Forma finală a Planului de Mobilitate Urbană al Brașovului, care propune investițiile necesare în întreaga zonă metropolitană pentru o mai bună fluență a traficului, dar și pentru infrastructura pietonală și cea de ciclism, mai are un ultim hop de trecut, după ce au fost avizate și o serie dintre modificările propuse de către reprezentanții societății civile. Pentru a putea fi pus în aplicare, acest plan necesită și avizul Agenției pentru Protecția Mediului care analizează în această perioadă documentul, mai ales că acesta acoperă și șase arii protejate din județul Brașov. „Au fost stabilite etapele necesare aprobării finale a celor opt planuri de mobilitate care sunt conturate la nivelul întregii țări. Un aspect important ce trebuie rezolvat în cursul acestui an este obținerea avizelor de mediu”, a explicat Adrian Atomei, coordonatorul echipei de elaborare a PMUD pentru zona metropolitană Brașov.
Potrivit autorilor documentului, efectele asupra siturilor Natura 2000 se referă la modificări în calitatea aerului, a apei, dar și a nivelului de praf, din cauza schimbării fluxului de trafic sau ca un rezultat al construirii noii infrastructuri; modificări ale aspectului, din cauza construcției noii infrastructuri sau perturbări prin zgomot, vibrații și/sau iluminat, din cauza schimbării fluxului de trafic sau ca un rezultat al construirii noii infrastructuri sau la creșterea numărului de vizitatori ca urmare a dezvoltării infrastructurii de transport. Printre ariile de protecție specială ce ar putea fi afectate de implementarea Planului de Mobilitate sunt Munţii Bodoc – Baraolt și Dumbrăviţa – Rotbav – Măgura Codlei, respectiv zona unde se află și Delta din Carpați. Totodată, în evaluarea de mediu sunt luate în calcul și ariile protejate Muntele Tâmpa, Postăvarul, Dealul Cetăţii Lempeş – Mlaştina Hărman și Pădurea şi mlaştinile eutrofe de la Prejmer. „În analiza impactului asupra mediului s-a folosit o rază de 10 km, deoarece aceasta este considerată a fi cea mai mare distanță la care dezvoltările pot avea o influență semnificativă asupra siturilor Natura 2000. S-au luat în calcul șase situri dintre care două arii de protecţie specială (APS) și patru arii speciale de conservare (ASC)”, se explică în PMUD. Una dintre modificările de „ultimă oră” aduse acestui plan este includerea proiectului aeroportului cu toate detaliile sale, nu doar în privința căilor de legătură cu restul șoselelor, cum se pusese problema inițial.