Stiri Brasov, Turism

Doi râşnoveni au fost cei care au pus bazele staţiunii Buşteni, după ce au sesizat imensul potenţial al „aurului verde” din această zonă

Busteni la inceputuriNaşterea şi activitatea Fabricii de Hârtie „C&S Schiel, Succesorii-Buşteni” au deschis, de fapt, calea apariţiei oraşului montan din zilele noastre, care până atunci fusese un cătun de munte, lipsit de importanţă. La începutul anului 1882, sesizând imensul potenţial economic al „aurului verde”, doi tineri investitori, Carol şi Samuel Schiel, fiii unui pastor luteran stabilit la Râşnov, au demarat construcţia unui veritabil centru forestier, al cărui nucleu a rămas cunoscut sub numele de „Fabrica de Hârtie C&S Schiel, Succesorii-Buşteni”. Câteva luni mai târziu, în ziua de 1 octombrie 1882, a început producţia de celuloză şi de hârtie, comenzile din ce în ce mai mari, care au sosit aproape instantaneu, şi necesitatea asigurării unui flux constant de materie primă determinându-i pe cei doi investitori să arendeze importante parcele din pădurile care se întindeau pe pantele munţilor din zonă.

Râşnovenii au adus prima locomotivă electrică
După numai zece ani, amploarea deosebită pe care a căpătat-o activitatea fabricii a impulsionat dezvoltarea industrială a zonei, între anii 1891-1893 fiind deschis „Ferăstrăul de la Retivoiu”, numele popular sub care a rămas cunoscută fabrica de cherestea şi chibrituri de la Azuga. Pentru a uşura transportul lemnului, în anul 1894 a luat fiinţă prima cale ferată forestieră de pe Valea Prahovei. Linia cu ecartament îngust (700 mm.) avea o lungime de 6,2 kilometri şi urca până în pachetele de exploatare situate la poalele Muntelui Retivoiul, vagonetele încărcate cu buşteni fiind iniţial remorcate de locomotive cu abur importate din Germania şi Austria.

Pentru a elimina aproape complet ameninţarea incendiilor, fraţii Schiel au decis schimbarea modului de tracţiune al trenurilor. Astfel, în anul 1899, localnicii Buşteniului au asistat uimiţi la sosirea unui vehicul nemaiîntâlnit în România acelor ani: prima locomotivă electrică, comandată la uzinele germane Orenstein & Koppel-Berlin, după cum scrie „Historia”. Locomotiva era alimentată de curentul electric ce circula printr-un fir de cupru susţinut pe o serie de console metalice montate pe stâlpi de lemn. Busteni fabrica de hartie

Au  mai rămas doar amintirile

Transformat într-o puternică societate pe acţiuni, în anul 1904, centrul industrial a continuat să se dezvolte, fiind arendate tot mai multe parcele de pădure. În acelaşi an, în locul vechii „mori de lemn” din Valea Jepilor a fost construită o fabrică de celuloză, iar între anii 1907-1909 a fost deschis un nou sistem feroviar forestier – ale cărui linii, cu o lungime totală de 16,8 kilometri, urcau pe văile Ialomiţei şi Brateiului – şi un funicular ce se întindea pe o lungime de 13 kilometri, deasupra versantului abrupt al Munţilor Bucegi, pe traseul Buşteni-Bolboci-Bratei. Treptat, sistemul de tracţiune electrică a fost extins, în anii 1907 şi 1913 fiind aduse încă două locomotive de acest tip, produse la uzinele AEG.
La sfârşitul anului 1928, odată cu epuizarea fondului forestier, mica linie ferată ce urca pe Valea Azugii a fost demontată. În anul 1948, întregul complex industrial a fost naţionalizat, fabrica împreună cu întregul său sistem de transport devenind proprietatea statului român.
La 1 noiembrie 1966, funicularul şi calea ferată forestieră au fost abandonate, iar linia de legătură între fabrica de celuloză şi cea de hârtie a mai fost menţinută în activitate încă 15 ani, dispărând la rândul său din peisajul feroviar al Buşteniului în anul 1981.
Astăzi, doar amintirile vârstnicilor şi fotografiile mai stau mărturie a unor timpuri de mult apuse şi a unei industrii căreia Buşteniul actual îi datorează, în mare parte, existenţa sa ca localitate. După Revoluţie, fabrica de celuloză a fost încet, dar sigur pusă pe butuci, iar în urmă cu câţiva ani a început şi demolarea ei, pe locul unora dintre hale fiind acum amenajat un supermarket.

