*Reprezentanţii Broadhurst Investment explică de ce se războiesc cu statul român pentru blocarea unei decizii care priveşte prelungirea duratei de funcţionare a Eurocopter România *Potrivit acestora, statul român a făcut în ultimii zece ani cadouri de milioane de euro companiei franceze *Acţionarii minoritari acuză angajaţii Ministerului Economiei de infracţiuni economice împortiva intereselor statului român
Cătălin Moise, reprezentantul Broadhurst Investment Limited, fondul de investiţii care deţine 5% din compania IAR Ghimbav, ne-a declarat, ieri, că grupul EADS, din care face parte concernul franco-germano-spaniol Eurocopter, continuă să fie o căpuşă pentru compania IAR Ghimbav. „Broadhurst Investments Limited, SIF Transilvania şi MEI Roemenie en Bulgarije Fonds au obtinut revocarea hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor IAR din 16 iunie 2010. Victoria noastră împotriva devalizării penale a patrimoniului IAR Brasov de către grupul EADS prin Eurocopter Romania cu complicitatea administratorilor IAR Braşov şi a funcţionarilor din Ministerul Economiei este recunoscuta implicit de către domnul director general Banea că a stopat «cedarea celor mai importante active ale fabricii». Complicitatea autorităţilor române la această fraudă este de competenţa Foreign Corupt Practicies Act şi a SEC din SUA deoarece grupul EADS este listat pe pieţele de capital internaţionale”, se arată într-un răspuns al fondului de investiţii cu privire la procesele deschise la ultimele decizii ale AGA IAR de prelungire a duratei de funcţionare a Eurocopter România.
Chirie de 3.000 de euro pe lună
„Prin noua hotărâre AGA IAR, atacată de fondurile de investiţii, EADS şi Eurocopter Romania continuă să fie căpuşe pentru IAR Ghimbav unde acţionarii minoritari împreună cu Ministerul Economiei sunt acţionari captivi, deoarece în schimbul cedării aceloraşi active şi activităţi productive (aprobate în AGA din 2010) IAR Braşov urmează sa primească doar o chirie derizorie de 3000 euro/lună”, arată avocatul Cătălin Moise în răspunsul remis, care a mai precizat că în cei zece ani de existenţă Eurocopter România nu a dat niciun dividend companiei IAR Ghimbav, care deţine 49% din subsidiara companiei franceze în România.
„Transparenţa este obligatorie într-o companie listată pe pieţele de capital din Uniunea Europeană şi SUA, precum grupul EADS, dar lipseşte în relaţia dintre Eurocopter şi IAR, prin omisiunea prezentării unor situaţii financiare consolidate ale societăţii mamă, lipsa dosarului de preţuri de transfer pentru celelalte tranzacţii dintre IAR şi Eurocopter, precum şi lipsa evaluării corecte a imobilizărilor corporale şi necorporale în patrimoniul societăţilor româneşti. Aceste omisiuni grave ale situaţiilor financiare ne afectează chiar şi în calitate de acţionari minoritari în grupul EADS, nu doar în IAR Braşov”, a mai spus Cătălin Moise.
„Hotărârea este neclară”
La rândul său, avocatul Cristian Preda, cel care a reprezentat fondul în instanţă, a declarat că „noi contestăm faptul că hotărârea AGA este neclară şi nu se precizează limitele mandatului administratorului în ceea ce priveşte obiectul şi preţul acestei asocieri”. „Timp de zece ani, statul român a făcut un cadou către Eurocopter, deoarece nu a încasat niciun ban de pe urma acestei asocieri. Nici chirie, nici dividende. În urmă cu doi ani, reprezentanţii statului român au acţionat împotriva intereselor statului român, aprobând o hotărâre AGA prin care se cedau anumite active la majorarea de capital a Eurocopter România, iar cei de la EADS ar fi venit cu o participare în numerar, dar la câteva luni după ce statul ar fi făcut deja majorarea de capital. În aceste condiţii, cei de la EADS participau şi la obţinerea de profit fără să fi participat la majorarea de capital. Putem crede că ei ar fi venit cu majorarea de capital cu banii din profiturile obţinute de pe urma cedării de către stat a ctivelor respective. Bazându-ne pe acest istoric al asocierii, cerem ca datele hotărârii AGA să fie clare, pentru a vedea ce beneficii ar avea colaborarea, pentru că la aşa cum este această decizie redactată în prezent ne putem trezi că se vor ceda toate activele IAR Ghimbav la preţuri de nimic”, a arătat Preda.
