Condmag Braşov, controlată de omul de afaceri Gheorghe Călburean, este unul dintre cei mai mari constructori de magistrale pentru transportul de gaze naturale din România. Compania deţine o cotă de circa 25% din piaţa de conducte la nivel naţional şi o pondere de 20% din piaţa de construcţii montaj. Călburean, care controlează şi compania de foraj Dafora Mediaş, are o experienţă de 27 de ani în domeniul gazelor şi în trecut a fost şeful schelei de foraj din cadrul Romgaz, scrie zf.ro.
Condmag este dependentă de investiţiile pe care marile companii din sectorul energetic românesc le derulează pe plan intern, respectiv Transgaz, Petrom şi Romgaz. Exporturile companiei sunt nesemnificative. În anii 2009 – 2010, când investiţiile Transgaz s-au învârtit în jurul cifrei de 400 milioane de lei, Condmag a avut parte de cei mai buni ani, cu afaceri care au sărit şi de 200 milioane de lei anual.
În ultimii doi ani societatea braşoveană a traversat o perioadă mai puţin favorabilă după ce Trangaz Mediaş, care în mod tradiţional generează peste jumătate din afacerile constructorului de magistrale, şi-a redus puternic investiţiile ca efect al unei decizii a Guvernului din anul 2010 care stabilea ca firmele de stat să distribuie 90% din profit pentru dividende faţă de cota de 50% din profit, cât era anterior.
În urma acestei decizii capacitatea Transgaz de a efectua investiţii şi a reabilita conduce s-a redus drastic, iar Condmag a primit mai puţine comenzi, fapt ce s-a reflectat negativ la nivelul activităţii constructorului de magistrale. Pe lângă Transgaz, nici Romgaz, un alt client important al Condmag, nu a mai dispus în ultimii doi ani de bani pentru investiţii, pentru că 90% din bani s-au dus pe dividendele statului.
Chiar şi în condiţiile austerităţii bugetelor de investiţii ale Transgaz şi Romgaz, cele două companii de stat au generat anul trecut 60% din afacerile companiei controlate de Gheorghe Călburean. Condmag a câştigat anul trecut comenzi mai mari de la Petrom, care a generat 28% din afacerile firmei, faţă de doar 5% cu un an în urmă.
Deşi pentru 2012 Transgaz şi-a bugetat investiţii mai mari cu 64% faţă de anul precedent, în valoare de 290 milioane lei, şi a anunţat în debutut anului licitaţii pentru lucrări de reabilitare a conductelor de gaze în valoare de 60 milioane de euro, în primele şase luni ale anului investiţiile efectiv realizate de companie au continuat să scadă. Achiziţiile de imobilizări ale transportatorului de gaze, care sunt reprezentate în special de lucrări de investiţii, au fost de numai 48,2 milioane de lei în primul semestru al anului, comparativ cu 67,2 milioane lei, la cât s-au ridicat în perioada similară din 2011.
Privind în perspectivă însă, companiile de stat din sectorul de gaze şi-ar putea accelera programele de investiţii în următorii ani pentru că nu se pot lipsi prea mult de lucrări de mentenanţă şi reabilitare a conductelor, fapt ce ar putea influenţa pozitiv activitatea Condmag. Petrom ar putea accelera de asemenea programele de investiţii în sectorul de gaze odată cu liberalizarea preţului la gaze, care ar reprezenta un imbold pentru companiile din sector să extragă mai multe gaze naturale.