*Memorandumul care prevedea construcția fabricii de elicoptere Airbus la Ghimbav a expirat în luna iunie, cele două părți găsind acum soluția unei prelungiri cu antedatare, dar încă se lucrează la amendarea unor prevederi din acesta
Memorandumul semnat în luna septembrie a anului trecut de către ministrul Economiei, Constantin Niță, șI CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a expirat în 30 iunie, susțin surse apropiate afacerii. În aceste condiții, cele două părțI au purtat mai multe discuții pentru prelungirea acestuia, în ultimele două luni două delegații importante ale concernului Airbus întâlnindu-se cu secretarul de stat din cadrul Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului, Sorin Encuțescu, pentru a discuta atât prelungirea memorandumului, cât șI acordarea unui ajutor de stat de aproximativ trei milioane de euro pentru construirea fabricii de la Ghimbav. Soluția ar fi una „românească”, de prelungire cu antedatare, mai exact cu data de 29 iunie, astfel încât să nu fie nevoie de încheierea unui nou memorandum în acest sens. TotușI, se pare că în circuit ar fi apărut intenția uneia dintre părți de a modifica o secțiune a acestui memorandum, mai exact în eliminarea din corpul documentului a părții referitoare la colaborarea cu IAR Ghimbav.
Mai exact, pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără „fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective, fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble)”. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc, furnizorul actual al gigantului.
Pentru acest lucru ar fi necesare investiții de aproximativ 11 milioane de euro, care s-ar adăuga celor 40 de milioane de euro anunțate de producătorul francez.
Fostul ministru al Economiei, Constantin Niță, spune că propunerea colaborării cu IAR Ghimbav și că ar fi o idee bună ca această componentă să fie menținută, atâta timp cât aduce de lucru companiei brașovene.
La mijlocul acestei luni, Ministerul Economiei a anunțat că lucrările de construcție a fabricii de la Ghimbav ar putea demara în a doua parte a lunii octombrie. „În cadrul discuțiilor, a fost evidențiată determinarea pentru realizarea în România a unei noi capacități industriale destinate producției de elicoptere și finalizarea procedurilor legale de obținere a ajutorului de stat și a autorizațiilor de construire a noii fabrici. Au fost discutate, de asemenea, aspecte privind principiile care vor fi incluse în noul Acord de cooperare care va contribui la definirea și statuarea noului cadru de cooperare. Acordul va statua inclusiv participarea largă a unor companii românești din industria aerospațială, în calitate de potențiali subcontractori, la fabricarea acestui elicopter. Reprezentanții Airbus Helicopters au menționat că, în condițiile în care toate procedurile legale vor fi îndeplinite în timp, este posibil ca începerea lucrărilor de construcție la noua fabrică de elicoptere să aibă loc în a doua jumătate a lunii octombrie”, se precizează într-un comunicat al ministerului de resort.
Au început angajările
Prefectul Brașovului, Mihai Mohaci, a anunțat că francezii de la Airbus a selectat deja 30 de „gulere albe” – –embri de conducere – care învață acum limba franceză pentru a fi trimiși la „perfecționare”. În schimb, compania nu reușește să găsească în Brașov cele „400 de gulere albastre” care să lucreze în viitoarea fabrică de elicoptere Super Puma MK1 care va fi construită la Ghimbav în următoarea perioadă.
Unul dintre muncitorii selectațI pentru a face parte din viitoarea echipă de producție – „de gulere albastre” – spune însă că este de înțeles de ce nu se găsesc angajați pentru viitoarea fabrică. „După ce te pun să îți pierzi două luni din viață cu un curs de franceza ca să te trimită în Franța la specializare pentru un an de zile, departe de familie, fără a ți se spune salariul și fără a semna nici un contract , îțI oferă un salariu de 2.000 de lei brut, adică 1.494 de lei net, la care se adaugă bonurile de masă doar după ce te întorci din Franța. La acești bani se mai adaugă un bonus de 10% în fiecare lună, dar nu ni s-au explșicat clar ce condiții trebuie îndeplinite pentru a obține acest bonus. Mai mult, în acest an în care suntem plecațI, vom avea cazarea asigurată, dar nu ni se spune în ce condiții vom fi cazați – câte unul sau câte zece în cameră? – șI com avea asigurate trei mese pe zi. Și o diurnă de zece euro pe zi. Ce poți să faci cu zece euro pe zi? Ar mai trebui să aducem și bani de acasă”, a spus unul dintre cei aproximativ 40 de brașoveni care au finalizat la mijlocul acestei luni cursul de franceză.
Primul elicopter – în 2017
Fabrica de elicoptere Super Puma MK1 va fi construită în localitatea Ghimbav, judeţul Braşov, pe un teren de 27.000 de metri pătrați pus la dispoziţie de compania pentru reparaţii şi mentenanţa aeronavelor IAR Ghimbav. De altfel, în urmă cu trei luni au început deja pregătirile terenului în vederea construcției fabricii.
Fabrica va fi operată de compania Airbus Helicopters Industry România, o firmă înfiinţată de cei de la Airbus Helicopters, iar hala industrială se va întinde în prima fază pe 8.550 de metri pătraţi. Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”, se arată într-un document supus aprobării acţionarilor IAR Ghimbav anul trecut. Airbus Helicopters Industry România va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Airbus Helicopters Industry România.
În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. „În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Airbus Helicopters Industry România, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Airbus Helicopters Industry România”.
Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevedea ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 – 2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.