Ţinând cont că traficul greu creează mari probleme în Făgăraş, din cauza lipsei unei şosele ocolitoare, localnicii au strâns semnături pentru restricţionarea circulaţiei maşinilor de mare tonaj prin centrul oraşului. Aceştia au cerut fie introducerea unei taxe de tranzit, bani cu care să se poată reabilita infrastructura stradală, fie construcţia centurii ocolitoare promisă doar în campaniile electorale. Cele 6.000 de semnături strânse de făgărăşeni vor ajunge astăzi la ministrul Transporturilor Ioan Rus.
„Domnul ministru a fost invitat să participe marţi la Comisia de Transporturi din cadrul Camerei Deputaţilor şi mă voi duce să îi prezint aceste semnături ale oamenilor care cer fie ca să se pună barieră la intrările în oraş iar maşinile de mare tonaj să fie taxate, fie să se amenajeze ocolitoarea. Statul încasează bani din viniete şi nu este normal ca un drum naţional tranzitat de mii de maşini de mare tonaj să fie reparat cu bani de la bugetul local, pe raza oraşului. Noi pregătim deja un proiect de hotărâre de Consiliu Local prin care să instituim această taxă de tranzit”, a explicat primarul Făgăraşului Sorin Mănduc. Hotărârea privind introducerea taxei de tranzit ar putea intra în vigoare chiar de luna aceasta.
Se schimbă ministrul, se schimbă proiectul
De asemenea, făgărăşenii se declară nemulţumiţi de faptul că odată cu schimbarea conducerii Ministerului Transporturilor se schimbă şi planurile în ceea ce priveşte rezolvarea problemei traficului din zona municipiului. Dacă până nu demult se vehicula ideea construcţiei unei autostrăzi care să lege Braşovul de Sibiu şi să treacă prin zona Făgăraşului – în luna iunie fiind lansată chiar şi licitaţia pentru execuţia studiului de fezabilitate pentru tronsonul de autostradă dintre Făgăraş şi Sibiu – săptămâna trecută, ministrul Transporturilor Ioan Rus a revenit la ideea construcţiei unui drum expres între cele două judeţe, aşa cum de altfel se proiectase în 2008.
Primarul Făgăraşului, Sorin Mănduc, este de părere că România trebuie să aibă o strategie clară în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi, drumuri expres sau centuri, astfel ca Făgăraşul să nu mai fie doar o minge de „ping-pong”. „Din ultimele studii făcute atât de experţii de la Facultatea de Geografie din cadrul Universităţii Babeş Bolyai şi ai Universităţii din Piteşti, Făgăraşul este chiar kilometrul zero al României şi nu este normal să nu existe o autostradă care să treacă prin inima României sau măcar să existe o strategie clară cu privire la ceea ce urmează să se facă. La fiecare mandat suntem minţiţi şi oamenii au ajuns la capătul răbdării. De 20 de ani, se tot face referire ba la construcţia unei ocolitoare pe zona de nord a oraşului, ba la construcţia unei centuri prin zona de sud, s-a vorbit şi de autostrada Comarnic – Braşov cu continuare spre Borş prin Făgăraş, ultimul proiect fiind cel al autostrăzii Braşov – Sibiu, dar nimic nu s-a concretizat, iar odată cu schimbarea ministrului Transporturilor, se schimbă şi strategia”, a explicat Mănduc.
Nici autostradă, nici ocolitoare
Proiectul autostrăzii dintre Braşov şi Sibiu oferea şi soluţia pentru ca Făgăraşul să scape de traficul greu, dar odată cu „retrogradarea” şoselei de mare viteză la drum expres, varianta de ocolire pentru municipiul Făgăraş rămâne, deocamdată, o necunoscută. „La nivelul ministerului Transporturilor este o adevărată harababură ţinând cont că acum şapte luni domnul ministru Şova anunţa că sunt în curs de execuţie studiile de fezabilitate pentru 11 sau 12 centuri, între care şi cea a Făgăraşului, iar apoi, s-a discutat de autostradă, care ar fi rezolvat problema traficului greu fără a mai fi nevoie de o ocolitoare”, a precizat Sorin Mănduc.