Consiliul Județean Brașov a făcut, săptămâna trecută, ultimele formalități pentru a preda sectorul de drum județean care face legătura între DN 1A și Valea Doftanei către Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi Naționale. DJ 102 I are o lungime de 13,68 km și pornește din drumul național, imediat după localitatea Brădet, din zona „Șanțuri”, prin Pasul Predeluț, către județul Prahova, respectiv către Câmpina. În conformitate cu documentele deținute de către forul județean, șoseaua, care este mai mult un drum forestier, are o valoarea de inventar de 158.102,8 lei, suprafața aferentă sectorului de drum fiind de 82.104 mp.
Ideea amenajării unui drum paralel cu DN 1, pe Valea Doftanei, care să descongestioneze traficul de pe DN 1, cea mai aglomerată cale de legătură între Capitală și munte este una mai veche, iar consiliile judeţene din Braşov şi Prahova s-au asociat încă din 2008 pentru a realiza această investiţie. Atunci, exista posibilitatea finanţării lucrărilor prin Programul Naţional 10.000 de Drumuri Judeţene, însă linia de finanţare s-a blocat, astfel că şi proiectul a fost abandonat. Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi Naționale a inclus însă lucrările de modernizare a acestei șosele în Strategia de dezvoltare a rețelei de drumuri naționale din județul Brașov și a solicitat Consiliului Județean Brașov să îi transmită în administrare acest sector de drum, DJ 102 I, pentru a fi încadrat în categoria drumurilor naționale.
Un proiect de zeci de milioane de euro
Această şosea a fost clasificată ca Drum Judeţean în anii 1970, şi se întinde pe o distanţă de 45 de kilometri. Pe mare parte din acest drum nu a fost turnat asfalt niciodată, doar în judeţul Prahova este asfalt pe raza localităţilor. Pentru modernizarea drumului ar fi nevoie de 45 de milioane de euro, după cum au estimat autorităţile din cele două judeţe, iar odată realizat, acest drum ar putea prelua între 10 şi 15% din traficul uşor de pe DN 1, dar ar putea fi considerat şi un drum de interes turistic şi o alternativă mult mai bună decât autostrada Comarnic-Braşov. Inițial, autoritățile județene doreau să includă proiectul pentru finanţarea din noua tranşă de bani alocaţi de Uniunea Europeană în perioada 2014 – 2020, însă a fost inclus pe lista de proiecte secundare, având în vedere că sumele alocate Regiunii Centru pentru reabilitarea de drumuri erau limitate.