Despre reabilitarea DN 73, respectiv pe o porţiune de 103,25 km dintre Braşov şi Piteşti, s-a vorbit aproape în fiecare an, începând din 2008, acum trei ani fiind anunţată chiar şi începerea lucrărilor. În realitate, pentru modernizarea acestei şosele nu s-au mai alocat bani de la bugetul de stat, însă s-a făcut un studiu de fezabilitate şi un proiect tehnic, documente care acum nu mai sunt de actualitate. Astfel, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi Naţionale (CNADNR), care gestionează proiectul, a luat-o de la capăt, şi, cel puţin în această primăvară, vrea să finalizeze partea de proiectare. Deocamdată, contractul în acest sens nu a fost atribuit, deşi termenul de depunere a ofertelor a fost 17 martie. Costul proiectării a fost estimat la peste 125.000 de lei fără TVA (27.766 de euro). În cadrul acestei proiect de anvergură ar urma să fie refăcut întregul tronson de drum dintre Braşov şi Piteşti, în afară de porţiunea din interiorul municipiului Câmpulung Muşcel.
În 2011, lucrările au început… pe hârtie
În 2011, contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor a fost câştigat, prin licitaţie deschisă, de asocierea Azvi SA – Straco grup SRL – Piomar Development SRL – Tractebel engineering SA. Valoarea contractului se ridica atunci la 275.864.055,60 lei fără TVA, finanţarea fiind asigurată prin fonduri de la Bugetul de stat, însă banii nu au mai fost alocaţi. Teoretic, în aproape trei ani, drumul ar fi trebuit să fie ca în palmă şi să aibă o garanţie de 10 ani.
Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea acestei şosele a fost realizat de IPTANA (care a proiectat şi Aeroportul de la Ghimbav) şi avea o valabilitate de cinci ani. Ţinând cont că vremea a trecut, „socoteala de-acasă, nu s-a mai potrivit cu cea din târg”, astfel că acum este necesară refacerea documentaţiei pentru 25 dintre cele 26 de poduri de pe traseu, ţinând cont că în 2011 s-au mai refăcut expertizele pentru două poduri şi pentru unul dintre acestea mai sunt încă valabile. „Deoarece perioada de valabilitate a referatelor tehnice a expirat, pentru obţinerea avizelor Inspectoratului de Stat în Construcţii este necesară prelungirea valabilităţii expertizelor tehnice pentru mai multe poduri”, după cum au precizat reprezentanţii CNADNR. Acestea expertize ar trebui definitivate în cel mult 45 de zile, ca de altfel întregul proiect tehnic.
Branul, afectat de starea deplorabilă a drumului
Pe tronsonul dintre Braşov şi Câmpulung, în ultimii ani s-a intervenit doar cu lucrări de consolidare a şoselei şi de „plombare”, astfel că mai multe tronsoane, în special între Râşnov şi Bran sunt într-o stare deplorabilă. Odată la doi ani, primăria Bran depune la Guvern dosarul pentru a reevalua statul staţiunii, astfel ca să obţină titulatura de staţiune turistică de interes naţional şi nu doar de interes local, cum este în prezent. Punctajul obţinut pentru facilităţile pe care le oferă localitatea a fost unul mare, însă nu suficient pentru a primi titulatura. Anul trecut, reprezentanţii Ministerului Turismului şi Dezvoltării au respins cererea edililor din Bran, printre motivele invocate fiind starea deplorabilă în care se află Drumul Naţional 73 dintre Râşnov şi Bran. „La ultima evaluare, am avut un punctaj foarte bun, la un pas de a obţine statutul de staţiune turistică de interes naţional, dar am fost depunctaţi din cauza stării drumului DN 73 Braşov-Piteşti, porţiunea dintre Râşnov şi Bran, dar şi a lipsei unei staţii proprii de ambulanţă. Ne dorim foarte mult să obţinem această titulatură. Am făcut multiple intervenţii pentru refacerea drumului dintre Râşnov şi Bran, dar am înţeles că s-a făcut licitaţia şi se aşteaptă alocarea fondurilor”, a explicat Hermeneanu.