Cine este Broadhurst Invetment
Broadhurst Investments Limited este o companie administrată de New Century Holdings (NCH), un grup american de investiţii în ţările din Europa Centrală şi de Est. Investiţiile relizate până în prezent se ridică la circa 3 miliarde de dolari, din care peste 300 milioane de dolari în România.
NCH investeşte în România, în principal, prin intermediul a trei fonduri de investiţii, implicându-se în dezvoltarea mai multor domenii importante ale economiei româneşti: industria electrotehnică, a materialelor de construcţii (Elpreco), de morărit şi panificaţie (Vel Pitar), servicii financiar-bancare, servicii financiare de capital şi proprietăţi imobiliare (Winmarkt, Romarta), bănci (Libra Bank), IT/internet (Netbridge, Active Soft), producţie şi servicii industriale (Electroaparataj, Anticorosiv, UMEB)
Fondurile de investiţii administrate de NCH au fost mereu active în stoparea fraudelor din societăţile cu capital majoritar de stat, având reprezentanţi în CA-ul de la Oltchim în singura perioadă profitabilă a societăţii între 2003 şi 2007, iar la Oil Terminal au reuşit în acest an revocarea fostului director General pentru management defectuos şi aprobarea de către Ministerul Economiei a acţiunii în răspundere împotriva lui, pentru prima dată în istoria de 17 ani a companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti.
Ce se contestă
Acţionarii companiei IAR Ghimbav au aprobat în luna aprilie prelungirea perioadei de funcţionare a societăţii Eurocopter România şi după data de 26 iulie 2013. Consiliul de Administraţie al companiei braşovene va trebui să negocieze cu reprezentanţii Eurocopter SAS cea mai bună modalitate de prelungire a contractului, după ce acţionarii au aprobat ca durata de funcţionare a Eurocopter România să se poate face „prin participarea companiei braşovene la creşterea capitalului social al companiei cu valoarea dreptului de uzufruct asupra activelor (terenuri, construcţii şi mijloace fixe) care au făcut obiectul contractului de uzufruct între IAR şi Eurocopter în 24 iulie 2003, prin constituirea unui nou drept de uzufruct pentru o perioadă de încă zece ani în condiţii similare contractului din 2003″, dar şi prin „închirierea de către Eurocopter România a activelor care fac obiectul contractului de acordare a dreptului de uzufruct prin încheierea unui contract de închiriere, cu menţinerea actualului capital social al companiei”. În acest din urmă caz, durata prelungirii duratei de funcţionare ar putea fi mai mică de zece ani.
De asemenea, acţionarii firmei braşovene au aprobat tot atunci anularea hotărârii investitorilor din urmă cu doi ani când se aproba decizia de cedare a unei părţi importante a activelor către compania multinaţională, decizie luată în urmă cu doi ani.
Eurocopter România este un joint-venture între concernul Eurocopter, care deţine 51% din acţiuni, şi IAR Ghimbav, care are 49% din titluri. Compania are 190 de angajaţi. Eurocopter România face parte din structura grupului European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. Olanda (EADS). Grupul EADS este activ la nivel mondial în domenii precum producţia şi marketingul aeronavelor comerciale şi militare, echipamentelor de telecomunicaţii, sistemelor de apărare şi securitate, sateliţilor, lansatoarelor şi infrastructurilor orbitale. IAR Ghimbav este controlată de stat prin Ministerul Economiei, care deţine 65% din titluri.
Profituri de 26 de milioane de lei în perioada 2006 – 2011
Eurocopter România este o societate profitabilă. Asta arată datele Ministerului Finanţelor Publice. Potrivit acestor date, compania din care IAR Ghimbav trebuia să ia 49% din profit sub formă de divident, a avut câştiguri nete de peste 26 de milioane de lei în perioada 2006 – 2011.
Astfel, în 2006, compania a avut un câştig net de 1,521 milioane de lei. În 2007 câştigul a fost de 2,740 milioane de lei, 2008 – 4,292 milioane de lei, 2009 – 6,710 milioane de lei, 2010 – 8,361 milioane de lei. În 2011, profitul a fost ceva mai restrâns, de „doar” 3,695 milioane de lei, asta în condiţiile în care IAR Ghimbav a avut un profit net de doar 2,879 milioane de lei. De notat că în 2010, IAR Ghimbav a avut un profit de 4,529 milioane de lei, adică aproape jumătate din câştigul Eurocopter România. Cu toate acestea, însă, statul român nu a avut nevoie de dividendele de la subsidiara francezilor în România.