*Un raport al Consiliului Concurenței susține că asigurarea ar trebui emisă ca rovinieta
Gradul de cuprindere în asigurare a autovehiculelor din România depășea cu puțin 70%, după primele șase luni din 2015, deși organismele europene impun un nivel de minimum 85%, relevă un raport al Consiliului Concurenței. În cadrul categoriei vehiculelor „altele decât autoturisme”, acolo unde autoutilitarele și camioanele sunt dominante, procentajul de asigurare ar fi chiar mai mic, de doar 52%.
Consiliul Concurenței precizează, totuși, că procentajele avansate nu sunt foarte exacte, pentru că nu se știe clar câte dintre mașinile neasigurate circulă efectiv pe șosele. Scopul acestor calcule este acela de a arăta că, din 2011 până în 2015, procentajul autovehiculelor asigurate a scăzut. În 2011, peste 74% dintre autovehicule aveau asigurare RCA, potrivit calculelor Consiliului Concurenței, iar la jumătatea lui 2015 doar 72% mai dețineau o astfel de poliță.
„După părerea mea, gradul de cuprindere în asigurare este undeva sub 70%, dacă scoatem polițele pe o lună, iar tendința este de scădere. Nu cred, însă, că în cazul autovehiculelor comerciale gradul este de doar 50%. Experiența mea spune că firmele se asigură mai mult decât persoanele fizice”, spune Viorel Vasile, președintele Safety Broker, cel mai mare intermediar din asigurări.
Raportul Concurenței recomandă și mai multe măsuri care ar putea duce la creșterea cuprinderii în asigurare. Instituția se adresează Poliției, care ar trebui să sporească numărul și eficiența controalelor în trafic, dar și Autorității de Supraveghere Financiară care ar trebui să schimbe modalitatea de emitere a polițelor RCA.
„Din punctul nostru de vedere, emiterea polițelor RCA într-o manieră apropiată de cea în care sunt emise rovinietele ar crește acuratețea informațiilor înregistrate în baza de date CEDAM, cu efecte pozitive la nivelul funcționării pieței. Proprietarii vehiculelor neasigurate RCA ar putea fi notificați și apoi, eventual, sancționați pentru nerespectarea regulilor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă a autovehiculelor. Ne așteptăm ca această abordare să conducă atât la radierea unui număr însemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt încă înmatriculate, cât și la încheierea de polițe RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional. Ambele situații au același efect, de creștere a gradului de cuprindere în asigurare a RCA”, arată raportul citat.