Din cei 755,9 km de drumuri județene care se află în administrarea Consiliului Județean Brașov doar 551,14 km îndeplinesc criteriile tehnice aferente unui astfel de drum, practic au acest indicativ doar pe hârtie, iar realitatea este cu totul alta. Astfel, consilierii județeni vor lua în discuție în ședința de plen de astăzi procedurile legale în vederea aprobării planului multianual de reabilitare a acestor drumuri, care include printre altele și declasarea a 204,7 km de drumuri județene în drumuri „de țară” (comunale). „Costurile pentru aducerea acestor drumuri la parametrii de drum județean sunt foarte mari, deoarece implică inclusiv exproprieri, iar calitatea de administrator al lor incumbă riscuri (despăgubiri în caz de accidente datorate stării lor). În schimb, pentru reabilitarea lor ca drumuri comunale, costurile sunt mai mici”, au explicat reprezentanții Serviciului de Drumuri al CJ Brașov, după ce au efectuat o analiză a acestor șosele. Reprezentanții CJ Brașov au precizat că acest proces de declasare va fi efectuat etapizat începând cu anul 2016, astfel că reabilitarea lor va fi posibilă cu surse nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Locală și cel de Dezvoltare Rurală, dar și cu finanțări de la bugetul județului.
37 de șosele declasate
În total este vorba de 37 de șosele care ar urma să fie declasate, mai multe de jumătate dintre acestea fiind doar pietruite. Majoritatea drumurilor care ar urma să fie declasate se află în zona Făgărașului, însă pe listă au fost incluse și șosele mai importante în special în ceea ce privește turismul, cum ar fi drumul județean care leagă Predealul de Trei Brazi, drumul din Moieciu spre satul Peștera, Vad – Poiana Narciselor, Fundata – Fundățica sau Mănăstirea Sâmbăta – Valea Sâmbăta, iar dacă autoritățile locale nu vor avea bani să le întrețină și turismul din aceste zone riscă să piardă.
În conformitate cu planul multianual de reabilitare a drumurilor județene, administrația județeană își propune să acceseze finanțări europene prin Programul Operațional regional 2014 – 2020 pentru reabilitarea a 13 drumuri, peste 191 de km, iar prin PNDL pentru reabilitarea altor 33 de drumuri, respectiv peste 360 de km de șosea.