*Potrivit unui studiu al Băncii Mondiale, o persoană decedată după un accident rutier costă statul român între 200.000 şi 300.000 de dolari, în timp ce o persoană accidentată grav determină o pierdere de 100.000 de dolari
Peste 150 de reprezentanţi ai şcolilor de şoferi din toată ţara s-au reunit, ieri, la Braşov, în cadrul Forumului Naţional al Şcolilor de Şoferi. Preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier, Adrian Caşcaval, le-a transmis participanţilor că noile reglementări care vor fi aplicate din toamnă pe piaţa şcolilor de şoferi sunt absolut necesare, având în vedere că „statul pierde anual peste patru miliarde de euro cu persoanele decedate în accidentele rutiere”. „Ne propunem să reducem această sumă la jumătate până în anul 2020”, a mai spus sursa citată.
El a citat un studiu realizat de Banca Mondială în care se precizează că „o persoană decedată după un accident rutier costă statul român între 200.000 şi 300.000 de dolari, în timp ce o persoană accidentată grav determină o pierdere de 100.000 de dolari”.
Potrivit studiului, aceste sume includ toate costurile pe care statul le suportă în procesul de creştere a unui cetăţean, dar şi banii pe care persoana decedată i-ar mai fi virat în vistieria statului, dacă nu şi-ar fi pierdut viaţa. „Astfel, cei 300.000 de dolari se compun din banii investiţi în educaţia primară şi superioară a individului, în alocaţii şi subvenţii, dar şi din sumele pe care statul le-ar mai fi încasat din asigurări sociale, taxe şi impozite. Venitul mediu al ţării este factorul de bază al acestui calcul. Dacă în toate ţările comunităţii europene şcoala de şoferi reprezintă un important pilon al siguranţei rutiere, cu regret observăm că în ţara noastră şcoala de şoferi şi, în general, pregătirea conducătorilor auto tinde să devină o activitate formală”, a mai spus sursa citată.
Caşcaval spune că la nivel naţional media promovabilităţii este de 25%, dar „sunt şcoli de şoferi în ţară care au o promovabilitate şi de 2%”. Acesta a mai criticat şi faptul că „şcolile de şoferi au ajuns să facă concurenţă neloială – practică preţuri de 500 – 600 de lei şi doar se fac că efectuează orele de practică sau de teorie din legislaţie”. Potrivit acestuia, preţul corect pentru o sesiune de cursuri de şoferie ar fi de aproximativ 1.500 de lei, şcolile trebuind să ofere cursanţilor şi un suport de curs şi, în plus, să şi asigure maşinile. „Avem un caz undeva în Prahova unde un cursant a accidentat o maşină, iar aceasta nu poate fi reparată deoaerece maşina nu avea CASCO”, a mai spus sursa citată.
În aceste condiţii, preşedintele FNPFTR consideră că esrte absolut normal ca şcolile să îşi asume responsabilitatea în cadrul accidentelor alături de cei vinovaţi. Acesta a mai spus că este necesar un program eficient de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere care să cuprindă mai multe etape, printre care „tratarea siguranţei circulaţiei ca pe o problemă de sănătate publică”, „crearea unei strategii larg acceptate asupra viitorului siguranţei transportului rutier”, „educarea participanţilor la trafic şi a factorilor de decizie în domeniul circulaţiei rutiere” etc.
Monitorizare audio-video
Pentru a fi autorizată să funcţioneze, o şcoală de şoferi trebuie să îşi doteze vehiculele, cu excepţia motocicletelor şi a mopedelor, cu „un sistem tehnic de monitorizare video şi audio, precum şi cu un sistem de poziţionare globală – GPS; sistemul tehnic trebuie să conţină două camere de luat vederi montate în interiorul vehiculului, orientate una spre interiorul acestuia, astfel încât să se poată vizualiza cursantul şi examinatorul autorităţii de examinare şi una orientată paralel cu axul drumului astfel încât să se poată vizualiza traseul urmat de vehiculul respectiv. Informatiile inregistrate prin acest sistem tehnic se stochează pe suport electronic şi se pot păstra de către şcolile de conducători auto pentru o perioada de 6 luni”, arată normele din ordinul ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu.
Acelaşi act normativ, OMT 733 din 25.04.2013 privind autorizarea scolilor de soferi si a instructorilor auto, obligă şcolile de şoferi să aibă o rată de promovare de cel puţin 40%. Actul, publicat în luna mai în Monitorul Oficial, este aplicabil din luna noiembrie a acestui an.