Astăzi, Revista „Zile și nopți” a împlinit 18 ani de când a luat ființă la Brașov. Cu timpul, revista de timp liber s-a extins, iar acum este prezentă în 15 orașe din toate colțurile țării.
Povestea „Zile și Nopți” a început în vara anului 2000, când unul dintre fondatorii proiectului, actualul director al revistei, Marian Gîlea, era la un pahar de vorbă cu prietenul său din copilărie Răzvan Gălățean, venit în vizită la poalele Tâmpei. Acesta a venit practic cu ideea că Brașovul ar putea avea o astfel de revistă, spunându-i că el a încercat să dea viață unui proiect asemănător la Cluj, însă nu a reușit, din cauza constrângerilor financiare. „După ce Răzvan mi-a dat ideea, l-am sunat pe Rică (Aurel Martinescu – n.r.). Era 18 iulie, era chiar de ziua lui și i-am zis să implementăm acest proiect. Ideea i-a surâs imediat”, își amintește Marian cum a povestea începutului revistei.
Au început cu un calculator și o imprimantă
Marian era contabil la societatea Romradiatoare, iar Rică, fostul său coleg de bancă din „Generală”, era contabil la Electrica, în orașul natal Hațeg. Nu a trecut mult timp de la discuția inițială, iar Rică a venit la Brașov, iar lor li s-a alăturat un alt prieten, Tibi Anghel, care la acea vreme era director la Mix FM în București. Cei trei au format echipa redacțională și ținând cont că era o revistă de timp liber, au decis să o boteze „7 Zile și Nopți”. Apartamentul în care Marian stătea cu chirie a devenit și redacție și dormitor, iar pentru editare, Rică a adus „dotările” de acasă: un computer și o imprimantă.
Așa a apărut primul număr, pe 4 octombrie 2000, cu ocazia Berarului, care a fost editat în 5.000 de exemplare. „Am vrut să scoatem revista săptămânal, dar ne-am dat seama că este destul de greu. În 2000, internetul nu era «la discreție». Trebuia să mergem la internet cafe și trebuia să pândim calculatorul cu dischetă pentru a ne putea extrage informația. Următorul număr l-am scos peste 3 săptămâni și am renunțat la 7-le din titulatură, revista apărând bilunar sub numele «Zile și nopți». Revista conținea evenimentele, programul la cinema, recomandări de baruri, restaurante și avea doar 16 pagini. Am venit săptămânal din Hațeg la Brașov în acea perioadă pentru a reuși să conturăm primul număr”, ne-a spus Rică. La prima ediție, revista s-a autofinanțat, cei trei muncind însă din timpul verii pentru a reuși să încheie contractele publicitare necesare. La primul număr au dat practic lovitura cu Berarul, obținând de altfel o reclamă generoasă și de la Restaurantul Șura Dacilor. Cheltuielile erau minime, fiindcă și distribuția se făcea cu gașca de prieteni, singura recompensă fiind petrecerea de final.
Primul număr, primul control
Primul număr a însemnat și primul control, băieții trezindu-se cu Garda Financiară la ușă pentru a-i lua la întrebări, ținând cont că niște „oameni de bine” încercau să le pună bețe în roate, mai ales că erau pionieri în acest domeniu. Au trecut cu bine, iar povestea „Zile și nopți” a continuat cu succes, cei trei renuțând la joburile lor inițiale și dedicându-se acestui proiect. Câteva luni mai târziu, o firmă importantă în domeniul distribuției, Grupul Gabis’s & Pappa Reale, a venit alături de cei trei, cumărând jumătate din business. „Am vrut să vindem publicitate acestei firme, dar patronii s-au gândit să investească direct în acest proeict. Dacă până atunci stăteam la unchiul meu în chirie și eram ca într-o tabără, după colaborarea cu Gabis’s & Pappa Reale am avut sediu, dotări, și ne-au sprijinit și în găsirea clienților pentru a încheia noi contracte de publicitate, dar și pentru a distribui revista. Colaborarea cu această firmă a durat până în 2011, când ne-am răscumpărat acțiunile”, își amintește Marian Gîlea.