Ultima „amintire” de la fraţii Schiel poate fi văzută în Gara din Buşteni

Cea mai veche dintre cele trei locomotive electrice aduse de fraţii Schiel la Buşteni a fost adusă la Bucureşti în vara anului 1990, cu intenţia de-a fi restaurată şi expusă în colecţia Muzeului CFR. Din păcate, odată ajunsă aici, locomotivei i s-au pierdut urmele. Celelalte două locomotive care au lucrat pentru fabrica de celuloză erau fabricate în anii 1907 şi 1913. În timp ce prima dintre ele a fost vândută unui investitor particular, cea de-a doua a fost salvată şi expusă, împreună cu unul dintre micile vagoane ale trenului forestier, pe peronul vechii gări din  Buşteni, graţie eforturilor unor iubitori ai tehnicii feroviare.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Ultimele Articole

Vă Ajutăm din Brașov
O inițiativă plecată pe internet de la o anume tânără – Flavia Boghiu , în urma unei postări pe facebook
Șase noi decese cauzate de noul coronavirus. Numărul victimelor a ajuns la 146
Grupul de Comunicare Strategică a anunțat sâmbătă seară șase noi decese în România din cauza coronavirusului, bilanțul total ajungând astfel
O brașoveancă crede că a fost infectată cu COVID-19 după mai multe confuzii făcute de autoritățile medicale. A fost plimbată
Liuța Grama, o femeie din comuna Dumbrăvița, a chemat ambulanța din. Codlea pe 31 martie pentru a fi transportată la
Prima zi de amenzi majorate: 265 de „plimbăreți” amendați/ La Brașov, avem 198 de „carantinați” și peste 4.000 de persoane
În județul Brașov, potrivit datelor Direcției de Sănătate Publică, 198 de persoane se află în carantină, iar 4.033 de persoane
Voluntarii, la datorie non-stop în această perioadă grea. Au distribuit materiale de dezinfecție la 400 de asociații, într-o zi
Fie că sunt dintre cei care s-au înscris pe listele de voluntari ale primăriei, fie că sunt voluntari ai unor
Arafat ia în calcul prelungirea stării de urgență: „Nu cred că vom ieși din starea de combatere a virusului înainte
„Dacă vorbim de starea de urgență e foarte posibil să ajungă să fie prelungită încă o lună. Poate această decizie
Agricultorii din Italia îi vor înapoi pe români la muncă. Exportam peste 100.000 de sezonieri
După Germania, și Italia caută un acord cu țările din estul Europei pentru ca muncitorii sezonieri să poată ajunge la
Ordonanța Militară nr. 7: Localitatea Țăndărei va intra în carantină/ Se suspendă zborurile din și spre zonele roșii pentru 14
Marcel Vela, ministrul Afacerilor Interne, a anunat care sunt prevederile Ordonanței Militare nr. 7. Se instituie carantină pentru localitatea Țândărei.
Sunt necesare noi restricții militare. A fost arestat primul cetățean care a încercat să fugă de un filtru de poliție
Ministrul de Interne, Marcel Vela, a precizat că sunt necesare noi restricții militare, deoarece unele persoane nu au înțeles că
Cum se rostogolesc fake-news-urile în social media? Subiect de panică: coada de ambulanțe de la Infecțioase
O fotografie în care sunt surprinse mai multe ambulanțe așteptând în fața Spitalului de Boli Infecțioase Brașov a început să
Opt noi victime ale noului coronavirus. Bilanțul ajunge la 141 de morți
Încă 8 decese în România din cauza coronavirusului au fost anunțate sâmbătă, astfel încât bilanțul total urcă la 141. Două
127 de cazuri la Brașov – trei noi cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore/ În România, 430 de
Ieri, 3 aprilie, 9 tone de materiale sanitare, constând în 200.000 de măști FFP2, au ajuns în România din China.
Criza cauzată de coronavirus a ieftin carburanții. Care sunt benzinăriile din Brașov cu cele mai mici prețuri
Comisia Europeană a publicat un document cu anumite statistici care arată situaţia preţurilor combustibilor, iar în ţara noastră un litru
Guvernul pregătește o nouă ordonanță militară. Va fi prezentată astăzi
Premierul Ludovic Orban a anunțat astăzi că Guvernul a pregătit o nouă ordonanță militară care va fi prezentată astăzi. „Am
Au fost ridicate restricțiile pentru camioane de pe DN 1, ținând cont traficul este destul de lejer
Restricțiile impuse autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 7,5 tone, pe DN1 (E60), Ploiești –
ISU Brașov a primit două autocamioane și o autospecială pentru descarcerare
ISU Brasov are în dotare de astăzi două autocamioane și o autospecială pentru descarcerare. Cele doua autocamioane au fost repartizate
Două asistente și opt infirmiere de la Secția de Psihiatrie Zărnești au intrat în carantină. Întregul personal va fi testat
Două asistente și opt infirmiere de Secția de Psihiatrie Zărnești a Spitalului de Neurologie și Psihiatrie Brașov au intrat în
De luni, Brașovul va avea un cabinet pentru urgențe stomatologice. 20 de medici vor fi la datorie
Începând de luni, Brașovul va oferi servicii stomatologice de urgență, gratuite, de luni până vineri, în intervalul orar 9.00-18.00, la
Două spitale din Brașov vor primi Hidroxiclorochină, medicamentul cu care sunt tratați pacienții infectați de COVID-19
Ministerul Sănătăţii anunţă că 18.000 de cutii Hidroxiclorochină, medicament folosit în tratamentul pacienţilor infectaţi cu virusul SARS-CoV-2, au fost donate
Un antreprenor brașovean anunță când se vor face următoarele livrări de echipamente medicale către România. Bogdan Micu consiliază Guvernul în
Un antreprenor din Braşov, care consiliază Guvernul României în domeniul achiziţiilor de echipamente şi materiale sanitare din China, a publicat