Șase zone reprezentative ale Brașovului, Piața Sfatului, Modarom, Poarta Șchei, Livada Poștei, Clădirea Rectoratului și zona din proximitatea hotelului Aro Palace, vor fi promovate prin intermediul realității virtuale în cadrul unui proiect cultural pe care Agenția Metropolitană Brașov (AMB) îl va derula în parteneriat cu Primăria Brașov și Muzeul Casa Mureșenilor. Practic, a fost creată o aplicație pentru telefoanele mobile, prin intermediul căreia, în momentul în care filmezi una dintre aceste zone, pe ecranul telefonului îți vor apărea imagini istorice de acum 100 – 150 de ani, unele dispărute de multă vreme, cum e de exemplu în zona Hotelului Aro. Aplicația a fost realizată de firma brașoveană softwear Isfot.
„Aplicația inteligentă, care poate fi descărcată din Magazinul Google Play, sub denumirea Brașovul Virtual, va rula algoritmi care să identifice zone cu clădiri reprezentative din municipiul Brașov (din zona istorică) și va afișa pe ecranul dispozitivului o imagine pe care se vor adăuga clădiri din alta perioadă istorică, dar și detalii despre acestea, realizând astfel o îmbinare a lumii reale cu cea virtuală”, a explicat Andreea Cojocaru, reprezentant AMB.
Doar anumite telefoane sunt compatibile cu aplicația
Aplicația Brașov Virtual folosește tehnologia Arcore de la Google pentru realitate augmentată. Lansată în 1 martie 2018, această tehnologie permite integrarea unei realități virtuale peste cea fizică. În aplicația Brasov Virtual peste imaginea preluată de pe camera foto, se suprapun imagini istorice și adnotări (de exemplu, distanța până la un punct geografic). Aplicația realizează detecție de suprafețe și necesită instalarea prealabilă a modulului Arcore Google care este disponibil gratuit în Magazinul de aplicații Play. Aplicația poate fi utilizată pe telefoanele care suportă această tehnologie. O listă cu telefoanele suportate poate fi găsita aici: https://developers.google.com/ar/discover/supported-devices.
Filmele istorice pot fi găsite și pe youtube
Prin realizarea unui clip promo și de prezentare, filmat 360 de grade (filmare panoramică de tip sferic 360 x 180, realizată cu un ring 360 profesional), au fost generate imagini care formează experiențe mixate între realitatea virtuală și cea reală. Filmul este postat pe canalul youtube și pe rețelele de socializare, astfel încât să fie cunoscute activitățile proiectului. În plus, pe parcursul a 2 zile, timp de aproximativ 3 ore, sub îndrumarea consultantului istoric și al unui reprezentant IT, un număr de 60 de tineri cu vârsta între 14 și 35 de ani din municipiul Brașov au deprins informații istorice privind zonele alese și totodată de utilizare a aplicației de promovarea a patrimoniului material.
Prin proiect, au fost realizate: un studiu istoric pentru cele 6 zone din municipiul Brașov și 4000 de flyere cu informații despre proiectul cultural. Valoarea totală a proiectului este de 57,742.50 lei, din care 13,442.50 reprezintă cofinnațarea proprie a Agenției Metropolitane Brașov, restul fiind co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.