*Ponta a înălţat primul elicopter modernizat de Eurocopter România pentru RAF *Valoarea contractului Eurocopter cu Ministerul Apărării din Marea Britanie a fost de 300 de milioane de euro, subsidiarei din ţara noastră revenindu-i doar o parte din lucrări
Primul elicopter modernizat de Eurocopter România pentru Forţele Aeriene Britanice (Royal Air Force – RAF)) şi-a luat vineri zborul. Lansarea acestuia a coincis cu serbarea a zece ani de activitate a Eurocopter România, un joint-venture între grupul Eurocopter şi IAR Ghimbav, aceasta din urmă deţinând 49% din acţiuni, eveniment la care a participat şi premierul Victor Ponta.
Contractul de colaborare cu Ministerul Apărării din Marea Britanie prevede modernizarea unui număr de 24 de elicoptere Puma, 20 dintre acestea urmând să fie modernizate de Eurocopter România (nu 30, aşa cum se anunţase anterior). Valoarea contractului semnat de grupul Eurocopter cu britanici nu este de 550 de milioane de euro, aşa cum s-a anunţat iniţial, „ci de doar aproximativ 250 de milioane de euro. Eurocopter România va executa în acest contract lucrări de sub 100 de milioane de euro”, ne-a declarat Jean-Louis Mascle, directorul general al Eurocopter România. Ulterior, Mascle a revenit şi a precizat că valoarea contractului este ceva mai mare, de aproape 300 de milioane de euro, în timp ce Eurocopter România va executa lucrări de 19,25 milioane de euro în cadrul acestui contract.
Premierul Victor Ponta a spus că mai există şi alte discuţii pentru ca la Braşov să fie asamblate sau chiar produse elicoptere pentru alte state. El a mai spus că în întâlnirile pe care le va avea cu prim-miniştrii din alte ţări va vorbi de fiecare dată şi de interesele noastre economice printre care se află şi industria aeronautică. „Dacă Guvernul Marii Britanii a sprijinit acest proiect o să conving şi eu alte ţări ca în viitor măcar să se asambleze elicoptere aici dacă nu chiar să se producă”, a mai spus Ponta. Ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Martin Harris, a spus că acesta este un proiect strategic şi o realizare pentru un parteneriat de durată Marea Britanie – România.
La finalul prezentării elicopterului, a urmat o demonstraţie de zbor, premierul Victor Ponta fiind invitat în elicopter pentru un zbor demonstrativ.
Noile Puma MK2 – trimise în teatrele de operaţiuni
Noile elicoptere Puma Mk2, rezultatul proceselor de modernizare realizate la fabrica de lângă Braşov, vor reprezenta un element cheie pentru Marea Britanie în sprijinirea intervenţiilor derulate în teatrele de operaţiuni, sub forma desfăşurării de forţe tactice sau de transport de echipamente pe timp de zi sau de noapte. În urma modernizărilor, elicopterele îşi vor creşte durata de viaţă şi vor extinde seminficativ performanţele operaţionale ale flotei de elicoptere Puma a Forţelor Aeriene Regale Britanice. Elicopterele Puma Mk2 vor reprezenta mijlocul ideal pentru operaţiuni derulate în mediul urban, fiind în egală măsură disponibile pentru sprijinirea intervenţiilor rapide realizate de aeronavele C17 pentru evacuări rapide a detaşamentelor de luptă şi pentru operaţiuni umanitare.
Au ajuns la 190 de angajaţi
Înfiinţată în 2002 pentru a contribui la dezvoltarea pieţei de elicoptere şi a industriei aeronautice româneşti, Eurocopter România şi-a extins în mod susţinut activitatea în timp, reuşind în perioada precedentă să îşi dubleze anual cifra de afaceri. Pe lângă activităţile de distribuţie de elicoptere noi către clienţi din România şi din ţările învecinate, Eurocopter România şi-a dezvoltat semnificativ şi segmentul de servicii de mentenanţă, revizii şi reparaţii capitale pentru elicoptere. Proiectele realizate pentru export reprezintă în prezent 80% din acest segment. Compania a înregistrat în 2011 o cifră de afaceri de aproximativ 28,6 milioane de euro, având în prezent un număr de 190 de angajaţi.
Peste 120 de modele diferite de elicoptere (incluzând elicoptere Puma, Super Puma, Dauphin şi elicoptere EC 135) au fost modernizate la fabrica de 4.500 de metri pătraţi de lângă Braşov, Eurocopter România livrând, de asemenea, şi peste 25 de elicoptere noi şi la mâna a doua.
