*Din cauza infrastructurii, au decis să se reorienteze spre Slovacia
Grupul britanic Jaguar Land Rover, deţinut de indienii de la Tata, a testat piața românească în vederea construirii unei fabrici, având discuții în acest sens și cu reprezentanți ai mediului de afaceri din Brașov, mai ales că indienii sunt prezenți la Brașov prin preluarea în urmă cu ceva timp a americanilor de la Cambric, care au un centru de dezvoltare în orașul nostru. Investiția, cifrată la sute de milioane de euro și care urma să creeze 8.000 de locuri de muncă, a fost mutată în Slovacia, potrivit presei din această țară.
Grupul britanic a înregistrat anul trecut o creştere puternică a vânzărilor de maşini, avans susţinut în special de modelele Range Rover, ale căror preţuri depăşesc pragul de 100.000 de euro. Spre comparaţie, în 2014 mărcile Jaguar şi Land Rover au punctat un avans de 6% la peste 136.000 de maşini, pe o piaţă europeană care a crescut cu 5,4% anul trecut.
Slovacia este una dintre ţările cu cea mai mare producţie de automobile din Europa, cu aproape un milion de maşini asamblate anul trecut, cele mai multe de către Grupul Volkswagen urmat de Kia Motors şi PSA Peugeot-Citroën. Mai mult, în timp ce în România preţul mediu al maşinilor asamblate aici nu depăşeşte 15.000 de euro, slovacii produc maşini de zeci sau chiar sute de mii de euro, de la VW Touareg la Porsche Cayenne (parţial asamblat), şi vor produce (tot parţial) şi viitorul SUV Bentley Bentayga, al cărui preţ va sări de 200.000 de euro. „În România, dacă nu se remarcă din partea investitorilor potenţiali o politică încurajatoare, se duc în Slovacia, Polonia sau Ungaria, care sunt practic sufocate de investitori din toată lumea. De asemenea, investitorii se uită la «reuşita» lui Ford de la Craiova (care la nici opt ani de la preluare nu a beneficiat de nicio modernizare a infrastructurii din regiune – n.red). Investitorii se uită la mediul de afaceri, la perspective. În România se sprijină industria prin declaraţii“, a spus Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
În opinia sa, una dintre cele mai mari probleme ale industriei auto româneşti, în special la nivelul producătorilor de componente, o reprezintă lipsa de productivitate. Dacă în România lucrează aproape 111.000 de angajaţi în cadrul producătorilor de componente, fiind depăşiţi numai de Polonia, unde sunt peste 116.300 de salariaţi, în ceea ce priveşte cifra de afaceri a componentiştilor România este pe ultimul loc după Cehia, Polonia, Ungaria şi Slovacia.
„Dacă în statistică am include şi producţia de cablaje (realizată de cei mai mari producători de componente, precum Dräxlmaier sau Yazaki – n.red.) debalansarea dintre cei doi indicatori va afecta şi mai mult productivitatea muncii. Costul mediu al muncii în sectorul auto este mai redus la noi, dar indicele de creştere din 2013 a fost de peste 7%“, a spus Constantin Stroe la începutul lunii mai. El declara atunci că un al treilea investitor în industria auto analizează România, însă infrastructura este un argument important în luarea deciziei. Spre exemplu, guvernul a promis grupului Ford o autostradă Piteşti – Craiova care apare momentan doar ca desen în noul masterplan, în timp ce pentru Dacia, deşi s-a spus că autostrada Piteşti – Sibiu va fi construită până în 2020, guvernul a aşteptat expirarea vechiului studiu de fezabilitate, iar noul studiu va fi gata abia în 2017, ce ar lăsa numai trei ani pentru construcţia unei autostrăzi de 120 km la munte.