Stiri Brasov

Banii europeni, „barca de salvare” pentru continuarea lucrărilor la barajul abandonat de pe Olt

baraj-mandra-1Una dintre cele mai mari investiţii din judeţul Braşov a fost suspendată, din lipsă de bani. Este vorba despre construcţia hidrocentralei şi a barajului de la Mândra, proiect început în anul 1988 şi care nu a fost finalizat decât în proporţie de 60%. Pentru ca barajul să prindă contur ar mai fi nevoie de 160 de milioane de euro, pe lângă cele 110 milioane de dolari deja investite, bani pe care nimeni nu îi are deocamdată. Consiliul Judeţean Braşov vrea să se implice în finalizarea proiectului şi a decis să încheie un parteneriat cu Hidroelectrica. „Mai sunt necesare încă 160 de milioane de euro pentru finalizarea acestei investiţii.

Asociere cu Hidroelectrica

Cei de la Guvern ne-au spus foarte clar că nu au bani pentru această investiţie, iar singura soluţie este să accesăm bani direct de la Bruxelles, fiindcă este exact acel tip de proiect integrat de care vorbeşte Comisia Europeană că va fi finanţat. Pentru a putea accesa finanţarea nerambursabilă, trebuie să ne asociem cu cei de la Hidreoelectrica, de aceea am decis să aprobăm o comisie care să negocieze termenii şi clauzele acestei asocieri, care este formată din vicepreşedinţii Consiliului Judeţean, patru consilieri, dar vor exista şi trei experţi în domeniu, stabiliţi de către Agenţia de Dezvoltare Durabilă a Judeţului Braşov“, a explicat vicepreşedintele CJ Braşov Mihai Pascu.

Proiect comandat de Ceauşescu

Proiectul hidrocentralei de la Mândra a fost comandat de Nicolae Ceauşescu şi făcea parte dintr-un lanţ de peste 20 de hidrocentrale care urmau să fie construite pe râul Olt. Avantajele finalizării acestei investiţii sunt mai mult decât evidente: realizarea unei capacităţi de producere a energiei verzi cu o putere instalată de 27 MW, realizarea uneia dintre cele mai mari acumulări de apă dulce din România şi din Europa, asigurarea apei necesare pentru irigaţii în zona Făgăraş şi în Sudul Carpaţilor, atenuarea efectelor inundaţiilor în aval de barajul de la Mândra, dezvoltarea infrastructurii unei baze de agrement şi pentru sporturile nautice, asigurarea protejării biodiversităţii, ca urmare a suplimentării zonelor de rezervaţie de la Dumbrăviţa. „Este foarte important că prin amenajarea acestei investiţii s-ar putea amenaja şi o zonă de agrement, astfel că atractivitatea turistică a zonei ar creşte într-o zonă care este aproape moartă din punct de vedere economic. Se poate dezvolta o baza sportivă pentru sporturi nautice şi chiar organizarea unor competiţii de profil aici, nu trebuie omisă nici partea de piscicultură şi protejarea biodiversităţii”, a precizat Pascu.

Acum peisajul din zonă este unul dezolant: macarale ruginite, bărci abandonate şi coloşi din beton năpădiţi de vegetaţie. Defalcat pe obiective, se poate spune că barajul şi lucrările aferente centralei hidroelectrice sunt finalizate în proporţie de 60%, puterea acesteia fiind de 19MW. Din cele trei diguri care trebuie executate, Şercaia nici măcar nu a fost început.

Guvernul a decis în 2004, să „mai bage la apă” proiectul

Conform proiectului iniţial, coada lacului pleca de la Hoghiz şi urma să atingă şi localităţile Homorod – Ungra – Cuciulata – Comăna – Crihalma – Veneţia de Jos – Ticuşu Nou – Părău – Șercaia – Hălmeag – Mândra. Capacitatea maximă de înmagazinare a lacului era de 338 de milioane de metri cubi. Conform gândirii de la acea vreme, investiţia avea trei scopuri. Primul era regularizarea râului Olt, care permitea reglarea de debite şi intervenţii pentru decolmatarea lacurilor din aval de Făgăraş. Astăzi există 24 de hidrocentrale – lacuri de acumulare pe Olt, până la Dunăre. Conform specialiştilor, decolmatarea unui lac de acumulare este atât de scumpă încât de multe ori este mai ieftin să construieşti un lac nou. Alte motive erau prevenirea de inundaţii din aval de barajul nou construit la Mândra, înainte de Făgăraş, precum şi producţia de energie electrică. În 2004, Guvernul de la avea vreme a decis redimensionarea proiectului, astfel încât capătul lacului să ajungă doar până la Comăna, nu până la Hoghiz, cum era prevăzut iniţial.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Ultimele Articole

