Stiri Brasov

Secretul succesului Aeroportului de la Ghimbav, în viziunea consultanților Lufthansa

Aeroport august (34)

*O parte a presei era ieri încântată de interesul Luthansa pentru aeroport. De fapt, interesul este pentru bani, nu pentru aeroport. Pentru ca niște indivizi s-au gândit că vor mai putea trage de timp cu lucrările la aeroport pentru a capitaliza politic. Iar pentru asta, trebuie din când în când să mai scoți niște bani, să le arăți oamenilor că faci niscaiva studii, că într-un viitor apropiat vor zbura avioane pe o pistă uitată undeva departe

 

Un reprezentant al Lufthansa Consulting (consultant internațional pentru aviație, companii aeriene, aeroporturi și industrii conexe, membră a grupului Lufthansa) s-a întâlnit ieri cu reprezentanții Primăriei și ai Consiliului Județean Brașov pentru a discuta despre următoarele etape în vederea finalizării Aeroportului Internțional de la Ghimbav. După cum a precizat vicepreședintele CJ Claudiu Coman, autorităţile braşovene se află în acest moment în căutarea unui partener care nu numai să investească în finalizarea aeroportului, dar și să asigure şi operarea acestuia. „Acest lucru ar urma să fie făcut prin licitaţie, deoarece este singura variantă legală, iar capacitatea de operare a aeroportului şi experienţa în domeniu ar urma să fie atuuri importante de partea investitorilor”, a explicat Coman.

Autoritățile brașovene i-au explicat reprezentantului Lufthansa Consulting, Thomas J. Niehaus, că pentru definitivarea acestui proiect, Primăria Brașov a intrat în parteneriat cu Consiliului Judeţean, investiția directă fiind a acestuia din urmă. „Este o primă discuţie, pe care o considerăm benefică, iar continuarea acestei discuţii pe date tehnice va aduce detalii utile în acest proces. Trebuie să cumulăm toate datele despre aeroport, să vedem care sunt etapele pe care le mai avem de urmat şi cum putem finaliza această investiţie. Va trebui elaborat un studiu de piaţă exact şi după aceasta, vom vedea în ce mod se va implica şi Primăria în realizarea acestui proiect, din punct de vedere financiar”, a explicat primarul George Scripcaru. Autorităţile locale îşi pun speranţele în Lufthansa sau KLM, operatori cu experienţă şi cu putere financiară, cu care există demersuri de negociere, sau în orice alt operator de nivel comparabil.

Foto: Andrei Paul
Foto: Andrei Paul

Trebuie să devină o investiție atractivă

Thomas J. Niehaus a subliniat faptul că Braşovul trebuie să facă un studiu de piaţă foarte amănunţit, care să arate atuurile acestui aeroport şi să-l facă atractiv. Acesta crede că obiectivul de la Ghimbav ar trebui să se adreseze operatorilor mai mici, ţinta principală fiind Blue Air, Wizz Air şi Ryan Air.

„Văd potenţialul Braşovului, dar din perspectiva operatorului, problema e la dumneavoastră. Trebuie să vă implicaţi, să vă asumaţi riscurile. Operatorii au navele şi pot zbura cu ele de oriunde. Fără asumarea riscurilor financiare, va fi foarte dificil să îi convingeţi. Din  punctul lor de vedere, este vorba despre unde îşi pot plasa o investiţie de 20 sau 50 de milioane de euro (cât costă o aeronavă / n.r), astfel încât să aibă un profit cât mai bun. Competiţia dumneavoastră nu este doar cu România, ci cu întreaga Europă de Sud-Est”, a punctat T.J. Niehaus, care le-a recomandat autorităţilor locale să îşi stabilească foarte bine priorităţile și să ia deja legătura cu companii low-cost. „Ştiu că aveţi documente, dar trebuie să elaboraţi un studiu de piaţă cât mai amănunţit, despre ce poate oferi Braşovul operatorilor, care sunt clienţii şi care sunt oportunităţile, pentru a-i convinge să vină aici. Studiul de piaţă şi propunerea pe care o veţi face este foarte importantă în acest moment. Trebuie să arătaţi potenţialul pieţei, iar noi vă putem ajuta cu acest lucru”, a explicat reprezentantul Lufthansa Consulting.

Deschiderea aeroportului, nu mai devreme de doi ani

Thomas J. Niehaus este de părere că și investiția inițială ar putea fi redimensionată, iar terminalul ar trebui construit din materiale de calitate, dar ieftine, construcţii uşoare care să permită dezvoltarea ulterioară a spaţiului. Acesta a susținut însă că deschiderea aeroportului, chiar dacă va fi găsit un operator foarte repede şi toate lucrurile vor decurge aşa cum trebuie, nu se va putea face mai repede de doi ani, în condiţiile în care un operator are nevoie de doi – patru ani pentru a stabili deschiderea unei noi rute.

Ce lucrări trebuie să facă operatorul

Până la această dată, autorităţile judeţene au investit în împrejmuirea terenului, nivelarea lui şi realizare pistei de 2.850 de metri. Practic va fi singurul aeroport din România, în afara celui de la Otopeni, care permite aterizarea avioanelor de tip Boeing 737 şi Airbus 320. Costul realizării celorlalte suprafeţele de mişcare este de 5 milioane de euro, sumă care ar urma să fie investită tot de CJ Brașov, dar care nu a fost încă identificată, iar restul lucrărilor, adică turnul de control şi terminalul, în valoare estimată de aproximativ 21 de milioane de euro, ar fi trebuit realizate de un investitor, care să devină şi operator.

 

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*