*Producătorii spun că se cumpără fie produse ieftine, fie premium
Reprezentanţii companiei Delaco Distribution susţin că piaţa lactatelor începe să se polarizeze. Victor Vartolomei, directorul financiar al companiei, consideră că pe de-o parte sunt consumatori care aleg mărcile proprii ale marilor lanţuri de magazine, care au un preţ mult mai mic, şi de altă parte sunt consumatorii care se orientează către produse cu valoare adăugată ridicată.
„Probabil piaţa totală va rămâne stabilă în 2013. Schimbări mai mari se vor putea vedea peste 3-5 ani. Trendurile polarizante pe care le vedem acum vor fi şi mai accentuate: orientarea către mărci private şi produse slab diferenţiate, cu preţ mic, pe de-o parte, respectiv către produse cu valoare adăugată, special construite pentru anumite segmente de consumatori”, a declarat Vartolomei pentru zf.ro.
Nici 2012 nu a adus schimbări spectaculoase pe această piaţă în care producătorii mici au fost cei mai afectaţi de scăderea consumului pentru că nu au putut face investiţii.
„A fost un an greu pentru toţi jucătorii, dar mai ales pentru cei mici, care nu au putut investi pentru a se adapta la schimbări. La fel de greu a fost şi pentru cei care şi-au planificat creşteri procentuale «cu două cifre» cu speranţa că le vor obţine la fel de uşor şi cu aceleaşi instrumente ca în anii trecuţi”, a menţionat reprezentantul Delaco, firmă care are în portofoliu atât produse pe segmentul mediu de preţ, cât şi produse premium.
Aşteaptă o creştere a afacerilor anul acesta
Delaco a avut în 2011 o cifră de afaceri de 47,6 milioane de euro, în creştere faţă de anul precedent, şi 400 de angajaţi, potrivit bilanţului publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.
„Anul 2012 a adus o creştere uşoară pentru noi, dar obiectivele noastre principale au fost legate de consolidarea cotei de piaţă prin lansarea de produse noi”, a declarat Vartolomei.
Consumul de lactate din România rămâne la un nivel scăzut. Astfel, dacă un român consumă mai puţin de trei kilograme de brânzeturi anual, un polonez sau un ceh consumă de patru ori mai mult, iar grecii şi francezii de zece ori mai mult, spune reprezentantul Delaco. „Toţi cei care suntem pe această piaţă ne străduim să vedem asta ca pe o oportunitate, însă după câţiva ani de proiecte şi încercări separate, obişnuinţele alimentare ale românilor nu s-au schimbat foarte mult”, a explicat el.
Cât despre evoluţia business-ului din acest an, Vartolomei, care este şi unul dintre fondatorii companiei, alături de fraţii Tudor şi Dragoş Comăniciu, spune că la fel ca toate celelalte companii din industrie ţinteşte creşterea afacerilor. „Ca toată lumea, avem ţinte de creştere şi consolidare a profitabilităţii, însă dincolo de ele, filosofia Delaco este că dacă îţi propui creşteri mici, probabil cu ceva stăruinţă, le vei atinge.”
Delaco este o companie al cărei pachet majoritar de acţiuni este deţinut de către Bongrain Europe, liderul mondial în specialităţi din brânză. La jumătatea anului 2010, Bongrain primea avizul Consiliului Concurenţei pentru achiziţionarea a 52% din acţiunile companiei importatoare şi distribuitoare de produse lactate. Atunci tranzacţia a fost evaluată la peste 10 milioane de euro.