Schaeffler a trecut de 5.000 de angajați la Cristian și începe producția de rulmenți pentru aplicații feroviare
Schaeffler România, subsi­dia­ra locală a grupului german Schaeffler cu afaceri globale de peste 14 miliarde de euro şi aproximativ 89.000
Brașovenii de la Disofa au în plan să deschidă showroom-uri în București, Constanța și Iași
Dorina Codarin (45 de ani), o antreprenoare cu experienţă de peste 15 ani în producţia de mobilier, care în 2018
Parcare publică subterană cu 450 de locuri, în Centrul Civic
Primăria Brașov a prevăzut în bugetul pe acest an fonduri în vederea amenajării unor parcări în mai multe zone din
CJ Brașov alocă peste 3 milioane de lei pentru „hârțogăraia” aferentă proiectului de management integrat al deșeurilor
Consiliul Județean Brașov a încheiat în vara anului trecut contractul pentru realizarea Master Planului de gestionare a deșeurilor la nivelul
Râșnovul va investi peste 25 de milioane de lei într-un teatru de vară și o parcare etajată, în zona Cetății
Râșnovul continuă investițiile în vederea creșterii atractivității turistice a stațiunii. Unul dintre proiectele anunțate cu ani în urmă, pentru care
Compania Apa, factură de curent de până la 37,91 milioane de lei, în următorii doi ani
Compania Apa Brașov vrea să încheie un contract în vederea furnizării de energie electrică , la punctele de consum pe
Un fost europarlamentar este președintele CA al IAR Ghimbav
Președintele Agenției Metropolitane Brașov, Dragoș David, fost europarlamentar a fost ales președinte al Consiliului de Administrație al IAR Ghimbav. La
La Brașov, unul din patru șoferi încalcă legea în domeniul transporturilor rutiere publice de mărfuri și persoane. Amenzi de aproape
Polițiștii brașoveni de la Serviciul Rutier au desfășurat săptămâna trecută o acțiune ce a vizat combaterea încălcării normelor legale în
Primăria va aloca bani pentru aeroport când CJ Brașov va considera că este necesar și nevoie. „Factura” pe 2020 pentru
Ținând cont că una dintre cerințele venite din spațiul public a fost ca primarul Brașovului să aloce fonduri proiectului aeroportului
Ministrul de Interne, Marcel Vela, despre descinderile din casa liberalului Kadas: „Nu a fost o eroare!”
Marcel Vela a fost întrebat, la audierile din Parlament, dacă îşi cere scuze, din calitate de ministrul al Afacerilor Interne,
Brașovul atrage aproape trei milioane de turiști anual, dar doar jumătate dintre aceștia sunt înregistrați
Brașovul atrage aproape trei milioane de turiști anual, dar mai puțin de jumătate dintre aceștia sunt înregistrați, cazându-se la hoteluri
Designul interior creeaza echilibru
Caminul nostru este un proiect ce necesita investitii atat finaciare cat si de timp pentru a prinde contur. O parte
10 unități școlare, închise parțial din cauza gripei
10 școli brașovene sunt închise parțial din cauza gripei. Potrivit Ministerului Educaţiei şi Cercetării, situaţia centralizată la nivel naţional arată
Orban: Alegerile locale vor avea loc, cel mai probabil, pe 14 iunie
Premierul Ludovic Orban este de părere că data de 14 iunie este una „rezonabilă” pentru alegerile locale, comentând că organizarea
Dedeman face angajări la Brașov. Ce salarii oferă lanțul de magazine
Lanțul de magazine Dedeman face angajări în această perioadă în 15 orașe mari din țară, dintre care și Brașov, pe
Sfaturile polițiștilor către elevi, după ce un coleg de breaslă a agresat un copil în lift: „Nu urcați în lift
Polițiștii Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov continuă să desfășoare activități de
Chefii brașoveni au obținut doua medalii de argint și una de bronz la Olimpiada Mondială de Gastronomie de la Stuttgart
Încep să apară rezultatele de la Olimpiada Mondială de Gastronomie de la Stuttgart, Germania, acolo unde România a intrat în
Free Now, cea mai descărcată aplicație de ridesharing din România. A fost instalată de peste 100.000 de utilizatori
De la începutul anului până în prezent, Free Now a devenit cea mai descărcată aplicație de ridesharing din România din
Unul dintre puținele locuri unde mai este iarnă cu adevărat. Cum arată Transfăgărășanul printre nămeți
Transfăgărăşanul este închisă pe o porţiune de 27 kilometri timp de 8 luni din an, iarna şi primăvara, din cauza pericolului
În România, managerii au salarii de 10 ori mai mari decât subalternii
Salariul unui manager din România poate ajunge chair și la 15.000 de euro, acesta câștigând de 10 ori mai mult