*Cele mai respectate meserii din România sunt, potrivit unui studiu, cele de cele de medic, profesor sau avocat/jurist
În România anului 2014, părinţii îşi doresc profesii cu studii superioare pentru copiii lor (65% din românii intervievaţi), pentru că sunt respectate sau aduc un câştig financiar mai mare. Însă tinerii între 18-24 ani preferă meseriile din categoria „gulerelor albastre” (în procent de 53%), în primul rând pentru că le place meseria respectivă şi apoi pentru că acestea aduc bani într-un orizont de timp mai scurt.
Meseriile din categoria „gulerelor albastre”, a celor care practică munca fizică necalificată sau calificată, nu primesc respectul care li se cuvinte. Cu toate acestea, cei care le practică optează tot pentru meserii din această categorie. Deşi 49,3% dintre români consideră că meseriile sunt utile, acestea nu sunt respectate suficient, cel puţin la nivel de opinie. În topul ocupaţiilor respectate, nu se găsesc decât profesii care necesită studii superioare, pe primele 3 locuri fiind cele de medic, profesor, avocat/jurist, meseriile având un procentaj mult mai mic.
Cu toate acestea, 57.4% din cei care practică deja o meserie, s-ar reorienta către o meserie din aceeaşi categorie dacă ar avea şansa să o ia de la capăt, iar primele două alegeri ar fi şofer sau mecanic.
70% din români îşi aleg meseriile în funcţie de bani
Relaţia a 70% dintre români cu locul de muncă este definită predominant prin componenta financiară. O „meserie de viitor” trebuie să fie o meserie care aduce bani în prezent. Mai mult, românul apreciază chiar şi meseriile aspiraţionale – cele care aduc după sine mult respect şi sunt meserii „curate”, unele cu impact social pozitiv – în primul rând pentru că sunt în acelaşi timp şi bănoase.
Metodologia anchetei sociologice a fost faţă în faţă (PAPI), pe un sample de 1.150 persoane, probabilistic, multistadial pe cote – vârstă (18-55), gen, educaţie şi regiune statistică. Chestionarul a fost compus dintr-un total de 36 de întrebări. Culegerea datelor a avut loc în intervalul 19-25 iunie 2014.
„Studiul «Meserii pentru România» arată că suntem o societate a contrastelor: tinerii de astăzi s-ar orienta către pregătirea practică, chiar dacă aşa zisa categorie a «gulerelor albastre» nu intră în topul profesiilor respectate de români, iar meseriaşii nu sunt percepuţi ca fiind plătiţi suficient de bine. Însă, aproape jumătate dintre românii care practică o meserie sunt mândri de meseria lor”, afirmă Narcis Horhoianu, Director de Marketing Heineken România, la comanda căreia a fost făcut studiul.