„În cei 10 de ani de existenţă, divizia din România a grupului Eurocopter a demonstrat în mod constant capacitatea sa de a furniza servicii la cele mai înalte standarde internaţionale, de a realiza de fiecare dată livrările la termenele stabilite şi de a reuşi să răspundă mereu celor mai exigente cerinţe ale clienţilor companiei din întreaga lume”, a declarat Jean-Loius Mascle.
Înfiinţat în 1992, grupul franco-germano-spaniol Eurocopter este o divizie a EADS, lider mondial în industria aerospaţială, de apărare şi servicii adiacente. Eurocopter Group are 20.000 de angajaţi.
În 2011, Eurocopter şi-a confirmat poziţia de lider mondial în industria producătoare de elicoptere pe piaţa civilă şi parapublică, cu o cifră de afaceri de 5,4 miliarde de euro, 457 de comenzi noi pentru elicoptere, precum şi o cotă de piaţă de 43% în sectoarele civil şi parapublic.
Pe ansamblu, produsele grupului însumează 33% din valoarea totală a flotei mondiale de elicoptere. Prezenţa sa puternică la nivel mondial este asigurată de filiale din 21 de ţări. Eurocopter are, de asemenea, o reţea puternică de distribuitori, agenţi de vânzare certificaţi şi centre de mentenanţă. În prezent, se află în funcţiune mai mult de 11.300 de elicoptere Eurocopter, iar compania are peste 2.900 de clienţi în mai mult de 149 de ţări. Eurocopter oferă cea mai largă gamă de elicoptere civile şi militare din lume şi şi-a asumat ca angajament clar la nivel de business implicarea în menţinerea securităţii.
„Sunt mândru că…”
Felicitat de toată lumea deoarece în preziua sosirii sale la Ghimbav a împlinit 40 de ani, premierul Victor Ponta şi-a început discursul afirmând că fabrica Eurocopter de la Braşov este una dintre „multele” idei bune ale Guvernului din 2002. Nicio coincidenţă, probabil, cu faptul că premier era atunci Adrian Năstase. Apoi a continuat, precizând că „sunt mândru că în ţara pe care o conduc este o subsidiară a Eurocopter”. Probabil că Ponta nu şi-a amintit faptul că cei de la Eurocopter au încurcat privatizarea IAR Ghimbav atât de mult încât statul era să o vândă chiar pe un milion de euro.
În cele din urmă, premierul a dat asigurări că va sprijini toate proiectele Eurocopter în România, chiar şi pe cea de a avea o linie de producţie de elicoptere în ţara noastră. Asta după ce Neculai Banea, directorul IAR Ghimbav, a atras atenţia şefului miniştrilor că „este păcat ca într-o ţară cu tradiţie în producţia de elicoptere şi avioane să nu mai avem posibilitatea de a produce astfel de aparate”. Mai mult, Ponta a precizat că prezenţa sa la Braşov este un semnal că Guvernul va sprijini toate activităţile „de mare tehnologie”.
„Un viitor al industriei aeronautice româneşti”
„Proiectul care a început aici la Ghimbav în 2002 s-a dovedit un proiect de succes şi, în momentul în care contracte de asemenea valoare, când forţele aeriene britanice au încredere în ceea ce se realizează aici, e o carte de vizită care permite ca în viitor să se obţină noi contracte. Putem gândi la un viitor al industriei aeronautice româneşti. E important pentru IAR Ghimbav şi vom face toate eforturile ca ministerele care în domeniul de activitate au nevoie de elicoptere, fie că e vorba de SMURD, Ministerul Apărării, anul acesta am avut nevoie de elicoptere pentru stingerea incendiilor, vom avea proiecte în aşa fel încât vom pregăti anii viitori o serie clară de producţie pentru Guvernul României”, a spus Ponta.
Ce modernizări sunt făcute la Ghimbav
Modernizarea elicopterelor include dotarea cu motoare Makila 1A1 „torboshaft”, adăugarea de carlingi de tip „glass cockpit” ce încorporează sisteme de avionică de ultimă oră şi un sistem de ultimă generaţie de control al zborului. De asemenea, vor mai fi adăugate un sistem securizat de comunicaţii, noi sisteme de protecţie antirachetă şi de protecţie balistică pentru pasageri şi pentru echipaj.
3 comentarii
si nu mai fac francezii misto de noi, romanii, ca fac afaceri de kkt??? ntz! ntz! au ajuns la mana lu tanti Merkel, iar englezii se pipi pe ei…