Consiliul Local Brașov a decis înființarea unei Comisii de negociere cu potenţiali parteneri în vederea identificării unei soluţii pentru continuarea Aeroportului de la Ghimbav, după ce Consiliul Județean a solicitat oficial implicarea municipalității în acest proiect. Din comisia de negociere a municipiului Brașov fac parte membrii Comisiei de Buget – Finanțe și a celei Juridice și de Administrație a Consiliului Local, la care se adaugă și cinci reprezentanți din aparatul de specialitate al primarului. Această comisie va analiza toate aspectele de asociere şi de colaborare juridică, economică, financiară, patrimonială ori de altă natură pentru realizarea investiției, urmând ca în urma discuţiilor şi concluziilor rezultate să formuleze propuneri pentru a fi înaintate deliberativului spre aprobare. Până la această oră, Consiliul Judeţean a cheltuit aproximativ 20 de milioane de euro pentru aeroport. „Pentru finalizarea obiectivului vom avea nevoie de aproximativ 50 de milioane de euro, dacă ne raportăm la estimarea de un milion de călători pe an, sau de 30 de milioane de euro, dacă luăm în calcul 400.000-500.000 de călători pe an, o cifră mai realistă în condiţiile actuale”, a explicat vicepreşedintele CJ Braşov, Claudiu Coman.
Chichițele din formulări
Până când nu se va clarifica problema terenului, lucrările la acest obiectiv nu vor putea continua. Astfel, în ceea ce privește demersurile legislative de „recuperare” a părții de teren de 200 de hectare a aeroportului – care a reintrat în proprietatea Institutului Cartofului în iunie anul trecut, ținând cont că investiția nu a fost realizată în termen de 5 ani – prin amendarea Legii 197 din 2009 și prelungirea termenului de la 5 la 15 ani, ar putea intra într-un nou blocaj. „În ședința Comisiei de Administrație Publică, reprezentantul Guvernului a precizat că nu poate fi prelungit un termen care a expirat anul trecut, în luna iunie. Este nevoie de un nou act normativ. Pentru a rezolva această problemă, în ședința de plen a Senatului, proiectul acestei legi ar trebui retransmis comisiilor de specialitate, unde ar putea fi elaborat unul nou, prin care să se precizeze un nou termen de finalizare a aeroportului”, a explicat senatorul brașovean Viorel Chiriac. Acesta a precizat că, oricum, Camera Deputaților este cameră decizională în acest proiect, iar acesta va fi dezbătut de deputați… abia la toamnă. Amendamentul de modificare a legii a fost depus în parlament de trei deputați liberali brașoveni și semnat și de aproape toți ceilalți demnitari de Brașov, dar și de deputați și senatori din alte județe. La rândul său, și CJ Brașov a inițiat o Hotărâre de Consiliu Județean în vederea modificării Legii 197 încă din luna februarie, care a fost însă revizuită în ședința de săptămâna trecută, la cererea Prefecturii, tot din cauza formulării din acest document, respectiv fiind înlocuită sintagma de „prelungire a termenului” cu „modificare a termenului”. „În toate comisiile în care PNL are majoritate, această Lege a trecut. În Comisia Juridică, care este raportoare, avizul a fost pozitiv, chiar dacă și aici a venit un reprezentant al Guvernului care a spus că nu se poate aproba prelungirea unui termen care a expirat. În această comisie, toți am înțeles că se poate prelungi, pentru că altfel, din punct de vedere juridic, investiția realizată până acum ar rămâne «în aer». Dacă terenul s-ar întoarce la statul român, s-ar pune problema măsurilor reparatorii, un demers extrem de complex”, a subliniat senatorul Nicolae Vlad Popa.
Se repetă „istoria” din 2009?
Și în 2009, terenul a trecut în domeniul public al judeţului şi în administrarea CJ Braşov, de la Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Cartof şi Sfeclă de Zahăr Braşov, după o serie de emoţii, ţinând cont că, prima oară când s-a pus în discuţie acest transfer de proprietate, la începutul lui 2009, proiectul de ordonanţă a fost respins de Camera Deputaţilor şi retrimis Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice în vederea reexaminării, deşi autorităţile judeţene iniţiaseră demersurile în acest sens încă din 2007.