*După ce în perioada de glorie aveau şi 50 de chiriaşi, acum abia mai au trei-patru
Macromall, unul dintre primele centre comerciale de mari dimensiuni din Braşov, este în mare dificultate, ajungând să mai aibă doar patru chiriaşi, după ce în vremurile bune avea peste 50. După vânzarea din 2011, se pare că centrul comercial îşi pierde toţi clienţii importanţi, chiar dacă valoarea chiriei a ajuns şi la mai puţin de 2 euro/mp. Acum nici măcar site-ul centrului comercial nu mai este funcţional, semn că nu se mai investeşte nici în imagine. O parte din foştii chiriaşi ai centrului comercial susţin că „nu mai vrem să avem de-a face niciodată cu oamenii de acolo”. „Au mărit chiriile de câteva ori peste noapte şi s-au trezit brusc că le pleacă oamenii”, povesteşte un alt fost chiriaş. Surse din piaţa imobiliară susţin că centrul comercial nu va mai rezista foarte mult pe piaţă.
Foştii proprietari ai Macromall Braşov, fondul britanic de investiţii Carpathian, a ieşit din România după ce şi-a vândut şi ultimul teren deţinut în ţara noastră, la Baia Mare. Odată cu vânzarea proprietăţilor din România, fondul a renunţat la toate activele deţinute în Europa Centrală şi de Est, cea mai mare parte a banilor obţinuţi fiind returnaţi acţionarilor Carpathian.
„Grupul şi-a vândut participaţia deţinută la proprietatea din Baia Mare pentru 300.000 de euro”, se arăta într-un raport al companiei din octombrie anul trecut. Terenul a fost achiziţionat în anul 2007 şi are o suprafaţă de aproape 60.000 de metri pătraţi, iar la cumpărare era evaluat la 6,5 milioane de euro. Pe acest teren ar fi trebuit să fie construit un centru comercial prin intermediul firmei Atrium Centers. Anul trecut, terenul era evaluat la 3 milioane de euro.
Britanicii au vândut în toamna lui 2011 cu doar un milion de euro centrul comercial Macromall Braşov, după ce îl achiziţionaseră cu 19 milioane de euro în 2006. Macromall are o suprafaţă închiriabilă de peste 7.700 de metri pătraţi, în timp ce terenul din Baia Mare, cu o suprafaţă de 125.000 de metri pătrati, urma să fie folosit pentru construcţia a peste 50.000 de metri pătraţi de spatii de retail – o galerie comerciala cu hipermarket, un magazin de electronice şi electrocasnice, un altul de mobilă şi unul de bricolaj.
În 2010, Carpathian a vândut participaţia deţinută la mall-ul Atrium Center Arad, şi a renunţat la cota de participare la un proiect din Cluj-Napoca, unde ar fi urmat să fie dezvoltat tot un centru de retail. Compania Carpathian a fost înfiinţată în 2005 având ca obiect de activitate investiţiile în Europa Centrală şi de Est.
Macromall este un centru comercial inaugurat în 2005 în urma unei investiţii de aproximativ 5 milioane de euro. În 2006, investitorii – germanul Aliosa Wagner și olandezul Gerard Heinen – au vândut centrul comercial celor de la Carpathian pentru 19 milioane de euro. În 2011, Macromall a fost vândut pentru doar un milion de euro unor investitori speculativi cu sediul fictiv într-o căsuţă poştală din Cipru.