai Ministerului Mediului din Germania (BUMB), ai Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, ai districtului Teltow – Flämig și reprezentanți ai unităților de învățământ din Germania și România participante în proiect, fiind transmis în direct și prin sistemul de livestreaming.
Programul s-a desfășurat în în șase unități de învățământ din țară printre care s-a numărat și Școala Gimnazială nr. 12 din Brașov. Scopul acestui nou demers comun este acela de a produce o schimbare de mentalitate prin implicarea directă a elevilor și cadrelor didactice în aplicarea unui set de măsuri practice având ca scop creșterea eficienței energetice a unităților de învățământ, contribuția la reducerea amprentei de carbon și încurajarea unui comportament responsabil față de mediu la nivel personal.
Copiii învățați să economisească energia
Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU e.V. desfășoară în momentul de față proiectul “50/50 – Creșterea eficienței energetice” în 5.000 de unități școlare din Germania și din Europa, programul adresându-se în mod special elevilor, prin intermediul acestora urmărindu-se și implicarea familiilor și în general a comunităților locale și a societății. Astfel, copiii sunt educați nu doar să economisească energie la școală, ci să fie activi în acest sens și acasă. Obiectivul proiectului “50/50 – Creșterea eficienței energetice” este, pe lângă economisirea energiei, să provoace o schimbare de comportament în rândul participanților și membrilor familiilor acestora în ceea ce privește acțiunile concrete prin care fiecare dintre noi poate lupta împotriva schimbărilor climatice.
În cadrul Programului pilot derulat în perioada octombrie 2015 – aprilie 2016 în cele șase unități de învățământ au fost stabilite câteva standarde de comportament responsabil în ceea ce privește eficientizarea energetică, respectiv:
• Au fost implementate măsuri de micșorare a consumului inutil de curent electric și energie pe perioada week-end-urilor și în vacanțe
• Ca urmare a aplicării metodelor simple de economisire s-a observat o scădere cu aproximativ 10% a consumului energetic
• Metodele de economisire a energiei au devenit parte integrantă din programul zilnic al elevilor, atât la școală cât și acasă