Ajunseseră la o cifră de afaceri de 2 milioane de euro
La nici un an de la lansare, businessul a început să se extindă și în alte orașe ale țării. Cei trei asociați au dat primele „Zile și nopți” în franciză la Cluj, Timișoara și Galați, încă din 2002. „2008 a fost momentul cel mai bun, până la venirea crizei, aveam deja 21 de reviste în țară. Cifra de afaceri în perioada 2007 – 2008 ajunses la 2 milioane de euro. Până în 2006, revistele din țară au fost în franciză, dar apoi le-am răscumpărat”, a spus Marian.
Bucureștiul a fost de altfel cel mai tânăr proiect care a prins contur în 2008, în plină criză. „Revista din București a mers foarte bine până în 2010, când a scăzut brusc, per total cifra de afaceri scăzând și ea cu 80%. Nu am avut altă soluție și a trebuit să ne reorganizăm. Am dat practic revistele din țară în franciză și am rămas numai cu Bucureștiul”, ne-a destăinuit directorul „Zile și Nopți”. Acesta ne-a mai spus că momentul cel mai bun a fost anul 2007, când Zile și Nopți Brașov a apărut în 200 de pagini, având un supliment Cerbul de Aur și un tiraj de 20.000 de exemplare. În prezent, Bucureștiul este locomotiva celor 15 reviste „Zile și nopți”, cifra de afaceri fiind de 200.000 de euro. În schimb, centrul de comandă a rămas la Brașov unde sunt 20 de angajați care se ocupă practic de punerea în operă a acestor reviste, pe baza materialelor care sunt trimise de la celelalte redacții din țară. Mulșți dintre clienții inițiali au rămas colaboratori ai „Zile și Nopți” cu care se cooperează și pe alte proiecte.
Aplicație de timp liber și nu numai
Proprietarii businessului au însă planuri mari de dezvoltare pentru proiectul lor de suflet. „Până acum, am investit destul de mult în site și am ajuns în topul căutărilor pe «Google» la capitolul timp liber. Am lansat de altfel și cea mai complexă aplicație mobilă de timp liber din România, care pe lângă programe de cinema, evenimente, concerte, are secțiunea de oferte de reduceri (vochere), care vor putea fi cumpărate direct de pe aplicație. Investiția în aplicație a fost de câteva zeci de mii de euro”, a punctat Marian Gîlea.
De la muzică, la film și afaceri
Cu timpul, au apărut și produsele conexe „Zile și Nopți”. Primul supliment al revistei a fost o revistă lunară de shopping, „O nouă modă”, dar odată cu criza s-a închis. De asemenea, în 2003, a fost lansată revista „Sunete”. „Era și a rămas singura revistă de muzică bună, numele la Sunete l-a dat Andreea Wade, după un brainstorming”, ne-a povestit Rică.
De asemenea, în 2012, echipa „Zile și Nopți” a lansat revista Cinemap. „Am făcut-o pentru că ne-am dat seama că piața de cinema este în creștere în România, se deschideau cinematografe, și a fost și a rămas singura publicație de cinema din România”, a subliniat Marian. Totodată, după timp liber, muzică și cinema, fondatorii proiectului și-au dat seama că este nevoie și de business, astfel că împreună cu Ovidiu Vrânceanu au dezvoltat proiectul „BizBrașov”, lansând pe piața brașoveană și prima revistă economică, „Forward Brașov”.
Au pus „timpul liber” în practică
Dacă în 2005, „Zile și Nopți” a intrat oarecum timid pe piața evenimentelor, prin organizarea primului concert de muzică electronică de la poalele Tâmpei (Underground Union, în colaborare Bogdan Gorgăneanu de la Cluj Rave Society, care s-a dovedit un real succes), din 2013, echipa a decis că trebuie să se ocupe la modul serios de organizarea timpului liber în Brașov. „Așa a apărut Asociația Fanzin, care organizează în prezent șapte evenimente majore în Brașov: Love Story, Don and Roll, Săptămâna Comediei, Tribut, Stand Up Fest, Dracula film Festical și Brașov Jazz & Blues Festival”, a explicat Marian Gîlea.