Compania Aromatics din Făgăraş, producător de arome şi coloranţi naturali pentru băuturi răcoritoare, dulciuri, îngheţată şi produse de patiserie, a ajuns anul trecut la afaceri de 4,6 milioane de lei (peste un million de euro) la mai bine de două decenii de când businessul a fost înfiinţat.
Familia Burzo, cea care a pus pe picioare afacerea în 1994, aşteaptă o dublare a cifrei de afaceri în acest an, până la 2 milioane de euro, după ce a adăugat produse noi în portofoliul companiei şi a intrat pe o linie nouă de business – coloranţii naturali.
„În 1992, după ce mi-am dat demisia de la Nitramonia (combinatul chimic din Făgăraş), am vrut să deschid propria firmă. Am început prin a produce siropuri pentru suc, un produs care se vindea bine în acea perioadă, când încă nu intraseră pe piaţă companiile mari producătoare de sucuri. Afacerea cu siropuri mergea bine, dar mi-am dat seama că oricine poate să fabrice acest produs şi, în consecinţă, profiturile vor scădea în viitor. Am observat atunci că aromele sunt mai dificil de produs şi au o marjă mai mare. Am început să folosesc profitul din afacerea cu sirop, precum şi cunoştinţele mele de chimie pentru a încerca să fabric arome“, a spus Ioan Burzo, acţionarul majoritar al companiei. Din conducerea companiei mai fac parte şi Maria Burzo şi Ioan Coriolan Burzo. Cifra de afaceri a companiei Aromatics a scăzut cu 6% anul trecut faţă de anul precedent din cauza cererii mai scăzute din partea clienţilor din România, însă acţionarul Aromatics spune că anul acesta comenzile au revenit.
În ceea ce priveşte investiţiile, anul acesta Aromatics a achiziţionat aparatură de cercetare în valoare de 100.000 de euro pentru a obţine gusturi şi reţete noi.
„Domeniul nostru este unul de înaltă tehnologie şi numai prin investiţii în cercetare putem să rămânem competitivi. În anul următor intenţionăm să deschidem un birou pentru cercetare şi vânzare la Cluj. Tot atunci dorim să accesăm o linie de finanţare cu fonduri europene prin care să ne extindem hala de producţie din Făgăraş, precum şi spaţiile de depozitare“, a mai spus Ioan Burzo.
Anul viitor, antreprenorul vrea să investească şi în firma Natural Impex, o altă companie în care este acţionar, unde urmează să extindă şi modernizeze plantaţia de mere prin adăugarea a 12 hectare de măr şi cireş.
Aromatics produce aromele într-o fabrică din Făgăraş, acolo unde realizează şi cercetarea pentru a dezvolta reţete noi. „Avem mulţi concurenţi în ţară, dar majoritatea lor importă produse fabricate în alte ţări şi le vând aici, fără a desfăşura şi activităţi de producţie în România. Pentru a putea produce arome folosim peste 500 de materii prime. Pentru o parte dintre ele avem furnizori europeni, iar altele provin din America de Nord, America de Sud şi Asia“, a mai spus Ioan Burzo.
Peste 50% din producţia Aromatics merge la export, în ţări precum Belarus, Rusia, Lituania, Austria, Elveţia sau SUA. Planurile pentru export urmăresc intrarea şi pe pieţele din Asia.
Din portofoliul Aromatics fac parte arome pentru industria băuturilor răcoritoare în special, dar şi pentru dulciuri, îngheţată, produse de patiserie, dar şi snacksuri şi suplimente nutritive.