*În condițiile în care tot mai mulți parteneri începuseră să achiziționeze elicoptere rusești, motivând prețul mai redus al acestora, francezii au decis să se folosească de forța de muncă ieftină din România pentru a produce un elicopter ieftin cu o marjă de profit sănătoasă pentru grupul aeronautic
Argumentul unei investiții minime, al forței de muncă ieftine și al unui ajutor de stat important au stat la baza deciziei gigantului Airbus Group de a investi la Ghimbav într-o nouă fabrică de elicoptere, unde va produce cel mai nou produs al său – elicopterului H 215 – un Super Puma low cost. Potrivit specialiștilor, la Ghimbav s-ar putea face un elicopter de tip Super Puma la un preț mai mic decât jumătate din valoarea unuia produs în țările occidentale, tocmai din cauza prețului mic cu forța de muncă.
Secretarul de stat pentru Investiții Străine și Parteneriat Public-Privat Alexandru Năstase a anunțat, în momentul dezvelirii pietrei de temelie a viitoarei fabrici că investiția s-a cifrat la 15 milioane de euro, din care 20 de milioane de lei sunt ajutor din partea statului român. La o zi după aceste declarații, probabil realizând greșeala făcută, Năstase a revenit și a spus că „aceasta este doar prima etapă a dezvoltării proiectului care are o valoare totală a investiției de 51 milioane euro”. „Valoarea proiectului depus pentru obținerea ajutorului de stat este de 15 milioane Euro, din care 47 milioane lei cheltuieli eligibile, Airbus Helicopters obținând un procent de 50% ajutor de stat din această sumă, adică 23 milioane lei”, a mai spus acesta. Numai bâlbâielile autorităților parcă te fac să te gândești cât este adevăr și câtă fanfaronadă este în această investiție.
Presa internațională scrie, citându-l pe Fabrice Arfi, vicepreședinte al Airbus Group pe probleme de dezvoltare, că în următorii cinci ani se poate ajunge la performanța ca elicopterul să fie construit în proporție de 30 – 35% cu piese românești. Acesta a spus că deja se lucrează la securizarea lanțului de aprovizionare, iar contractele în acest sens se vor semna abia anul viitor.
Primul elicopter ar urma să iasă de pe linia de montaj de la Ghimbav în 2017, iar din 2019 s-ar putea ajunge la vârful de producție de 15 elicoptere pe an.
Să nu uităm de precedente
În 2009, Eurocopter a câștigat contractul de modernizare a 30 de elicoptere Puma aparţinând armatei britanice în baza unui contract de 550 de milioane de euro. Grupul francez anunța atunci că o parte importantă a acestui contract va fi atribuit subsidiarei sale din România, singura care putea să realizeze modernizarea la costurile solicitate de grup. În cele din urmă, în 2012 a fost livrat deja primul astfel de elicopter modernizat la subsidiara Eurocopter de la Ghimbav, în total aici fiind modernizate 20 de aparate de zbor în baza unui contract de aproximativ 20 de milioane de euro. Dintr-un total de 550 de milioane de euro.
Elicoptere mai ieftine la ruși
Gigantul Airbus s-a confruntat în cadrul Uniunii Europene cu pierderea unor contracte de achiziție de elicoptere din cauza prețului mare. Contractele au fost „ratate” deoarece rușii au venit cu elicopterele lor, mai ieftine și la fel de fiabile, motiv pentru care Airbus a trebuit să se reorienteze în vederea reducerii prețului. Acesta nu putea fi scăzut pur și simplu, fără a rămâne o cotă considerabilă de profit, așa că soluția a fost cea a construirii unei fabrici într-o zonă în care forța de muncă este ieftină și unde se pot produce astfel de aparate de zbor cu o marjă considerabilă de câștig.
Presa de specialitate scria că un elicopter Super Puma ar costa aproximativ 25 de milioane de euro. Producția unui low-cost la Brașov ar putea ajunge abia la jumătate și asta „dacă umflăm noi prețurile”, susțin surse din industria de profil.
IAR Ghimbav furnizor? Mai așteptați
În decizia de cedare a terenului de 2,7 de hectare către compania Airbus Helicopters Industries, decizie aprobată de acționari încă de acum doi ani, se arăta că una din condițiile realizării acestei fabrici pe terenul amintit era ca IAR Ghimbav să devină furnizor al noii fabrici, cu o cotă de 10.000 de ore de manoperă. Acordul a fost prins și într-un memorandum semnat de fostul ministru al Economiei, Constantin Niță, numai că documentul a expirat, iar acum vor fi necesare noi negocieri.
Potrivit informațiilor noastre, IAR Ghimbav a depus dosarul necesar pentru prinderea sa ca șI furnizor al fabricii Airbus Helicopters Industries România, o decizie în acest sens urmând să se ia abia la începutul lunii viitoare.