*Potrivit unui studiu realizat de Jones Lang LaSalle, suprafafaţa spaţiilor comerciale moderne finalizate anul acesta e cu 40% sub nivelul din 2011
Compania de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle anunţă într-un studiu că în Braşov sunt anunţate pentru perioada 2013 – 2014 trei proiecte de spaţii comerciale moderne Coresi, proiectul NEPI şi Cora în Braşov. Din lista companiei lipseşte centrul comercial Korona, după ce Roxana Stănciulescu, fosta şefă a departamentului de retail al companiei, a anunţat că va ocupa funcţia de director de închirieri în cadrul centrului comercial Korona Braşov, dezvoltat de firma poloneză Echo Investment Poland.
Potrvit celor de la JLL, suprafaţa spaţiilor comerciale moderne finalizate în România în acest an va totaliza 187.000 metri pătraţi, cu 40% mai puţin faţă de 2011, iar pentru anul viitor se estimează o scădere a ofertei noi până la 150.000 metri pătraţi. „Noua ofertă de spaţii comerciale ce urmează a fi finalizată în 2012 depăşeşte cu puţin jumătate din suprafaţa finalizată în anul 2011, incluzând în această analiză şi extensiile”, se menţionează în cel mai recent studiu al companiei de consultanţă imobiliară.
Stocul de spaţii comerciale moderne din România era estimat la finele anului trecut la circa 2,3 milioane de metri pătraţi.
În ceea ce priveşte cererea, retailerii alimentari şi de confecţii sunt cei mai activi pe piaţa spaţiilor comerciale. Cu excepţia retailerilor tip cash&carry, Metro şi Selgros, şi a lanţului de hipermarket-uri real (partea a grupului Metro), toţi ceilalţi retaileri importanţi care activează în domeniul alimentar au anunţat planuri de expansiune importante atât pe termen scurt, cât şi mediu.
Expansiunea se realizează prin preînchirierea sau dezvoltarea propriilor unităţi, pe ploturi de teren achiziţionate în trecut sau în lunile anterioare. Pe de altă parte, în lipsa unor inaugurări importante de centre comerciale, cererea retailerilor de modă este satisfacută de cele deja existente. Astfel, retaileri precum H&M, C&A, Takko, Deichman, New Yorker sau cele deţinute de grupul Inditex joacă un rol important în reînnoirea mixului de clienţi din centrele comerciale moderne.
„Dar atragerea acestor retaileri, care pentru multe centre comerciale garantează un volum mare de vânzări şi un trafic de vizitatori crescut, implică stimulente financiare din partea dezvoltatorilor, traduse în chirii în trepte, chirii procentuale din cifra de afaceri, contribuţii financiare pentru amenajarea spaţiilor sau, în cazul unor centre comerciale mai puţin performate, livrarea la cheie a unităţilor comerciale închiriate”, precizează sursa citată.
Chiriile se menţin la 60-70 de euro pe metru pătrat pe lună, cu toate că sunt disponibile foarte puţine unităţi în cele mai importante centre comerciale din Bucureşti. În cazul spaţiilor stradale, chiriile variază între 60 şi 65 euro/mp/lună.