* Deocamdată, Compania de Drumuri nu a reluat licitaţia pentru realizarea celor 7,9 km de pe primul tronson, care sunt în conservare de mai bine de cinci luni, după ce constructorul a intrat în insolvenţă, şi nici pentru dublarea celui de-al doilea tronson, astfel ca pe centură să se poată circula în regim de autostradă de la un capăt la altul
Comisia Europeană a aprobat oficial investiţia în finalizarea ocolitoarei Braşovului, respectiv construcţia ultimelor două tronsoane de centură, dar şi dublarea celui de-al doilea, care a fost executat cu bani de la bugetul Primăriei Braşov în 2009. În toate aceste lucrări se vor investi în 120 de milioane de euro, grosul sume,i 82,7 milioane de euro, venind prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională (FEDR). Uniunea Europeană a alocat aceste fonduri pentru a ameliora accesibilitatea celui de-al şaptelea oraş ca mărime din România, şi a realiza astfel o centură pe care să se poată circula în regim de autostradă. „Această investiţie este un exemplu pentru modul în care fondurile regionale ale UE pot îmbunătăţi condiţiile de viaţă ale cetăţenilor, ajutând în acelaşi timp regiunile să devină locuri mai bune pentru a face afaceri. O infrastructură de transport sigură este fundamentală, nu numai pentru funcţionarea pieţei interne a UE, ci şi pentru bunăstarea economică şi socială a populaţiei”, a declarat comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn.
Compania de Drumuri are timp un an şi trei luni să termine şoseaua
Deşi tronsoanele I şi III aveau termen de finalizare primăvara acestui an, lucrările s-au decalat din cauza derulării greoaie a procesului de expropriere, astfel că abia săptămâna trecută s-a deschis traficul pe cel de-al treilea tronson ce leagă DN 13 de DN 1, iar pentru tronsonul I, de 7,9 km, lucrările sunt în conservare de mai bine de cinci luni, urmând să fie selectat un nou constructor. Conform precizărilor Comisiei Europene, termenul de implementare a proiectului a fost prelungit, astfel că cei peste 18 km de centură trebuie predaţi la cheie abia în martie 2015. Până atunci, va trebui dublat şi tronsonul II dintre DN 11 şi DN 13, care acum are două benzi pe o porţiune de 4,92 km.
Câţi bani s-au investit până acum în ocolitoare
Primele lucrări la centura ocolitoare a Braşovului au început în anul 2003, cu construcţia unui pasaj peste calea ferată la intrarea în oraş dinspre Predeal, care a costat 7 milioane de lei. Lucrările au tărăgănat până în 2005, când constructorii s-au apucat efectiv de construcţia drumului ocolitor de 4,7 km. Maşinile au putut circula pe şoseaua cu patru benzi, care a costat 32,6 milioane de lei, abia la finele lunii august 2008. Lucrările la cel de-al doilea tronson al ocolitoarei au început abia pe 17 aprilie 2008. Muncitorii s-au mişcat mai repede, pentru că şoseaua avea doar două benzi, iar cei 6,4 km au fost terminaţi în aproximativ 15 luni. Costurile au fost însă de 81,8 milioane de lei. Pe 4 decembrie s-a deschis traficul şi pe cei 6,34 kilometri de pe tronsonul III, singurul segment care de altfel arată în prezent ca o autostradă, iar costurile au fost de 97,6 milioane de lei, fără TVA.