Institutul pentru Politici Publice (IPP) a lansat Harta interactivă a serviciilor publice municipale, care este prima platformă online independentă, cu acces liber la informații provenind din surse oficiale, prin care se compară costul accesului la servicii publice și performanța autorității locale în furnizarea serviciilor de edilitare de salubritate, alimentare cu apă și canalizare, termoficare, iluminat public sau transport urban.
Portalul http://new.ipp.ro/harta permite comparații între localități (datele fiind reflectate în clasamente naționale) și urmărește deopotrivă să stimuleze un management transparent al resurselor publice la nivelul decidenților locali, dar și un comportament civic corespunzător în comunitățile urbane. Harta Serviciilor oferă un instrument adaptat modalităților curente moderne de comunicare și sprijină în mod direct și eficient cetățenii să ceară explicații pentru a înțelege, de exemplu, de ce accesul la serviciul public de transport local costă 2 lei/persoană la Brașov, ca la Cluj și Timișoara, și doar 1,35 lei/persoană la Baia Mare, sau 1,5 lei la vecinii din Sibiu și Ploiești, în comparație cu gradul de modernizare al parcului auto. Practic Brașovul este pe locul 5, alături de alte 23 de municipii din țară, ca și cost al tarifului de călătorie în clasamentul național întocmit de IPP.
Salubritatea este scumpă la Brașov
Totodată, în conformitate cu datele deținute de IPP, brașovenii plătesc un cost destul de mare pentru salubritate, de 9,06 lei/persoană pe lună, astfel că Brașovul este pe locul 29 din 32, la nivel de țară. Doar Timișoara, Sibiul și Iașiul au tarife mai mari pentru colectare gunoiului menajer de la populație. La polul opus este Suceava, unde localnicii plătesc doar 3 lei pe lună, dar și Alba Iulia și Târgu Mureș, unde taxa pe gunoi este de 4,01 lei, respectiv 4,82 lei/persoană/lună. În schimb, față de aceste municipii stăm mai bine în ceea ce privește cantitatea de deșeuri colectată selectiv (locul 22, cu 1,97% din gunoi colectat selectiv).
În ceea ce privește iluminatul public suntem pe un loc fruntaș în ceea ce privește calitatea, având în vedere că ponderea străzilor cu iluminat public este de 100%. Și în ceea ce privește costurile stăm bine la acest capitol, acestea fiind de 1,63 lei/locuitor/an, față de alte municipii pentru care accesul la serviciul de iluminat public este mult mai costisitor cum ar fi la Suceava (13,26 lei/locuitor/an), București (9 lei/locuitor/an) sau Focșani (5,76 lei/locuitor/an).
Suntem campioni la pierderi pe rețele
Și la capitolul de alimentare cu apă și canalizare stăm destul de bine. Astfel Brașovul este pe locul 3, în ceea ce privește gradul de acces la rețele de apă, care este de 98%, și pe locul 8, în ceea ce privește accesul la canalizare, care este în proporție de 84%. Din păcate, suntem fruntași și la ponderea pierderilor de apă în rețea, care este de 58%, ceea ce ne plasează pe locul II, după Piatra Neamț, care are pierderi conform datelor prezentate de IPP, de 66%. La polul opus sunt municipiile Focșani, Botoșani și București, care au pierderi oficiale de sub 10%.
Brașovul este însă campion și la pierderile înregistrate pe rețelele de termoficare, care sunt de 61%. Pierderi de peste 50% la termoficare mai au doar Călărașiul, Târgu-Mureșul și Reșița. În schimb, cele mai mici pierderi de agent termic raportate IPP sunt în Ploiești, București și Alexandria.
Cum poți deveni „campion al implicării”
Reprezentanții IPP spun că prin intermediul hărții și brașovenii pot participa (prin transmiterea de mesaje, inclusiv fotografii despre modul în care este asigurat accesul la fiecare serviciu dintre cele menționate) la evaluarea managementului serviciilor și, în final, la stabilirea „Celui mai performant municipiu”, un cetățean dintre cei activi primind, simbolic, titlul de „Cetățean – Campion al Implicării”. „Îndemnăm cetățenii să nu rămână indiferenți atunci când, în drum spre serviciu/școală/casă, văd o groapă în mijlocul drumului rămasă astfel de foarte mult timp, o țeavă spartă, o gură de canalizare fără capac, cabluri atârnând pe stâlpi sau orice alt aspect caracterizând un management defectuos al serviciilor publice susținut și din taxele și impozitele pe care le plătesc conștiincios. Cei care nu vor să rămână spectatori ai degradării orașului ne pot trimite, identificându-se cu adresa de email personală/cu profilul facebook, o fotografie și o scurtă descriere a situației întâlnite în comunitate, direct pe pagina web a Hărții interactive a serviciilor publice municipale. IPP se angajează să transmită cele mai des sesizate situații de nereguli în prestarea serviciilor publice locale direct către autoritățile locale responsabile”, au precizat reprezentanții IPP.