Braşovenii au cheltuit anul trecut 291,1 milioane de lei (aproximativ 66 milioane de euro) la restaurante, potrivit declaraţiilor companiilor braşovene care au ca obiect de activitate restaurante şi alte activităţii de servicii de alimentaţie.
În total, în judeţul Braşov, există 857 de companii care operează restaurante, acestea având venituri totale de 291,1 milioane de lei. Cu această sumă, Braşovul este pe locul patru în topul naţional, după Bucureşti, cu venituri de 2,48 miliarde de lei, Cluj – 398,9 milioane de lei şi Constanţa – 369,3 milioane de lei. La media încasărilor pe societate, Braşovul se situează pe locul doi, cu 340.000 de lei pe unitate, după Bucureşti – 779.000 de lei, dar înaintea Clujului, care are o medie de 289.000 de lei.
Pe piaţa din România activează circa 24.400 de firme care au domeniul principal de activitate „restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie”, ele având anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 6,7 miliarde de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Cifrele includ doar firmele care şi-au declarat situaţiile financiare pe anul 2013.
Capitala este de departe cea mai puternică piaţă de restaurante din România, urmată la mare depărtare de judeţele Cluj, Constanţa, Braşov şi Timiş. Fiecare dintre aceste pieţe este însă de şase până la nouă ori mai mică decât Bucureştiul, care a reuşit să atragă cele mai importante branduri din domeniu, fie ele internaţionale sau locale. Diferenţa poate veni şi din faptul că unele companii, cum sunt de exemplu McDonald’s sau KFC – cei mai mari jucători din domeniu -, au sediul în Bucureşti dar operaţiuni în toată ţara. Cifra de afaceri însă se cumulează pe entitatea din Capitală.
Bucureştiul se remarcă atât prin faptul că este de departe cel mai mare oraş al României, cât şi prin faptul că salariul mediu este aici cu 20% mai mare decât media pe ţară. Mai mult, oraşul este şi un pol turistic. Bucureştiul primeşte anual 2,44 milioane de turişti români şi străini, veniţi în Capitală fie pentru business, fie pentru vacanţă, ei reprezentând o treime din numărul total de vizitatori pe care îi primeşte România.
Pe poziţiile următoare în topul încasărilor din restaurante se află două judeţe turistice – Constanţa şi Braşov – şi două judeţe care găzduiesc următoarele cele mai puternice oraşe din România după Bucureşti – Cluj-Napoca şi Timişoara. „În Bucureşti şi în cele patru judeţe sunt concentraţi cei mai mulţi bani din România. Există o mare diferenţă între puterea de cumpărare şi disponibilitatea de a cheltui în Bucureşti şi în celelalte oraşe din ţară, cum este de exemplu Iaşiul, unde noi am deschis un club anul trecut“, spune Dani Caramihai, unul dintre acţionarii grupului Fratelli, care deţin mai multe cluburi, baruri şi terase în România.
El adaugă că în opinia sa Clujul este după Bucureşti oraşul cu cea mai mare putere de cumpărare şi totodată cu locuitori cu cea mai mare dispobilitate de a cheltui. Pe poziţiile următoare se află Constanţa şi Timişoara.
Furnizorii din domeniu au observat că proprietarii de restaurante sunt mai dispuşi să investească în echipamente în Bucureşti şi în Cluj, Constanţa, Braşov sau Timişoara pentru că ştiu că îşi vor recupera mai repede investiţia decât în oricare altă zonă din ţară.