Deși în vara acestui an, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADR) a susținut public că lucrările de finalizare a primului tronson al centurii Brașovului, dar și dublarea celui de-al doilea tronson, vor fi definitivate până la finele anului, promisiunea nu a mai fost onorată. Lucrările la varianta de ocolire a municipiului Braşov au început în luna aprilie 2012, iar tronsonul III a fost recepționat în 4 decembrie 2013. Întreg proiectul de amenajare a ocolitoarei Brașovului, care va avea în total 18,55 km, a avut o valoare de 75.559.982,89 de euro, fără TVA, din care 85% erau finanțate din fonduri europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), iar restul banilor erau de la bugetul de stat. „În ceea ce privește recepția tronsoanelor I și II, aceasta se estimează că va avea loc în luna decembrie 2015, în prezent desfăşurându-se lucrări de consolidări terasamente, lucrări de scurgerea apelor (șanţuri betonate), lucrări la suprastructură pod km 0+020, pod km 0+080, pod km 3+177 și pasaj km 4+579, precum și lucrări la infrastructură pasaj km 6+190 pe tronsonul I, și lucrări la suprastructură pod km 0+550, pod km 3+545 și pasaj km 4+790 pe tronsonul II”, se preciza într-un comunicat de presă din data de 9 iulie, după ce cu câteva săptămâni înainte de publicare acestuia, CNADNR transmisese că centura Brașovului este unul dintre proiectele fazate și pe tranșa 2014 – 2020.
Și totuși, proiectul se fazează
Acum, când s-a apropiat termenul limită impus de către Uniunea Europeană pentru finalizarea proiectelor finanțate din exercițiul 2007 – 2013, CNADNR recunoaște că lucrările la ocolitoare nu vor fi gata până la 31 decembrie și vor fi fazate și pe noul exercițiu de finanțate. De asemenea, drumarii ne asigură că la finele lui iunie 2016 se va deschide traficul pe ambele tronsoane rămase în șantier. Pe primul tronson al ocolitoarei Brașovului, lucrările au fost abandonate în iulie 2013, după ce constructorul, firma austriacă Alpine Bau, a intrat în insolvență. Pe acest tronson, care are o lungime de 7,2 km, reluarea lucrărilor a fost întârziată şi de faptul că în luna august 2014 Compania de Drumuri a lansat o licitaţie pentru expertiza tehnică a lucrărilor executate de compania austriacă. Practic, abia din decembrie 2014 s-au reluat lucrările de către asocierea de companii italiene Chirulli Andrea Impresa Individuale – Aleandri SPA – Shelter Construct – Pasquale ALO, numai că pe perioada de iarnă nu s-a lucrat efectiv. Austriecii realizaseră acest tronson în proporție de 56%, iar, acum, potrivit datelor prezentate de CNADNR, progresul fizic al lucrărilor este de 70.76 %, lucrările fiind întârziate din cauza birocrației. „Întârzierile în execuția lucrărilor sunt cauzate de dificultatea obținerii avizele / acordurile pentru mutarea / relocarea utilităților. Lucrările rămase de executat sunt: finalizarea lucrărilor de drum, finalizarea lucrărilor la obiectivele: Intersectie la nivel km 0+000, Intersectie la nivel km 1+600, Nod rutier DN 11 km 6+190, Pod km 0+022, Pod km 0+080 Pasaj km 3+177, Pasaj km 4+579, Pasaj km 6+190”, au precizat reprezentanții CNADNR. Până acum, compania i-a plătit constructorului 26,536,392.83 lei fără TVA.
O hotărâre de Guvern a întârziat cel de-al doilea tronson
În ceea ce privește dublarea celui de-al doilea tronson, care face legătura între DN 11 și DN 13, și care presupune și construcția unui pasaj suprateran peste centură la intersecția cu drumul spre Sânpetru, lucrările sunt definitivate în procent de 50%. Practic mai este de lucru la toate pasajele de pe acest traseu, dar și la amenajarea unor parcări dar și la nodul rutier de la intersecția cu DJ 103: „Lucrările rămase de executat sunt: finalizarea lucrărilor de drum, finalizarea lucrărilor la obiectivele: Pasaj km 2+764, Pod km 0+550, Pod km 3+545, Pasaj peste CF km 4+790, parcări dreapta km 1+159 si stanga km 1+498, bretele Nod Rutier DJ 103 și rampe pasaj DJ 103 km 2+764, iluminat (Nod Rutier + Parcări)”. Reprezentanții Companiei au precizat că lucrările au fost întârziate de faptul că a fost necesară emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprierile suplimentare aferente celor 2 parcări din cadrul contractului, bretelele Nodului Rutier de la Pasajul spre Sânpetru și relocare utilităților. Suma plătită până în prezent constructorului este în valoare de 27,753,107.65 lei fără TVA.
Câți bani au mai rămas de dat
Astfel, toate aceste lucrări care au mai rămas de executat au fost fazate, iar termenul de finalizare a fost stabilit la 30 iunie 2016. Valoarea lucrărilor care urmează să fie executate în perioada de programare 2014 – 2020 este de 24.838.924,40 lei fără TVA pentru primul tronson și 32.548.540,45 lei fără TVA, pentru cel de-al doilea. „În conformitate cu prevederile contractuale, Beneficiarul (CNADNR – n.r.) poate aplica penalități de întârziere în cazul în care Antreprenorul înregistrează întârzieri în execuția lucrărilor și nu respectă termenul de finalizare a lucrărilor, iar acestea sunt în exclusivitate din vina Antreprenorului”, au mai explicat oficialii Companiei de Drumuri.