Economic, Stiri Brasov

STUDIU: În 2021 am putea zbura de la Ghimbav. Aeroportul mai are nevoie de o investiție de 65 de milioane de euro, dacă ne lasă Comisia Europeană să îl facem

Studiul de fundamentare, care analizează variantele de finanțare ale Aeroportului Brașov, a scos în evidență faptul că Consiliul Județean Brașov ar avea de câștigat cel mai mult din acest obiectiv doar dacă îl finanțează și operează în nume propriu. Studiul, prezentat de Aurelia Fulger, general manager al companiei Reliance Travel&Consulting SRL, a dat de înțeles că primul an de funcționare al acestui aeroport este 2021. Până atunci, însă, administrația județeană va mai avea de investit aproximativ 65 de milioane de euro pentru a face posibil primul zbor pe aeroportul pe care se chinuie de câțiva ani să îl construiască. CJ ar trebui să continue, mai apoi, investițiile până în momentul primului an de „plus” din operare, ceea ce va suplimenta investițiile publice până la 134 milioane de euro. Totuși, pentru a continua lucrările la acest obiectiv, este necesar un acord al Comisiei Europene, deoarece sumele care vor fi investite în proiect cad sub incidența ajutorului de stat.

Aceasta este varianta care pare să fie cel mai aproape de intențiile administrației județene, studiul de fundamentare în sine părând realizat întocmai pentru a întări această opțiune.

În discuții a intrat și formarea unei societăți pe acțiuni din care să facă parte județele Harghita și Covasna, cota acestora fiind ficată undeva la 16%, nefiind luată în discuție posibilitatea ca în asociere să intre și primăria Brașov, principalul beneficiar al existenței unui aeroport în zonă.

Necesitatea aprobării CE ar dispărea în cazul unei concesiuni, dar potrivit datele, atât în cazul în care CJ Brașov ar păstra doar 20% din titluri ar trebui să investească peste 23 de milioane de euro, iar în varianta cea mai plauzibilă din subscenariile concesionării, CJ s-ar alege cu un rezultat negativ de 2,03 milioane de euro.

 

Profitabil abia în al șaptelea an

 

Studiul de trafic al viitorului aeroport a fost refăcut. Basmele cu 600.000 de pasageri în primul an au fost rescrise, în varianta mai apropiată de realitatea zilelor noastre reieșind un trafic de circa 114.000 de pasageri în 2021, primul an de funcționare. După o creștere oarecum rapidă, care a luat în calcul faptul că România ar trebui să recupereze din diferența care ne separă de statele evoluate, Aeroportul Brașov ar urma să treacă de un trafic de un milion de pasageri în al șaptelea an de funcționare – în varianta prezentată 2027.

 

Și studiul de cargo a fost refăcut

 

Fostul studiu de fundamentare, cel care anunța 600.000 de pasageri în primul an, anunța și un trafic cargo de 100 de tone în primul an. Realizatorii actualului studiului au mai tăiat din basme, au mai adaptat povestea la ce există acum în România și la Brașov, iar în primul an s-ar ajunge la un trafic de mărfuri de doar 8 – 9 tone. În cam 25 de ani, potrivit studiului, se va ajunge la un trafic de marfă de două mii de tone, acceptabil având în vedere că acum în toată Românie este un trafic cargo de peste 34.000 de tone, din care 30.000 se plimbă prin București. Sibiul, de exemplu, după ani de zile, a avut anul trecut un trafic cargo de 56 de tone.

 

Vom reveni asupra acestui subiect în momentul în care vom intra în posesia studiului de fundamentare, datele de astăzi fiind prezentate schematic.

Esti Companie? Aplica gratuit!

Puteţi adăuga job-urile disponibile în compania dumneavostră pentru a fi vizibile pe site-ul BizBraşov, dacă solicitaţi un cont. Doar aşa veţi putea intra în contact direct cu candidaţii.

Un comentariu

  1. Pingback: Soluția de finanțare a Aeroportului va fi decisă abia luna viitoare. Surse: CJ vrea să facă Aeroportul singur - Biz Brasov

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*