De zece ani, Consiliul Judeţean Braşov se tot chinuie să construiască un aeroport la Ghimbav. Chipurile, dacă orașul ar avea o astfel de infrastructură, aici ar ateriza pe bandă rulantă avioane sosite din toate colţurile lumii, iar în zonă ar ajunge mai mulţi turişti ca-n Elveţia. Dacă însă judecăm la rece, aeroportul Braşov se dovedeşte a fi o investiţie inutilă.
Expertul în aviaţie Sorin Stoicescu a lucrat o perioadă pentru proiectul aeroportului Braşov, în calitate de consilier din partea companiei UTI. Acum însă, nu mai crede în utilitatea acestei investiţii coordonate de Consiliul Judeţean Braşov. „Se pare că au cheltuit banii aiurea, nu ştiu dacă are vreo utilitate. Înainte să faci o asemenea investiţie, trebuie făcut un business plan, însă din studiile de trafic a reieşit că nu va avea destui pasageri“, a declarat Sorin Stoicescu pentru România Liberă.
Între timp, la Braşov lucrurile s-au mişcat, ba chiar a fost construită şi pista, care a costat 12 milioane de euro, lucru ironizat de Stoicescu. „Cred că s-a şi stricat pista. Nu pot decât să facă liniuţe pe ea“, a glumit acesta. Expertul în aviaţie a precizat că nici un aeroport mic, pentru vacanţă, de tipul celui de la St. Moritz, nu ar avea prea mulţi muşterii. „Problema e că la noi nu e sezon tot anul, ci doar vreo trei luni. Să zicem că în afară de turişti ar veni avioane cargo care să aducă fructe de mare pentru restaurantele din zonă. Dar câte să vină?“, se întreabă retoric Stoicescu. Acesta şi-a încheiat declaraţia referitoare la aeroportul din Braşov într-o notă de regret că autorităţile, în acest caz locale, cheltuiesc aiurea banii publici: „Mă doare sufletul să văd că am ajuns la bătrâneţe şi ţara mea e ca un film cu proşti“.
Prea aproape de aeroporturile Otopeni şi Sibiu
Şi directorul general al Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană, Ştefan Roşeanu, consideră că investiţia în aeroportul de la Braşov este inutilă, în condiţiile în care ar fi situat la 160 km de Otopeni, nici 150 km de Sibiu şi 170 km de Târgu Mureş. „Când linia ferată existentă va ajunge până la aerogara din Otopeni, de la Braşov până aici drumul va dura o oră şi jumătate. Pe de altă parte, de ce nu se repară linia ferată Braşov-Sibiu, pentru ca pe ea să se poată circula cu 120 km/oră? Ar fi o cheltuială mult mai mică decât cea pentru construcţia şi operarea unui aeroport“, ne-a declarat Ștefan Roşeanu, care a precizat că se poate ajunge în situaţia în care Consiliul Judeţean Braşov să ceară subvenţii pentru aeroport deoarece nu va avea trafic suficient.
Mult mai optimist în legătură cu şansele aeroportului de la Braşov este omul de afaceri Dorin Ivaşcu, patronul companiei Regional Air Services. El ne-a precizat însă din capul locului că nu poate fi 100% obiectiv, deoarece este braşovean de origine.
„La noi, densitatea aeroporturilor este mai mică decât media europeană, aşa că ar fi loc şi pentru aeroportul Braşov. Oricum, e mult mai ieftin să construieşti aeroport la Braşov decât autostrada Comarnic-Braşov. Având în vedere că pista a costat 12 milioane de euro, aeroportul, cu clădire, sisteme de dirijare a traficului şi toate celelalte, nu poate costa mai mult de 60 milioane de euro“, ne-a declarat Ivaşcu, care a adăugat că sunt deja două companii de linie interesate de Braşov.
El a precizat că şansa acestui aeroport este ca el să fie administrat de mai multe consilii judeţene şi de investitori privaţi. „Aşa, în consiliul de administraţie ar fi interese mai pestriţe şi poate că societatea care va opera aeroportul nu va mai fi un loc în care fiecare să-şi angajeze rudele. Dacă însă va fi doar sub Consiliul Judeţean Braşov, va fi ca toate celelalte“, a mai spus Dorin Ivaşcu.
Una peste alta, nici estimările oficiale nu-i dau prea mari şanse viitorului aeroport din Braşov. „Dezvoltarea aeroportului Brașov este condiționată de negocierea cu Comisia Europeană și cu planificarea investiției în perioada de programare 2020-2030. În intervalul 2014-2020, autoritățile locale/județene din Brașov vor elabora Strategia de dezvoltare a aeroportului Brașov conținând ca indicatori de monitorizare: valoarea investițiilor și numărul de locuri de muncă create în acest interval.
Indicatorii îndepliniți sunt condiție pentru obținerea finanțării în 2020-2030“, se precizează, diplomatic, în Master Planul de Transport al României.
Să nu uităm însă că în acelaşi Master Plan întocmit de canadienii de la AECOM Aeroportul Craiova era creditat să devină până în 2030 al doilea „nod aerian“ al României, după Otopeni.
