Compania cehă Aero Vodochody, care a fost interesată în urmă cu patru ani de preluarea companiei IAR Ghimbav, a reuşit să semneze cu premierul Irakului, un contract în valoare de un miliard USD. Cehii vor livra 28 de avioane subsonice de luptă şi antrenament L-159. 24 dintre acestea vor fi noi, iar patru se află în dotarea armatei cehe şi vor fi cedate gratuit irakienilor.
Avionul L-159 a efectuat primul zbor în anul 1997. Poate fi folosit pentru misiuni de atac la sol, de luptă aeriană, de recunoaştere şi antrenament. Este un aparat compatibil cu standardele NATO, iar 80% din componentele sale sunt importate, mai ales din SUA. În ciuda negocierilor cu mai multe state, Republica Cehă nu a reuşit niciodată să-l exporte, astfel că acordul cu Irakul reprezintă un succes major pentru industria sa de apărare.
În prezent, Irakul nu dispune de forţe aeriene capabile să-i protejeze spaţiul aerian. Tranzacţia cu Republica Cehă survine în contextul în care SUA exercită presiuni asupra Bagdadului pentru a obliga avioanele iraniene care îi survolează teritoriul în direcţia Siriei să aterizeze şi să le percheziţioneze pentru a verifica dacă transportă arme.
Autorităţile de la Bagdad au semnat în acest an şi mai multe contracte pentru achiziţia de armament rusesc, valoarea acestora fiind de 4,2 miliarde de dolari, potrivit unui comun
icat emis marţi după întâlnirea pe care premierul irakian a avut-o în oraşul Gorki cu omologul său rus, Dmitri Medvedev, Irakul devenind astfel cel mai mare cumpărător de arme al Rusiei.
Au vrut să dea doar două milioane de euro pe IAR Ghimbav
Cehii au fost singurii ofertanţi la ultima încercare de privatizare a companiei braşovene IAR Ghimbav. Suma avansată de cehi pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni a fost de doar două milioane de euro, în condiţiile în care valoarea de piaţă a societăţii anunţată, mai mult sau mai puţin „pe faţă” de către cei din cadrul Autorităţii, era de 11 milioane de euro. Interesant este că cehii au clamat ca motiv pentru oferta redusă faptul că anumite contracte ale firmei braşovene reprezentau un risc de 32 de milioane de euro pentru societate. Şi mai interesant este că nimeni din Ministerul Economiei şi Comerţului, acţionarul majoritar al societăţii, nu le-a zis celor de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, că aceste riscuri sunt acoperite, sumele aflându-se în conturile societăţii.
Cehii ofereau aceeaşi sumă pe care au oferit-o franco-germanii de la Eurocopter la ultima încercare de privatizare. De altfel, cei de la Eurocopter SAS sunt bănuiţi că ar sta şi în spatele ofertei mici a cehilor, lor convenindu-le ca IAR Ghimbav să rămână în portofoliul statului, condiţii în care ar avea un competitor în minus la următoarele licitaţii organizate de statul român pentru achiziţia de aparate de zbor. Cehii au pierdut, în 2008, într-o perioadă de două luni, două licitaţii la care câştigaseră în prima fază – Avioane Craiova şi IAR Ghimbav – dar s-au „împotmolit” la final, prin depunerea unor oferte finale destul de scăzute.