Volumul total al fondurilor europene contractate pana in prezent pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din Romania se ridica la aproximativ 700 de milioane de euro, media unui astfel de proiect judetean fiind de 6,6 milioane de euro, potrivit Institutului pentru Politici Publice (IPP).
Intr-un comunicat remis vineri Agerpres, IPP precizeaza ca municipiile Bacau, Oradea, Bistrita, Botosani, Braila, Brasov, Targoviste, Craiova, Galati Targu Jiu, Targu Mures, Piatra Neamt si Tulcea au accesat in total aproximativ 120 de milioane de euro, bani pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere.
Conform IPP, infrastructura de drumuri a reprezentat in exercitiul financiar 2007-2013 prioritatea absoluta a autoritatilor locale (Consiliile Judetene fiind principalele eligibile), Brasovul fiind singurul consiliu judetean care nu a accesat fonduri din Programul Operational Regional pentru drumuri.
60 de milioane de euro pentru ocolitoarea Brașovului
Varianta ocolitoare a Municipiului Braşov se va realiza tot din fonduri europene, guvernul alocând 13,7 milioane de euro anul viitor şi 46,7 milioane de euro în 2015-2016.
Totuși, acești bani nu pot fi deocamdată accesați. În calea deblocării fondurilor europene pentru Transporturi, respectiv a sumei de 4,5 miliarde deeuro pe care guvernul vrea să o folosească pentru finanţarea majorităţii proiectelor de infrastructură din următorii ani, mai stau „câteva formalităţi administrative”, a precizat vineri comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn.
„Următorul program care poate fi deblocat este Programul de Transport. Nu pot anunţa deblocarea finală astăzi, pentru că trebuie să soluţionăm câteva formalităţi administrative. Sunt foarte încrezător că în cursul săptămânii următoare vom putea face anunţul final”, a spus Hahn, după o discuţie cu premierul Victor Ponta.
Prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T), României i s-au pus la dispoziţie fonduri în valoare de peste 4,5 miliarde de euro. Acestea pot fi folosite, potrivit celor patru axe trasate de program, fie pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere, feroviare şi navale care să lege România de celelalte state europene, fie pentru construcţia de drumuri, autostrăzi şi căi ferate în scopul îmbunătăţirii infrastructurii naţionale de transport.
Cu toate aceste, la finele lunii mai, România reuşise să atragă puţin peste 295,1 milioane de euro din aceste fonduri. Mai exact, rata de absorbţie a banilor „gratuiţi” de la Uniune, respectiv plăţile efective pe care Comisia le-a făcut către beneficiarii din România, a fost de 6,46%, cel mai scăzut nivel dintre toate programele operaţionale prin care au fost alocate fonduri în perioada 2007-2013.
Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) a fost blocat la finele anului trecut, după ce Comisia Europeană a constatat o serie de nereguli sesizate în modul în care au fost cheltuiţi banii.