*Lanţul austriac analizează retragerea de pe pieţele Europei de Est, pierderile raportate doar în România în 2012 ajungând la 26 de milioane de euro
Lanţul austriac de bricolaj bauMax, care deţine 15 magazine în ţara noastră, printre care şi la Braşov, analizează retragerea din Europa de Est, din cauza pierderilor masive înregistrate de companie, în special în România, fondatorul motivând că extinderea pe pieţele din Europa de Est „nu s-a justificat”, potrivit ziarului austriac Die Presse. Cele mai vizate ţări în acest sens sunt România, Bulgaria, Croaţia, Slovenia şi Turcia.
Anterior, fodatorul bauMax, Karl-Heinz Essl, a declarat că va scoate la licitaţie colecţia personală de artă, să atragă finanţare şi să salveze compania de la colaps. Totuşi, reprezentanţii Baumax au dat de înţeles că veniturile provenite din licitaţie ar putea acoperi salvarea operaţiunilor din Austria, dar ar fi insuficiente pentru a sprijini afacerile din Europa de Est.
Die Presse scrie că, în 2012, Baumax a înregistrat o pierdere de 126 milioane euro. Cele mai mari pierderi au fost raportate în România (26 milioane euro) şi Turcia (14 milioane euro). Cu excepţia Slovaciei, toate diviziile est-europene ale Baumax au înregistrat pierderi. Grupul a acumulat datorii de un miliard de euro, dintre care 350 milioane euro au constituit împrumuturi pentru operaţiuni, iar 650 milioane euro – credite ipotecare.
Piaţa românească a retailului de bricolaj traversează o perioadă dificilă, marcată de retrageri şi consolidare. Astfel, anul trecut, grupul britanic Kingfisher a preluat, de la grupul francez Bresson, magazinele Bricostore din ţara noastră, transformate în Brico Depot. Tot în 2013, reprezentanţii Kingfisher se arătau interesaţi de preluarea magazinelor Baumax din România şi din Turcia. În acest an, în luna februarie, grupul german Praktiker a anunţat vânzarea operaţiunilor din ţara noastră, unde deţinea 27 de magazine, către firma Search Chemicals, deţinută de omul de afaceri turc Omer Susli.
Magazinul bauMax din Braşov a fost deschis în octombrie 2006 în urma unei investiţii de 10 milioane de euro. Magazinul se întinde pe o suprafaţă de 10.000 de metri pătraţi, dintre care 5.100 de metri pătraţi sunt dedicaţi materialelor de construcţii, câte 1.900 sunt dedicaţi materialelor de amenajări şi grădină şi 700 de metri pătraţi sunt oferiţi sectorului tehnic.