Școala Profesionala Germană Kronstadt care a dat anul acesta primii absolvențI a născut o modă în rândul companiilor din țară. Mediul economic pare nemulțumit de calitatea absolvenților liceelor șI facultăților din România, motiv pentru care a creat propria rețea de școli profesionale, menită să pregătească viitorii meseriași. De exemplu, peste 95% din absolvenții școlii de la Brașov au fost angajațI imediat după finalizarea cursurilor.
În țară au inițiat astfel de programe companii ca Dacia (auto), Holcim (materiale de construcţii), Tenaris Silcotub (producţie de ţevi) sau Heineken (industria berii) sunt companiile private care în ultimii ani au investit în programe de calificare a tinerilor în meseriile pentru care îşi găsesc cu greu candidaţi pe piaţa muncii.
Spre exemplu, Heineken România, producătorul berii marca Bucegi, a anunţat că va finanţa, cu circa 300.000 de lei, trei licee sau şcoli posticeale care îşi adaptează programele de studiu în aşa fel încât meseriile pe care le vor învăţa tinerii cuprinşi în program să aibă corespondent în nevoia de pe piaţa muncii din acea zonă. Programul nu prevede neapărat formarea de tineri pentru meseriile necesare în fabricile în care se face berea Bucegi, ci şi în alte industrii.
O altă investiţie recentă în educaţie au făcut-o şi francezii de la Dacia, care au semnat luna trecută un parteneriat cu un liceu tehnologic din Mioveni (locul unde e amplasată platforma de construcţii a automobilelor Dacia), ajutând la crearea a două clase care să formeze sculeri-matriţeri, o meserie devenită celebră în ultimii ani prin prisma rarităţii cu care se găsesc oameni specializaţi în acest domeniu.
La rândul său, compania producătoare de materiale de construcţii Holcim derulează de un deceniu un program de instruire pentru mecanici, electricieni sau operatori, în cadrul unei şcoli postliceale pe care a înfiinţat-o în Aleşd (acolo unde are şi o fabrică). Tot Holcim derulează, de trei ani, un program de instruire în domeniul zidăriei, organizat în colegii tehnice.
Pe de altă parte, angajatorii nu investesc doar în programe pentru tineri care să înveţe o meserie pentru a deveni muncitori calificaţi. Anul trecut, producătorul de ţevi Tenaris Silcotub din Zalău a demarat o investiţie de circa 15- 18 milioane de dolari pentru construcţia unei universităţi pe platforma unităţii din Zalău, pentru a-şi trimite la specializare angajaţii, în cadrul unui proces de formare profesională.