Autobuzele Regiei Autonome de Transport Braşov care au plecat astăzi pe traseu au avut legate de oglinzi banderole albe, în semn de protest. Călătorii au primit fluturaşi în care Sindicatul Liber 2015 RAT Braşov le cere să fie solidari cu şoferii nemulţimiţi de nivelul scăzut de salarizare. „Sindicatul Liber 2015 RAT Braşov îşi cere scuze pentru disconfortul pe care îl va crea dacă se va ajunge la declanşarea conflictului de muncă, în urma eşuării negocierilor salariale pe anul 2017 la TATBV S.A.“, au scris sindicaliştii în nota de informare către braşoveni. Potrivit acestora, din cei 840 de angajaţi RAT, 441 au salariul minim pe economie, salariul mediu de încadrare fiind de 1580 de lei. „Principala revendicare este majorarea salarială pentru şoferii RAT Braşov. Avem contract colectiv de muncă semnat pe doi ani, dar în care este specificat foarte clar că renegocierea grilei de salarizare se face anual. Grila se poate negocia şi de două ori pe an. Daca nu vom obţine nimic, vom face o pichetare a Consiliului Local sau a Prefecturii, conform Legii 60“, a declarat Ioan Draghici, lider Sindicatul Liber 2015 RAT Braşov.
Sindicaliştii cer salarii similare cu ale şoferilor din celelelte societăţi de transport public din ţară, unde salariul de încadrare al unui şofer RAT este de 2000 de lei. Situaţia este cu atât mai gravă cu cât la Braşov lucrează cu 80 de soferi mai puţini decât prevede organigrama, iar în locul lor lucrează prin rotaţie toţi cei 260 de şoferi angajaţi, care ajung să lucreze în medie 250 de ore pe lună, în timp ce legea permite efectuarea a unui număr de maximum 212 ore lună, mai spun sindicaliştii
Încă nu se pot oferi majorări salariale
Pe de altă parte, reprezentanţii societăţii de transport public RAT Braşov susţin că încă nu există resurse financiare pentru a satisface revendicările sindicaliştilor. Ultimele majorări salariale s-au produs la creşterea salariului minim. Majorările salariale se vor face şi în funcţie de problemele financiare ale societăţii, care a încheiat anul trecut cu o pierdere de 3,5 milioane de lei. „Nu suntem în prezenţa unei forme de protest prevăziue de lege, ci este o exprimare a unei stării de numlţumire a unora dintre angajaţii societăţii. Se impun nişte precizări:există un contract colectiv de muncă valabil până în luna mai a anului 2018. Salariile actuale ale tuturor angajaţilor sunt cele negociate şi înscrise, anul trecut, în contractul colectiv de muncă. De la începutul lunii februarie, au fost mai multe negocieri cu reprezentanţii sindicali, fiind cunoscute şi analizate revendicările acestora. În cadrul acestor întâlniri, s-a convenit asupra unui grafic, care prevede ca până la sfârşitul acestei luni să li se ofere un răspuns. Această manifestare este neanunţată şi prin ea se încearcă să se pună presiune pe factorii de decizie“, a declarat Silviu Ştefan, purtător de cuvânt RAT Braşov.
Programul de circulaţie al autobuzelor nu a fost afectat în niciun fel de greva japoneză a şoferilor RAT Braşov, care va mai dura cel puţin două zile, potrivit sindicaliştilor.