*Consumatorii sunt avantajați, dar pentru producători nu e bine
Oferta la carnea de porc este în prezent mai mare decât cererea, prețul stagnează și avantajează consumatorii, dar pentru procesatori și producători nu este așa de bine, a declarat ieri Sorin Minea, președintele Romalimenta, care participă la conferința Meat&Milk, ce se desfășoară la Poiana Brașov în perioada 3-5 iunie.
„Importurile la carne au crescut dramatic în România în acest an, Polonia fiind vârful de lance. Calea este ca în primul rând procesarea să înțeleagă că drumul preparatelor din carne este altul decât cel ales de unii dintre noi. Noi am avut tradiție în preparatele din carne și ar trebui să revenim la tradiție, fără aditivi. Am învățat din afară toți aditivii, toți înlocuitorii de carne, toate lucrurile acestea, produse frumos colorate, aspectuoase, și mai puțină carne. Am intrat pe o piață în care suntem concurați de cei care sunt maeștri. Dacă ne menținem pe piața noastră, cu produsul nostru românesc din carne, cel adevărat, cu gusturile adevărate, cei din afară cu gusturile lor nu puteau intra pe piața noastră. O parte dintre noi au stricat piața și acum se miră. Nimeni din România nu livrează pe rețele de supermarketuri în toată Europa, dar în Europa polonezii și nemții livrează pe toată rețeaua și astfel vor veni încet, încet peste noi. Părerea mea este că România are șanse să se impună pe piață nu numai la carne, dar și la lapte, prin calitatea produsului, să ne întoarcem la calitatea inițială a produsului românesc cu care am putea pătrunde și pe piața comunitară la ora actuală”, a afirmat Sorin Minea.
El a adăugat că România ar trebui să încurajeze producția reală și a declarat că rețetele de produse din carne din anii 1950-60 sunt cele adevărate.
„Piața neagră la carne este de 60%. Abia așteaptă cei din vest să ne aducă produsele lor mai ieftine, mai proaste, dar frumos colorate. Trebuie să găsim rapid soluții pentru ca produsele și preparatele noastre din carne să fie de calitate. Sunt oameni care vor să mănânce un preparat din carne, într-adevăr din carne, fără adaosuri de toate felurile”, a mai precizat președintele Romalimenta.
Laptele se aruncă
Dorin Cojocaru, preşedintele Patronatului Laptelui din România, a declarat, la rândul său, că tot mai mulţi fermieri nu au unde să-şi vândă laptele după ce cotele de lapte au fost retrase, o serie de fabrici de procesare s-au închis, iar pe piaţa românească au pătruns masiv importurile din Ungaria, Slovenia şi Polonia.
„Foarte mulţi fermieri din toată ţara mă sună că nu au unde să-şi vândă laptele. Sunt din ce în ce mai puţine fabrici care să proceseze materia primă pentru că unele s-au închis, după ce s-a retras cota de lapte. Doar 2% materie primă lapte se mai importă din cauză că nu mai există fabrici de procesare, în schimb a crescut importul de produs finit, în special pe marcă proprie, din Ungaria, Polonia, Slovenia. Trebuie să fim foarte atenţi, când facem analize, ce creşte ca import. Produsul finit a început să crească foarte mult. 30% din producţia de lactate a Europei a reprezentat-o Rusia. Aşteptăm să vedem dacă putem să redeschidem alte pieţe din ţări terţe – Macedonia, Serbia sau pe zona Turcia, ţările arabe, dar este un proces lung şi nu avem capital de a investi şi de a găsi soluţii rapide. Eu am avertizat din anul 2014 că luna mai, când s-au retras cotele la lapte, va fi o lună foarte dură, nu numai pentru fermieri ci şi pentru noi. Previziunile s-au adeverit şi acum trebuie găsite soluţii rapid. Şi cum soluţiile pompieristice nu sunt de bun augur, vom vedea la finalul acestei conferinţe care va fi concluzia’, a spus preşedintele Patronatului Laptelui din România.
Conform acestuia, în perioada următoare se vor închide foarte multe ferme, iar oferta de lapte va scădea.
‘Cine scapă de lunile mai şi iunie va fi bogat în septembrie. Am transmis fermierilor şi procesatorilor de mai mult timp să dea dovadă de maturitate şi să realizeze parteneriate între furnizor şi client, adică fermier-procesator-comerciant, pentru că dispar fermele neavând unde să vândă laptele.(…). Şi cum preţul este dat de cerere şi ofertă, cred că la toamnă, dacă ne ajută şi politica internaţională să se redeschidă piaţa Rusiei, o să vedem creşteri interesante la lapte, materie primă”, a spus Dorin Cojocaru.
El a precizat că şi consumatorii trebuie să înţeleagă că sunt un instrument foarte puternic în această filieră şi să consume cât pot de mult şi le permite bugetul, mai ales după scăderea TVA, produse fabricate în România.
„România este o piaţă foarte bună pentru europeni. Chiar am văzut marţi, într-un mic magazin din Braşov, nu într-un hipermarket, lapte fabricat în Polonia cu etichetă în limba chineză. Orice oportunitate este valorificată de ţările emergente României. Mare atenţie la Polonia! Polonia este China Europei. Sunt foarte pragmatici, au capital şi iau deciziile cu viteza luminii, nu ca noi, batem şeaua de vreo trei ani. Vedeţi că se desfiinţează cota de lapte, vedeţi că nu avem observatorul laptelui, nu avem comisie de analiză cu prognoze pe piaţa laptelui. O spunem de trei ani, iar acum suntem în situaţia de a arunca laptele pe câmp”, a mai afirmat Dorin Cojocaru.
Un comentariu
fara nici o suparare, dar ceea ce se intampla este tipic romanesc: sa vedem intai ca se intampla dezastru si apoi vedem daca putem "preveni "ceva. Toata lumea trebuia sa se gandeasca la solutii din momentul in care s-a stiut data la care de vor ridica cotele de lapte. Dar noi, nu, lasa ca von vedea fix atunci cad vine potopul.