25 de troleibuze articulate cu baterii de putere care pot circula și pe porțiuni fără rețea aeriană, în valoare de 600.000 de euro, îmbunătățirea infrastructurii de garaje și ateliere de reparații, amenjarea unei infrastructuri de transport electric, amenajarea unor benzi dedicate pentru transportul de călători, stații și terminale de transport public noi și mai ales descurajarea utilizării autoturismelor personale în oraș sunt planurile pe care RATBV S.A. le are pentru îmbunătățirea transportului public din Brașov.
Strategia a fost prezentată vineri, în cadrul dezbaterii publice privind viitorul transportului public din oraș, „Hop on the future“, la care au luat patrte brașoveni, dar și reprezentanți ai ONG-urilor. Banii pentru toate aceste investiții ar urma să fie accesați prin Programul Operațional – Axa 4, care are ca obiectiv specific reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, cu o valoare maximă eligibilă de 20 de milioane de euro. Cele 25 de troleibuze vor circula în zona Centrului Istoric.
La începutul lunii februarie, RATBV a lansat licitația în vederea achiziției a 105 autobuze noi, printr-un împrumut de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, în valoare de 24 de milioane de euro. „Anul acesta vom înnoi parcul de autobuze, iar o prioritate este îmbunătățirea infrastructurii de garaje și ateliere de reparații, care sunt vechi de 50 de ani. Avem în continuare probleme cu personalul, în organigramă fiind doar 21 de șoferi de troleibuze, din care la finalul anului acesta vom rămâne cu 15. AGA a aprobat formarea profesională, am primit un cod CAEN pentru înființarea unei școli de șoferi. Trebuie înțeles un lucru: este mai greu să conduci un troleibuz decât un autobuz, iar majoritatea șoferilor refuză, ceea ce înseamnă că trebuie să gândim o strategie prin care să-i motivăm financiar“, a declarat George Cornea, președintele Consiliului de Administrație al RATBV S.A.
36 de km de benzi dedicate pentru autobuze
Un alt proiect, complementar achiziției de mijloace electrice, este cel de amenjarea a unor stații de transport public, aproximativ 22 de adăposturi moderne, care să faciliteze inclusiv accesul persoanelor cu dizabilități. De asemenea, un obiectiv la fel de important va fi cel de amenjare a unor benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, iar potrivit reprezentanților RATBV ar fi vorba despre 36 de km de benzi, pe care municipalitatea are obligația să le amenajeze.
Marea miză a conducerii RATBV va fi însă, să convingă posesorii de mașini personale să le lase acasă și să circule cu mijloacele de transport în comun. Unul dintre obiective, susțin reprezentanții RATBV, este ca prin aceste investiții să crească numărul de călători cu 3-5% anual. 153.000 de călători au carduri active în municipiul Brașov în acest moment, iar 30% dintre noile autobuze, care vor veni prin împrumutul BERD, vor fi prevăzute cu senzori care vor număra călătorii.
La sugestia brașovenilor care au participat la dezbaterea publică, RATBV S.A. va încerca să creeze programe de educare a publicului și de predictibilitate a transportului public, prin crearea unei aplicații digitale. În final, repezentanții Asociației VISUM pentru Educație le-au sugerat reprezentanților RATBV S.A. să facă o nouă dezbatere publică ale cărei teme să fie strategia privind transportul public în noile dezvoltări imobiliare ale Brașovului.