Spectacol macabru în Centrul Civic al Braşovului, unde firma de demolări angajată de compania „cora România” a finalizat punerea la pământ a clădirii administrative a societăţii Hidromecanica. Acum societatea îşi desfăşoară activitatea la periferie, dar se pare că în curând din ea nu va mai rămâne decât brandul, având în vedere că lichidatorul acesteia, Casa de Insolvenţă Transilvania, a anunţat că scoate la vânzare fabrica de motoare şi turbine a societăţii la preţul de 14,5 milioane de euro.
Suprafaţa de patru hectare din Centrul Civic pe care s-a întins uzina va fi luat de un centru comercial construit de „cora România”, termenul de finalizare anunţat fiind anul 2014. În urmă cu doi ani, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Braşov a vândut terenul deţinut de companie în Centrul Civic pentru 54 de milioane de lei. Anul trecut, reprezentanţii companiei au prezentat şi Primăriei Braşov planurile pe care le aveau în zona Centrului Civic al Braşovului. Potrivit primarului Braşovului, George Scripcaru, 70% din terenul de patru hectare este atribuit hipermarketului, procentul fiind destul de mare pentru zona în care va fi amplasat. Pe restul suprafeţei, compania a anunţat autorităţile că ar dori să construiască şi un hotel cu 14 etaje, galerii comerciale cu patru etaje, imobile cu birouri şi locuinţe de trei sau patru etaje. În subteran, pe două niveluri, vor fi amenajate 1.264 de locuri de parcare, iar o suprafaţă de 1.800 de metri pătraţi va fi zonă verde.
Istorie de peste 130 de ani
Uzina a fost înfiinţată în 1880. Cei aproximativ 6.000 de angajaţi lucrau în ateliere de turnătorie fontă şi prelucrări mecanice, apoi şi în secţiile de turnătorie oţel şi forjă. În clădirea „Hidromecanica”, fosta uzină „Fraţii Schiel” şi fosta întreprindere „Strungul” din anii ’50 s-a fabricat primul autobuz şi primul strung românesc.
Practic, denumirea uzinei din Centrul Civic a fost schimbată în „Hidromecanica” în 1961, când fabrica s-a specializat în transmisii hidraulice şi turbosuflante pentru motoarele Diesel, iar în 1978, în cartierul Tractorul, s-a construit o nouă unitate numită „Hidromecanica 2” care a produs, in special, transmisii hidromecanice.
Privatizată de două ori
Hidromecanica a fost privatizată în 2001 de APAPS în favoarea afaceristului braşovean Alexandru Crişan. În 2003, privatizarea a fost anulată şi, ulterior, uzina a fost scoasă din nou la privatizare. În acest timp, însă, Crişan a adus societatea în pragul falimentului. De altfel, afaceristul a ajuns după gratii în 2010, fiind condamnat la 5 ani închisoare cu executare, datorită unor file CEC fără acoperire pe care le-a semnat.
În 2004, pachetul majoritar de actiuni – 50,9% – al Hidromecanica a fost atribuit omului de afaceri Lucian Neculae Garbacea, deţinător, la acel moment, al unei pensiuni turistice, a unei firme de transport si a unui gater in zona Branului. În primăvara lui 2009, acţionarul majoritar al Hidromecanica, Lucian Gârbacea, a decedat, structura acţionariatului schimbându-se. Astfel, 37,79% din acţiuni i-au revenit Rodicăi Gârbacea, SIF Transilvania deţine 36,26%, Lucian Nicolae Gârbacea şi Teodor Ştefan Gârbacea deţin, şi ei, câte 11,33%. Alţi acţionari persoane fizice deţin 3,26%. Pentru a reuşi să strângă o parte din banii necesari pentru plata datoriilor, acţionarii companiei au aprobat în octombrie 2009 vânzarea unor active de zeci de milioane de euro.