La Braşov un singur hotel este afiliat unui lanţ internaţional – Ramada – acesta având 113 camere de patru stele. Asta deşi în ultimii ani s-a vorbit de interesul unor lanţuri hoteliere internaţionale care şi-ar fi dorit să intre pe piaţa Braşovului. În România, gradul de afiliere la un lanţ internaţional este de doar 7,8% faţă de 22% media europeană. În prezent există doar câteva oraşe din ţară în care sunt hoteluri active sub un brand internaţional, Bucureştiul fiind cel mai bine reprezentat.
Aproape 6.400 de camere din hotelurile din România operează sub un brand internaţional, 56% fiind în unităţi din Capitală, iar restul în marile oraşe din ţară. Mai mult de jumătate din aceste camere (53%) sunt clasificate la patru stele, 28% la cinci stele în hoteluri din Bucureşti, Sibiu şi Oradea, iar restul sunt de trei stele.
Lanţurile hoteliere internaţionale cu cele mai multe unităţi afiliate în România sunt Wyndham Worldwide (Ramada) cu 1.647 de camere în zece hoteluri din ţară, Accor Hotels cu 1.221 de camere în şase hoteluri, Hilton cu 731 de camere în cinci hoteluri, Best Western cu 626 de camere în zece hoteluri.
Lanţul Golden Tulip are 457 de camere în cinci hoteluri afiliate, InterContinental are 421 de camere în două hoteluri din Capitală, Rezidor are 424 de camere într-un complex hotelier din Capitală, iar Marriott International 402 camere într-un hotel şi unu în curs de construcţie (Courtyard by Marriott, deţinut de Gică Popescu).
Lanţurile cu cele mai puţine camere pe piaţa locală sunt Vienna International Group cu 177 de camere într-un hotel din Capitală (Angelo Airport Hotel), NH Hotels cu 161 de camere în două hoteluri şi K plus K cu 67 de camere într-un hotel din Bucureşti.
„Trebuie să ne construim ca destinaţie turistică, de un sfert de secol tot încercăm acest lucru. Prezenţa brandurilor hoteliere internaţionale contribuie la acest proces, la ţinuta unei destinaţii turistice. Sunt touroperatori străini care evaluează o destinaţie după posibilitatea de-a aduce turişti în hoteluri branduite, pentru a avea certitudinea că serviciile vor atinge standardele dorite de clienţi”, a spus Paul Mărăşoiu, consultant în turism şi reprezentantul lanţului hotelier Golden Tulip în România.
Mărăşoiu adaugă că un hotel afiliat răspunde unor standarde clar definite, fiind vorba de proceduri de lucru, raportarea la valori internaţionale, ceea ce dă o altă ţinută serviciului.
„Ca furnizori de servicii le oferim clienţilor companii atât oferta hotelurilor branduri locale, cât şi a celorlalte hoteluri sub branduri internaţionale. Clientul alege oferta convenabilă din punctul de vedere al raportului calitate/preţ”, spune Aurel Pavel, proprietarul agenţiei de turism J’Info Tours, care îşi asigură peste jumătate din venituri din contracte cu persoane juridice, cărora le furnizează servicii de cazare, bilete de avion şi organizare de evenimente. El mai precizează că este important ca România să aibă branduri hoteliere internaţionale pentru că astfel creşte standardul pe piaţa hotelieră şi îi obligă şi pe ceilalţi să le ridice, ceea ce duce la îmbunătăţirea serviciilor hoteliere.
Investiţie de 20 de milioane de euro la Braşov
Hotelul Ramada din Braşov a devenit operaţional în 2008 în urma unei investiţii de tip greenfield care s-a ridicat la aproximativ 20 de milioane de euro. Hotelul a fost construit de compania HP Tower.