Universitatea Transilvania din Brașov a întocmit anul trecut un raport privind traseul ocupațional al absolvenților. Raportul a fost realizat în baza unor chestionare completate în ultimii trei ani de către absolvenții care și-au ridicat diplomele, fie de licență, fie de masterat de la universitate.
Potrivit rezultatelor cercetării, 80,9% dintre absolvenți sunt angajați sau conduc propria firmă, 12,7% sunt personae inactive, iar 6,3% sunt șomeri. Sunteți angjat, deținătorul propriei afaceri, persoană inactivă sau șomer? Câte locuri de muncă ați schimbat la un an de la absolvire? Există vreo legătură între locul de muncă și studiile pe care le-ați absolvit? Sunt cele mai importante întrebări la care absolvenții Universității Transilvania au avut de răspuns în chestionarul întocmit de Universitatea Transilvania.
În ceea ce privește compatibilitatea între școala absolvită și locul de muncă, absolvenții au apreciat în proporție de 53,6% că există o legătură între cele două, în timp ce 45,4% au declarat că studiile absolvite nu îi ajută în jobul actual.
Traseul socio-profesional al absolvenților
Sunteți angjat, deținătorul propriei afaceri, persoană inactivă sau șomer? Câte locuri de muncă ați schimbat la un an de la absolvire? Există vreo legătură între locul de muncă și studiile pe care le-ați absolvit? Sunt cele mai importante întrebări la care absolvenții Universității Transilvania au avut de răspuns în chestionarul întocmit de Universitatea Transilvania.
Raportul a fost întocmit în decembrie 2017, iar 3.892 de absolvenți au completat aceste chestionare. Raportul s-a centrat, deci, pe traseul socio-profesional al celor 1819 absolvenți. Potrivit rezultatelor cercetării, 80,9% dintre absolvenți sunt angajați sau conduc propria firmă, 12,7% sunt personae inactive, iar 6,3% sunt șomeri. În ce privește felul contractelor de muncă, majoritatea absolvenților, 77,8% au declarat că au contracte pe perioadă nedeterminată, doar 17,8% fiind angajați cu contracte pe perioadă determinată.
În ceea ce privește momentul primei angajări, un indicator care dă măsura tranziției de la școală pe piața muncii, studiul relevă că jumătate dintre absolvenții Universității Transilvania, au avut deja un job încă din timpul studiilor de licență.
Facultățile necompatibile cu joburile
Conform studiului, absolvenții care apreciază în mare măsură legătura dintre studii și locul de muncă sunt cei de la Facultatea de Construcții (93,5%), Facultatea de Matematică-Informatică (85,6%), Facultatea de Medicină (75,0%). La polul opus, adică absolvenți care cred că studiile au în mică măsură legătură cu aria în care au ajuns să profeseze, sunt cei de la Facultatea de Sociologie și Comunicare 28%, Facultatea de Drept 28,3%, Facultatea de Litere 35,6% și Facultatea de Educație Fizică și Sporturi Montane 38,8%.
Un procent important dintre absolvenții chestionați, 74,5% au declarat că lucrează în companii cu capital privat, iar 81,6% dintre ei și-au exprimat intenția de a lucra în viitor în România.
Avem nevoie de specialiști, dar meseriile nu sunt atractive
Potrivit prorectorului Universității Transilvania, Daniel Munteanu, există o categorie de speciliști pe care piața continuă să o ceară, dar, din păcate, interesul absolvenților de liceu este foarte scăzut. Este vorba despre speciliaștii în ingineria materialelor. „Industria brașoveană este descoperită în ce privește specialiștii din această zonă. Este vorba despre acei specialiști în tehnologii primare, cu sunt turnătoriile, forjele, tratamentele termice, inginerii sudori, sudorii. Este din ce în ce mai greu să găsești astfel de specialiști. Sunt niște domenii tradiționale, dovadă că la Facultățile de Știința și Ingineria Materialelor sau Inginerie Tehnologică nu vin absolvenții de liceu și încercăm să-i convingem pe aceștia că acestea sunt zone în care există o cerere maximă de specialiști. Mergem anual în licee ca să facem astfel de campanii, în timp ce firmele dezvoltă structuri interne de recalificare și se descurcă cum pot“, a explicat Daniel Munteanu, prorector în relația cu mediul economic și socio-cultural al Universității Transilvania.
În plus, în permanență, mediul economic are nevoie de specialiști în domeniul IT. La fel și companiile axate pe ingineria lemnului caută absolvenți bine pregătiți în rândurile celor de la Universitatea brașoveană.
În ceea ce privește mediul economic și reacțiile față de aboslvenți, fie în ceea ce privește domeniul absolvenților, fie calitatea pregătirii lor, reacțiile sunt diverse, spune rectorul universității brașovene, Ioan Vasile Abrudan. „Întotdeauna, în cazul unor domenii extrem de dinamice, cum este domeniul IT, de exemplu, există anumite sugestii din partea angajatorilor de a îmbunătății tot timpul curricula și de a le da absolvenți mai bine pregătiți. Aici, universitățile, nu doar universitea noastră, au o problemă, pentru că, în momentul în care acreditezi un program de studiu de licență, de exemplu, planul de învățământ este extrem de strict. Sunt definite toate disciplinele. Noi nu putem schimba disciplinele decât cu acordul Agenției Române de Asigurare a Calității Învățământului Superior, însă, e adevărat, putem să îmbunătățim conținutul fiecărei discipline, dar dacă ne referim la lista disciplinelor dintr-un plan de învățământ, acestea nu se pot schimba decât cu aprobarea ARACIS”, a punctat rectorul.