7 comentarii
DE CE OARE UNII OAMENI NU VOR CA BRASOVUL SA AIBA AEROPORT ? DE CE EU , BRASOVEAN TREBUIE SA AJUNG LA BUCURESTI SI NU LA BRASOV ? CU AVIONUL FACI O ORA SI CU MICROBUZUL 2-3 ORE DE LA BUCURESTI LA BRASOSOV ! CEI CARE VIN PA AEROPORTUL DIN SIBIU DE ASEMENI AR DORI SA AJUNGA DIRECT LA BRASOV ! oradea si arad nu sunt prea aproape unul de altul ? BRASOVUL ESTE UNUL DIN MARILE ORASE TURISTICE CU IMPREJURIMI DE ASEMENEA TURISTICE SINAIA ;PREDEAL ;BRAN ; TOTI MUNTII CU PESTERILE !…. BRASOV ,NOD DE CALE FERATA ! ASEZAT IN CENTRUL TARII ADUCE SI POARTA TURISTI DIN TOATE ZONELE TARII SI OAMENI DE AFACERI ! FIECARE OM DE AFACERI POATE SA DEZVOLTE ACTIVITATI DE EXPORT RAPID PRIN INTERMEDIUL AERONAUTICII ! ROMANII SI OAMENII DE AFACERI STRAINI SUNT INTERESATI DE LEGATURI COMERCIALE CU BRASOVUL SI CU ALTE CENTRE DIN IMPREJURIMI ! ACEL DOMN STOICESCU ;IN LOC SA IRONIZEZE MAI BINE SI-AR DA INTERESUL DACA NU CUMVA ARE INTERESE MAI MARI IN DEZVOLTAREA ALTOR AEROPORTURI ….?!!!!!!!!!!!!
160 km de Otopeni pe Valea Prahovei e echivalent cu Munchen-Frankfurt (peste 400 km) in Germania.
Afirmatiile lui Sorin Stoicescu sunt cel putin rau intentionate, ca sa nu spun lipsite de discernamant.
Interesant articol, dar pare sa aiba numa pista de decolare nu si de aterizare(articolul!).
Sunt multe alte elemente uitate sau trecute sub tacere: industria existenta, miliardul de euro , daca nu cumva chiar doua, obtinut din exportul firmelor straine locate in zona, existenta UNICULUI castel al lui Dracula din Univers, etc, etc. Cum se face ca dupa ce nu mai e expert platit de consiliul judetean , domnul Stoicescu brusc nu mai sustine ce ceea ce el a supravegheat? Zice ca imbatrineste in Romania, si-i pare rau….
Cind s-a inceput aeroportul s-a calculat ca Otopeniul va pierde cel putin 20% din pasageri. Daca faceti socoteala ca taxa de aeroport este cel putin 100 EUR de persoana veti vedea despre ce sume de bani vorbim. Nu mai vorbesc de traficul de marfa. De aceea mafia isi angajeaza tot felul de gainari ca acest Stoicescu ca sa faca astfel de declaratii.
Domnul Stoicescu , militar la baza tarsit in timpul socialismului nostru este privit ca un prezumtiv Mesia pentru Aeroportul International Sibiu in functia de viitor manager
In proiect a promis dublarea numarului de operari si numarului de pasageri
Pai daca Sibiul dupa investitii publice de 67 +5 milione de euro in 2007 si 2015 a reusit sa ajunga la mareata cifra de 250 ooo de pasageri , cu majoritatea curselor operate cu ajutor de stat si cursa de Bucuresti a Taromului cu arentie 24 pasageri pe cursa ,,,rezista Brasovul o sa fie culmea profitabilitatii
Asadar nu va radicalizati cu Henri Coanda
Articolul din Romania Libera e scris pentru Sibiu .
El este la pachetvcu un altul referitor la autostrada Carnic Brasov platit de o firma de logistica care are doua mari depozite in Bolintin si Sibiu si care nu poate sa isi inchirieze spatiile din cauza traficului scazut
Uite articolul ala ar fi mai interesant de comentat si analizat decat visurile de marire ale pensionarului Stoicescu
Banii „cheltuiti aiurea” sunt probabil doar cei care au fost platiti „expertului” Sorin Stoicescu. Pare absurd ca Clujul, Sibiul sau Tirgu Mures au suficienti pasageri pentru a mentine un aeroport, in timp ce Brasovul cu cea mai mare baza de turisti in afara Bucurestiului si a patra economie de export din tara (dupa Timisoara, Arad si Arges) nu poate asigura un numar suficient de pasageri. In plus in baza argumentelor legate de proximitate aeroporturi precum Basel (90 km de Zurich si 7 mil de pasageri) sau Geneva (190 Km de Basel si 15 mil pasageri) nu ar trebui sa existe. Partea mai regretabila este insa ca directorul agentiei pentru Mobilitate Metropolitana Brasov este fie incompetent sau nu reprezinta interesele brasovenilor. Poate ca dinsul ar trebui inlocuit cu cineva care sa ii reprezinte pe brasoveni.
Remus , asociatia respectiva nu are nicio legatura cu Brasovul
E un fel de organism de sifonat bani si sinecuri pentru poaturi politice , urmasa a fostului club feroviar.
Adica cand mazilim un incompetent ca si Rosianu biv vel Director CFR ii dam un post platiti din bani publici la o Agentie care nu are niciun rost.
Mai tragic este ca individul a fost Director la CFR calatori si afirma ca aducerea la viteza de 120 a 165 km de linie simpla neelectrificata care trece prin zona muntoasa si traverseaza un curs major de apa , costa mai putin decat continuarea constructiei de la Brasov
Iti dai seama cine conduce tara asta de atatia ani , cat de buni specialisti avem
FYI un km de reabilitat costa intre 9 milione si 13 fara lucrari de arta (viaducte sau poduri) si nota bene fara electrificare si fara aducerea la nivel de operare a garii din Sibiu care dpdv al traficului este o gluma ,
Asts in conditiile in care noi nu putem reabilita de vreo 15 ani portiunea Coridorului 4 Brasov Blaj care e deja electrificat
E noaptea mintii comentariul Domnului Roseanu atentie fost Director CFR Calatori