Stiri Brasov

Consiliul Judeţean vine cu argumente în ceea ce priveşte traficul de tip cargo pe Aeroportul Ghimbav. Cum rămâne cu terenul?!

aeroport 21 mai primul zbor cu avionul (4)Consiliul Judeţean Braşov a încheiat un parteneriat cu Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universităţii Transilvania în vederea realizării unui studiu de piaţă privind transportul de tip cargo pe Aeroportul Internaţional de la Ghimbav. În conformitate cu interviurile efectuate la 119 firme, clustere, dar şi la camerele de comerţ din judeţele Braşov, Harghita şi Covasna, 54% dintre oamenii de afaceri intervievaţi îşi doresc să apeleze la transportul de tip cargo, imediat ce acesta va fi operat pe Aeroportul de la Ghimbav.

„Specialiştii facultăţii braşovene au făcut această estimare a transportului de tip cargo de pe aeroport, după ce au realizat o serie de studii şi chestionare pentru a afla cât de interesate sunt companiile din aceste trei judeţe de utilizarea transportului de marfă pe calea aerului. Singurul lucru negativ, în urma efectuării acestui studiu, a fost atitudinea conservatoare a firmelor din Harghita, atitudine determinată de faptul că este o distanţă de aproximativ 100 de km între Miercurea Ciuc şi Braşov. Domnul decan Brătucu (prof. univ. dr. ec Gabriel Brătucu, decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice Braşov – n.r.), mi-a spus că nu este optimist «din născare», dar după ce a efectuat aceste interviuri este mai mult decât încrezător în acest proiect şi consideră că este imperios necesar să fie dus la bun sfârşit”, a explicat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Mihai Pascu.

Totodată, Consiliul Judeţean Braşov a reînnoit, la începutul acestui an, şi studiul de trafic pentru Aeroportul Internaţional de la Ghimbav, ţinând cont că documentul iniţial a fost întocmit în 2007, respectiv într-un moment în care ţara noastră nu era în criză economică. Noul studiu a fost întocmit de firma americană de consultanţă şi audit KPMG. Conform datelor prezentate de specialiştii de la KPMG este estimat un trafic ce porneşte de la 540.000, în primul an de funcţionare, şi ajunge până la aproape 860.000 de pasageri pe an (aici fiind inclus şi echivalentul în pasageri al transportului de marfă – cargo), în 24 de ani de funcţionare.

Demersuri birocratice pentru terenul aeroportului

În ceea ce priveşte problema expirării termenului de cinci ani, până la care Consiliul Judeţean Braşov se putea folosit de terenul de 200 de hectare primit de la Guvern pentru realizarea acestui obiectiv, Mihai Pascu, a precizat că încă din luna februarie s-a făcut o primă adresă la Ministerul Transporturilor prin care s-a cerut prelungirea acestui termen, ţinând cont că proiectul a întârziat din motive obiective. „Ministerul Transporturilor ne-a transmis, în 19 mai, că a luat act de solicitarea noastră şi a transmis-o mai departe şi la Ministerul Agriculturii, ţinând cont că respectivul teren a fost administrarea înainte de a ne fi predat de Institutului Cartofului. Deocamdată, Ministerul Agriculturii nu ne-a transmis un răspuns, însă, pe 12 iunie, Ministerul Dezvoltării şi Administraţiei Publice a precizat că este necesară adoptarea unei hotărâri de plen prin care să solicităm această prelungire de termen şi în care să specificăm motivele care au condus la această prelungire a termenului de finalizare a lucrărilor. În luna august, vom aproba această hotărâre în care se va preciza faptul că în 2009, respectiv momentul când am primit terenul de la Guvern, a fost anul începerii recesiunii economice, iar firma canadiană INTELCAN cu care intrasem în parteneriat în vederea susţinerii financiare, nu a mai putut sprijini proiectul, astfel că lucrările au demarat cu resurse proprii de la Consiliul Judeţean abia în 2011, respectiv când s-a început cu nivelarea şi îngrădirea terenului”, a subliniat Mihai Pascu.

Şi CJ Braşov are bucăţica sa de teren

Totodată, acesta a mai precizat că din punct de vedere juridic, chiar dacă a expirat termenul de folosinţă a terenului de aproape 200 de hectare, Guvernul nu poate prelua foarte uşor investiţia, fiindcă o altă parte din terenul pe care este amenajată pista, respectiv 10 hectare, au fost expropriate de către CJ Braşov, în acest sens achitându-se proprietarilor în jur de 4 milioane de euro. „Sunt 60 de hectare din terenul primit de la Guvern care pot fi date oricând înapoi, fiindcă, în prezent, nu sunt necesare pentru construcţiile propriu-zise, acestea fiind de fapt o rezervă pentru amenajarea unor funcţiuni conexe. Când s-a dat acest teren de 200 de hectare de la Guvern nu s-a ţinut cont că pista de aterizare trebuie să fie paralelă cu lanţurile montane, astfel că noi a trebuit să mai face exproprieri pe alte 10 hectare, pentru a putea amenaja acum pista. Am discutat şi cu domnul ministru al Economiei, Constantin Niţă, şi indiferent dacă vom continua noi proiectul sau acesta va fi preluat de Guvern, aeroportul va fi finalizat, pentru că este un proiect mult prea important pentru această regiune, ca să fie abandonat”, a punctat Pascu.

În altă ordine de idei, lucrările la pista aeroportului de la Ghimbav sunt într-un stadiu destul de avansat şi se vor finaliza cel târziu la începutul lunii septembrie. În ceea ce priveşte demararea lucrărilor la restul suprafeţelor de mişcare, documentaţia pentru lansarea licitaţiei este în curs de avizare la ANRMAP, dar, deocamdată, aceasta va rămâne în stand-by, până ce se va clarifica problema terenului.

Un comentariu

  1. Hai ca in 20-30 de ani o sa fie gata. Nu mai este asa mult. Daca lucrau in paralele, la pista, cladiri, turn, era gata anul asta. Dar ei lucreaza la pista aia de cand eram eu mic.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*