Ce nemulțumiri au companiile vizavi de absolvenți?
Totuși o sesizare din partea companiilor, este legată de experiența practică a studenților, pentru că absolvenții au cunoștințe relativ reduse în ceea ce privește partea practică. „Atât timp cât eu sunt obligat, în cadrul unui program de studiu acreditat, de exemplu, în domeniul ingineriei, să limitez la două săptămâni pe an practica, este clar că la sfârșitul studiilor nu putem avea aboslvenți care să intre de a doua zi direct în producție. Și aici, tot timpul le reamintesc și angajatorilor, că înainte de 1989, deși perioada studiilor era mai lungă, de exemplu, pentru inginerie erau cinci ani, era perioada de stagiatură de trei ani. Rolul stagiaturii era de a veni cu bagajul teoretic din universitate și de a adapta cunoștințele acumulate teoretic în universitate, la realitățile domeniului respectiv. Deci, erau acești trei ani de stagiatură în care toți absolvenții treceau prin diverse posturi specifice domeniului lor, tocmai pentru a vedea ce înseamnă din punct de vedere practic acel domeniu. Ori, astăzi, datorită dinamicii economice, datorită lumii în care trăim, fiecare angajator și-ar dori ca de a doua zi cel pe care îl angajează să dea randament 100%. Ori, este clar că acest lucru nu se poate întâmpla în cazul absolvenților noștri, mai ales în cazul unor doemnii dinamice. În cazul altor domenii mai conservatoare, vă dau exemplu litere, limbi străine, unde schimbările sunt extrem de lente sau nu sunt domenii dinamice, acolo lucrurile sunt mai așezate și nici nu avem atât de multe sesizări sau nemulțumiri din partea angajatorilor”, a precizat prf. Abrudan.
Pentru a rezolva aceste probleme, Unviersitatea a căutat să discute cu agenții economici despre structura disciplinelor și a propus elaborarea în comun a unor programe de masterat, pentru că acolo, există o flexibilitate oferită de legislație. „Și aici există schimbări legislative așteptate și, din păcate, în loc să fim mai flexibili, vom deveni mai rigizi. Dar, decocamdată, programele de masterat se pot construi în ceea ce privește lista de discipline și conținutul acestora, împreună cu firmele, cu beneficiarii absolvenților noștri. Acest lucru s-a și întâmplat”, a subliniat rectorul Universității Transilvania.
Relația cu mediul economic
Potrivit Biroului de Relații cu Mediul Economic al Universității Transilvania, în ultimii ani, studenții au șansa să participe la programe de practică și chiar să primească burse de excelență din partea companiilor, pentru ca în final, dacă se dovedesc compatibili, să primească și oferte de angajare. Mai multe companii aflate sub umbrela Clubului Economic German au investit în crearea unor programe de masterat pe lângă facultățile cu profil tehnic, astfel încât să fie siguri că mediul universitar le va livra la finalul ciclului de învățământ speciliaștii de care au nevoie. Este vorba despre „Practical Integrated Methods for Engines Engineering“ program de Masterat cu predare în limba engleză, în cadrul Facultăţii de Inginerie Mecanică, care a fost inaugurat în toamna anului trecut și ]n care compania Schaeffler a investit într-o sală de curs, care poartă numele companiei.
Programul de master “Practical Integrated Methods for Engines Engineering“ își propune să reunească două domenii de competență. Este vorba despre procese tehnologice pentru componente de motor și proiectarea componentelor de motor, cu scopul formării viitorilor ingineri. Acest program de master oferă studenților posibilitatea dezvoltării de competențe în domeniul automotive, utilizând resurse de actualitate și beneficiind de transferul de cunoștințe din partea specialiștilor Schaeffler.
Universitatea a mai realizat un program de master în colaborare cu zece companii la Facultatea de Ingineria Tehnologică și Management Industrial. Firmele implicate în proiect oferă burse în valoare de 280 de lei pe lună pentru cei 20 de masteranzi și taxele de școlarizare ale celor care nu au obținut un loc bugetat de stat.
Universitatea Transilvania din Braşov pregăteşte şi alte programe de masterat la cererea pieţei muncii. Este vorba despre „Management în Ospitalitate şi Ecoagroturism“, la Facultatea de Alimentaţie şi Turism, „Simulare şi testare în ingineria virtuală“, la Facultatea de Inginerie Mecanică şi „Meloterapie“, la Facultatea de Muzică, cu predare în limba engleză.
2 comentarii
Sudor Mig-Mag/CO2
STAFF TEMP RO, firma cu peste 7 ani experienta in domeniul recrutarii de personal, angajeaza pentru partenerul sau din Franta sudori CO2/MIG-MAG. Este necesara experienta de minim 3 ani in suduri de rezistenta.
Oferim contract legal romanesc cu detasare la client, cazare, asigurare medicala privata internationala, suport pe intreaga perioada a detasarii.
Fiecare candidat sustine o proba de lucru in jud. Brasov.
Plecarile se organizeaza saptamanal, nu se percep comisioane.
https://www.awork.ro/sudor-mig-mag-co2/1849
Spălătoreasă în spălătorie
Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Braşov organizează concurs de recrutare pentru ocuparea funcției contractuale de execuție vacante, de spălătoreasă în spălătorie.
Pentru a ocupa un post contractual vacant sau temporar vacant candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale, conform art. 3 al Regulamentului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 286 din 23 martie 2011, cu modificările și completările ulterioare:
https://www.awork.ro/spalatoreasa-in-spalatorie/1850