Social, Stiri Brasov

Brașov: orașul unde Ceaușescu și-a proiectat „camioanele gigant”, pe care le-a exportat și în Australia

Sursa: http://www.promotor.ro

Pe străzile Brașovului, în ’82, a defilat pentru prima dată camionul gigant a lui Nicolae Ceaușescu. Cele 16 camioane „DAC 120 DE“ au fost proiectate la ICPAT Brașov, iar construirea lor a avut loc la uzina mecanică Mârşa Sibiu. Ceaușescu a furat modelul de la americani. Inspirația a fost basculanta „Lectra Haul“. Brașovenii se închinau la mastodonții lui Ceaușescu. „Când ne vedeau camionul, oamenii își făceau cruce și coborau din trolee, ținându-se după noi cu alai”, a spus Adrian Novac, unul dintre proiectanți.

Majoritatea produselor românești fabricate în perioada lui Nicolae Ceaușescu erau cunoscute pe plan internațional. Acest lucru s-a întâmplat și în cazul camionului „DAC 120 DE“, care a fost achiziționat și de către australieni. Aceștia au fost dispuși să plătească 1,5 milioane de dolari pentru 5 camioane, costul unuia fiind de 300.000 de euro. O singură anvelopă costa 10.000 de dolari, asta deoarece erau unele dinte cele mai rezistente din acea vreme.  Patru anvelope de acest tip trebuiau să susțină cele 90 de tone pe care le cântărea camionul, cât și cele 120 de tone pe care acesta le putea transporta. „DAC 120 DE“ putea să ruleze cu 55km/oră încărcat și cu 70 km/oră gol. Acesta a obținut titlul de cel mai puternic camion construit vreodată în Sud-Estul Europei. Camioanele aveau aer condiționat, servodirecție și servofrână hidraulică.

Sursa: http://www.automobileromanesti.ro

Ceaușescu a constatat în anii 80’ că șantierele se înmulțesc din ce în ce mai mult, iar în aceste condiții, era necesar un autovehicul mai puternic. În acea perioadă, statul român a achiziționat o basculantă „Lectra Haul“ din America. Motivul de achiziție a acestui autovehicul, pe care l-a susținut Ceaușescu, a fost trasportarea cretei dintr-un munte din Basarabia. „De fapt, adevăratul motiv pentru care statul român a cumpărat camionul american n-a fost să transporte pământ, pentru că în final mașina a ajuns la Roman Brașov, unde a fost demontată și analizată. Se pregătea producția lui DAC 120 DE”, a susținut Adrian Novac. Astfel camionul, a fost proiectat la Brașov.

Pentru a fi testat, DAC 120 DE a funcționat pentru prima dată pe drumul dintre Rulmentul și Tractorul. La vederea acestei creații, brașovenii au început să se închine. În prezent, câteva dintre aceste camioane mai pot fi văzute în Apuseni, la mina de cupru Roşia Poieni.

Esti Companie? Aplica gratuit!

Puteţi adăuga job-urile disponibile în compania dumneavostră pentru a fi vizibile pe site-ul BizBraşov, dacă solicitaţi un cont. Doar aşa veţi putea intra în contact direct cu candidaţii.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*